Donatello, unul dintre cei mai mari sculptori din istorie
Donatello a fost unul dintre cei mai mari artiști ai Renașterii italiene, sculptor și pictor italian, cunoscut în special pentru sculpturile sale în marmură, bronz și lemn.
Figurile sale sculptate au fost unele dintre primele din antichitate care au reprezentat corect anatomia – deși unele lucrări târzii erau ușor exagerate – și care au sugerat un sentiment de individualitate.
Născut la Florența, probabil în 1386, numele său real era Donato di Niccolo di Betto Bardi. Familia este cea care i-a dat porecla „Donatello”, când acesta era mic.
Porecla primită în copilărie
Tatăl său, Niccolo di Betto Bardi, deși nu a fost artist, a fost un membru de succes al breslei florentine a țesătorilor de lână.
Ca atare, Donatello a primit o educație bună la familia Martellis, bancheri prosperi și patroni de artă cu legături strânse cu puternica familie Medici, viitorii patroni ai lui Donatello.
Ucenic în adolescență
În adolescență, Donatello a lucrat atât în atelierul unui pietrar, cât și în cel al unui orfevrier, iar în 1403, a devenit ucenicul unui sculptor renumit pentru lucrările sale în bronz. Aceste influențe variate i-au fost de folos de-a lungul carierei sale artistice, dovedindu-și talentul artei în marmură și alte materiale precum piatra, bronzul, lemnul, lutul, stucul și ceara.
În 1403, după ce a părăsit atelierul de orfevrărie, Donatello a devenit ucenic în atelierul artistului Lorenzo Ghiberti, unde a deprins tehnicile gotice tradiționale. La vârsta de șaptesprezece ani, Donatello primea deja comenzi independente, devenind un artist căutat și apreciat. Datorită relației sale cu Ghiberti, Donatello a ajutat la crearea ușilor nordice ale faimosului Baptisteriu din Florența.
Ușile capodopere de artă
Baptisteriul din Florența, cunoscut și sub numele de Baptisteriul Sfântului Ioan, este un lăcaș de cult aferent Catedralei Santa Maria, situat în Piazza del Duomo, Florența, Italia. Baptisteriul este renumit pentru unicele sale uși de bronz, care sunt considerate unele dintre cele mai frumoase exemple de artă renascentistă.
Există trei seturi de uși de bronz pe Baptisteriu: ușile de Sud, cele mai vechi dintre cele trei seturi, create de Andrea Pisano în secolul al XIV-lea. Ușile prezintă 28 de panouri care înfățișează scene din viața Sfântului Ioan Botezătorul și au fost instalate inițial pe partea de est a Baptisteriului. Ușile de nord au fost create de Lorenzo Ghiberti și sunt considerate capodopera sa. Ele sunt adesea denumite „Porțile Paradisului” și prezintă 10 panouri care înfățișează scene din Vechiul Testament. Ușile nordice au fost instalate pe partea de est a baptisteriului în secolul al XV-lea. Ușile de est au fost create tot de Lorenzo Ghiberti, dar sunt denumite în mod obișnuit „Porțile Iadului” din cauza subiectului reprezentat. Ușile prezintă 10 panouri care înfățișează scene din Infernul lui Dante și au fost instalate pe latura sudică a Baptisteriului în secolul al XV-lea.
Toate cele trei seturi de uși sunt renumite pentru detaliile complicate și pentru măiestria cu care au fost lucrate de meșterii lor, fiind văzute ca parte a celor mai reprezentative exemple de artă renascentistă din lume.
Cercetător de artă la Roma
După perioada în care a făcut ucenicie, Donatello s-a împrietenit cu renumitul arhitect Filippo Brunelleschi. Cei doi au decis să călătorească împreună la Roma, unde s-au și stabilit între 1404 și 1407, angajându-se în investigații fără precedent ale ruinelor antice romane.
Experiența a avut un efect profund asupra celor doi, care au absorbit stilul și frumusețea artei clasice grecești și romane și au început să folosească această influență în lucrările lor.
David, cea mai cunoscută scultură a lui Donatello
La scurt timp după întoarcerea sa la Florența, în 1408, Donatello a finalizat prima sa statuie a lui David, realizată într-un stil gotic tradițional, cu trăsături alungite și expresie lipsită de emoție. David din marmură este o sculptură generală a fazei tinereții marelui artist. Datează din 1408 – 1409 , este din marmură albă și măsoară 191 cm înălțime, cu baza de 57,5 × 32 cm . Este păstrat în Muzeul Național Bargello din Florența , în aceeași cameră cu cel mai faimos David din bronz , opera maturității depline a artistului și o reflectare magistrală, echilibrată și proporțională a celor mai bune sculpturi clasice. David din bronz a fost, de asemenea, prima piesă cunoscută din antichitate, o sculptură tridimensională autonomă, fără niciun sprijin din partea elementelor arhitecturale înconjurătoare.
