Poveștile de dragoste sunt, de cele mai multe ori, simple: doi îndrăgostiți sunt despărțiți din cauza nedreptăților din exterior și în final, se reunesc.
Chiar dacă povestea Regelui Pedro I și a reginei sale Inês de Castro o depășește pe cea a lui Romeo și Julieta în ce privește firul dramei, în final, cea dintâi este mult mai macabră.
Bazat pe o poveste reală din Portugalia medievală, mitul lui Pedro și Inês este unul dintre cele mai adaptate narațiuni ale tuturor timpurilor. Și pe bună dreptate, pentru că drama are de toate, de la iubirea pasională a tinerilor până la încoronarea unui cadavru.
Printre artiștii care s-au inspirat și au creat adaptări după acest mit se numără și Paula Rego. Ea a realizat un portret al lui Inês de Castro, în 2014, după ce a primit o comandă pentru Women’s Art Collection (Colecția de Artă Feminină) de la Universitatea Cambridge, în cadrul Murray Edwards College, format numai din femei.
De altfel, aici este cea mai mare colecție europeană de lucrări ale femeilor, cuprinzând peste 600 de piese semnate de artiști precum Maggi Hambling, Lubaina Himid și Judy Chicago.
Iar lucrarea Paulei Rego, realizată pentru a marca cea de-a 60-a aniversare a colecției, conferă o viziune tulburătoare și aparte, fiind reprezentată Regina Inês: este un schelet, potrivit BBC.
Se crede că povestea de dragoste din Portugalia a fost adevărată, fiind culeasă de cronicarul Fernão Lopes, în jurul anului 1440. Iar narațiunea spune că în 1340, prințul Pedro s-a îndrăgostit de Inês de Castro, doamna de companie a soției sale. Tatăl lui Pedro, regele portughez Afonso al IV-lea, nu a aprobat relația și a exilat-o pe Inês. Însă după ce soția lui Pedro a murit, Inês s-a întors în Portugalia alături de Pedro și au avut împreună patru copii.
Afonso și consilierii nu au fost deloc mulțumiți de situație și, în 1355, acesta a decis că prezența lui Inês este un risc din punct de vedere politic pentru succesiunea regală a Portugaliei și a ordonat să fie asasinată. Ulterior, Pedro a jurat răzbunare și a condus o revoltă împotriva tatălui său, fiind astfel pornit un război civil în Portugalia. Afonso a murit în 1357, Pedro a preluat coroana și a dat de urma celor doi asasini ai lui Inês și le-a smuls inimile. De asemenea, el a jurat că soția lui va deveni regina Portugaliei chiar și după moarte. Și s-a ținut de cuvânt. În 1360, adică la câțiva ani de la moartea lui Inês, Pedro i-a dezgropat trupul descompus și l-a purtat într-o procesiune publică, după care a fost depusă într-un mormânt regal. Din acel moment, povestea despre un rege înnebunit de durere care insistă ca trupul descompus al soției să fie îmbrăcat în haine festive înainte de a fi așezat pe un tron pentru încoronare s-a dovedit a fi irezistibilă. Astfel, mulți artiști au adaptat-o în poezii, piese de teatru, tablouri, spectacole de operă sau romane.
Acesta a fost și momentul surprins de Paula Rego, care a realizat un tablou tulburător și fascinant. Lucrarea este atât de bine realizată, încât privitorul are strania senzație că este urmărit de ochii reginei moarte.
Scheletul unui bărbat medieval a dezvăluit că acesta a trăit cu două forme de nanism
O mutație a unei boli de oase, descoperită prin analiza unor schelete vechi de 1.000 de ani
Sute de schelete medievale, descoperite sub un magazin din Țara Galilor
Cea mai veche amputație din lume, găsită la un schelet din Neolitic