Oscar Claude-Monet a fost un fondator esențial al mișcării artistice impresioniste din secolul al XIX-lea, iar unii oameni de știință cred că stilul revoluționar al pictorului francez a fost puternic influențat de poluarea aerului.
La începutul carierei sale, Monet a pictat orașe și peisaje care contrastau puternic cu cerul. Cu toate acestea, pe măsură ce efectele Revoluției Industriale s-au intensificat, perspectiva artistului a fost mai neclară, iar paleta sa a devenit mai palidă, potrivit Science Alert.
Climatologii au arătat că aceste schimbări reflectă condițiile atmosferice ale vremii. Cercetarea a fost condusă de Anna Lea Albright, de la Universitatea Sorbona din Paris, Franța și Peter Huybers de la Universitatea Harvard, SUA.
Studiul a fost publicat în PNAS.
„Premisa noastră de bază este că Impresionismul, așa cum a fost dezvoltat în lucrările lui Turner, Monet și alții, conține elemente de realism poluat”, au scris autorii.
Astfel încât să acopere întreaga perioadă a Revoluției Industriale, precum și perioada care a urmat, cercetătorii s-au concentrat pe doi artiști, pictori prolifici din secolul al XIX-lea, anume Monet și unul dintre predecesorii săi, pictorul britanic Joseph Mallord William Turner.
Poluarea aerului este cauzată de o creștere a particulelor toxice microscopice, care rămân în suspensie în atmosferă. În timpul Revoluției Industriale, majoritatea acestor particule proveneau de la centralele pe cărbune.
Deoarece particulele de funingine pot absorbi și împrăștia lumina solară, poluarea aerului poate estompa culorile și orizontul atunci când privim în depărtare. De exemplu, fotografiile din zilele noastre cu un orizont poluat prezintă un contrast cu 19% mai mic, în medie, decât fotografiile cu o linie a orizontului senină.
Aplicarea acestor tehnici analitice asupra picturilor le-a permis cercetătorilor să prezică acum cât de mare va fi contrastul pe baza emisiilor de cărbune.
În cazul lui Monet, cercetătorii au analizat 38 de picturi realizate între 1864 și 1901. În ceea ce-l privește pe Turner, oamenii de știință au analizat la 60 de picturi în ulei, create între 1796 și 1850.
„În toate operele lui Turner, este evidentă o progresie vizuală, de la contururi clare la contururi mai neclare, de la culori mai saturate la culori pastelate și de la interpretarea figurativă la cea impresionistă. Un progres similar este evident și la Monet”, au scris autorii studiului.
În timp ce majoritatea tablourilor lui Turner prezintă Anglia, picturile lui Monet luate în considerare de cercetători arată Parisul și Londra. Emisiile istorice de cărbune din aceste două orașe sunt în strânsă legătură cu trecerea artistului la un stil mai impresionist.
Contrastul scăzut folosit de Monet mai târziu în cariera sa, de exemplu, se potrivește cu emisiile ridicate din Londra la sfârșitul secolului al XIX-lea.
În tablourile de la începutul carierei lui Monet, vizibilitatea medie este de aproximativ 24 de kilometri. Dar în cazul picturilor sale din timpul zilei din Londra, vizibilitatea medie este de doar șase kilometri.
Picturile sale de pe podul Charing Cross sunt deosebit de încețoșate. Acestea au o vizibilitate medie de doar un kilometru. Acest lucru poate părea extrem, dar, în plină „ceață londoneză”, o anchetă oficială a descris vizibilitatea pe timp de iarnă în 1901 ca nefiind niciodată mai mare de doi kilometri.
Există o șansă ca Monet să fi pictat activ în zilele cu ceață. Scrisorile sale detaliază sesiunile de pictură din anul 1900, care se aliniază cu rapoartele meteorologice zilnice de vânt slab și ploaie – condiții care tind să se potrivească poluării aerului.
Albright și Huybers susțin că este clar că schimbările de mediu sunt redate în operele de artă, chiar și atunci când aceste schimbări nu sunt cauzate de oameni.
Asta nu înseamnă că poluarea aerului poate fi explicată de progresul tuturor picturilor istorice, dar, cu siguranță, pare să fie o influență puternică pentru mulți.
Pictori precum Edgar Degas ar fi putut picta folosind o paletă mai încețoșată, deoarece vederea sa a devenit mai slabă în timp, dar Monet a început să picteze în stil impresionist înainte să aibă cataractă.
Claude Monet: „Pictez așa cum pasărea cântă”
Culorile extraordinare ale unei picturi de altar au fost restaurate
Opere de artă furate, în valoare de 19 milioane de dolari, returnate Italiei de către New York
Henri Matisse, pictorul francez care a transpus ia românească pe pânza sa