Majoritatea lucrărilor lui Donatello sale au fost pioniere ale mișcării Renașterii, renașterea literală a clasicilor, concentrându-se pe portretizări realiste ale subiecților în forme mai mari decât cele reprezentate în mod real.
Câteva dintre piesele lui Donatello fac chiar aluzie la mișcările care vor urma Renașterii. Două exemple sunt sculpturile în mărime naturală ale Sfântului Marcu și ale Sfântului Ioan Evanghelistul, finalizate în 1415. Aceste două sculpturi masive au deschis un nou drum în Renaștere prin aderarea lor la realismul clasic în locul stilului gotic așteptat. Totuși, în același timp, mișcarea hainelor drapate ale apostolilor a arătat primele semne ale flerului dramatic al manierismului și barocului.
Mai târziu, Donatello avea să reînvie o altă formă pierdută de artă antică cu Statuia ecvestră în mărime naturală a lui Gattamelata. Donatello a finalizat statuia turnată în bronz la Padova în 1453. A fost prima de acest fel din antichitate și a repauperat rapid stilul. Liderii politici și militari au cerut cu insistență statui similare, iar piesa a devenit strămoșul tuturor celor care au urmat. Gattamelata a rămas în Piazza del Santo, unde a fost ridicată pentru prima dată, o raritate pentru operele de artă.
Și-a inventat propriul stil
Sculptura în basorelief, sau în relief redus, este una dintre cele mai vechi forme de expresie artistică. Pe vremea lui Donatello, și înaltul relief era de asemenea utilizat în mod obișnuit. El a învățat cum să folosească ambele stiluri, dar a creat și o tehnică complet nouă, numită acum relief schiacciato, care se traduce prin „aplatizat”.
Acest stil de relief subtil, extrem de coborât, se folosește de efectele luminii și ale umbrelor pe un mediu palid pentru a crea o iluzie de adâncime și mișcare. Prima sa utilizare a reliefului schiacciato a fost în lucrarea Sfântul Gheorghe și dragonul.
Puțin antisocial
Deși Donatello a reușit să mențină cu succes relații bune cu mai mulți artiști și patroni, în general, nu se înțelegea bine cu alte persoane. Contemporanii au relatat că își distrugea piesele mai degrabă decât să le vândă cuiva care îi displăcea. De asemenea, se pare că era exigent, insistând să își păstreze licența artistică într-o măsură pe care unii potențiali clienți o considerau imposibil de gestionat.
Donatello a fost susținut de unii dintre cei mai puternici oameni din Italia, era prieten cu alți artiști contemporani și, de obicei, avea în jur de patru asistenți. Cu toate acestea, se cunosc foarte puține lucruri despre viața sa privată, dincolo de cunoașterea personalității sale dificile.
Una dintre teoriile care s-au speculat pe seama sa este că ar fi fost homosexual, unul dintre motivile care au dus la această concluzie fiind că s-a căsătorit niciodată. Deși susținătorii acestei teorii indică unele dintre operele sale de artă, lipsa partenerului său și glumele lui Angelo Poliziano, nicio dovadă solidă nu confirmă această teorie sau indică vreunul dintre posibilii săi parteneri. Se crede, de asemenea, că ar fi fost agnostic, o ironie având în vedere câte dintre comenzile sale au fost pentru Biserica Catolică.
Atunci când Donatello a murit, la 13 decembrie 1466, era la jumătatea lucrului la o pereche de amvoane în reliefuri de bronz pentru biserica San Lorenzo din Florența. Unul dintre acestea înfățișa moartea lui Iisus în detalii realiste și emoționante, celălalt concentrându-se pe învierea lui Iisus. Piesele au rămas neterminate în momentul morții sale și au fost finalizate de Bertoldo di Giovanni, asistentul și elevul lui Donatello.
Sursa:
https://www.britannica.com/biography/Donatello
Vă mai recomandăm să citiți și:
Leonardo da Vinci și bărbații pe care „geniul Renașterii” i-a iubit
David, modelul suprem al frumuseții masculine
Italienii au inventat robotul care sculptează marmura aproape la fel de bine ca Michelangelo
Craniul de marmură al lui Bernini, prima operă de artă sculptată supusă analizelor medico-legale