Explorator portughez Vasco da Gama a fost primul care a reușit să navigheze cu succes din Europa de-a lungul coastelor africane, dincolo de Capul Bunei Speranțe, ajungând până în Asia de Sud-Est.
Vasco da Gama a fost cel care a deschis ruta comercială maritimă între Europa și Asia, traversând Atlanticul de Sud. S-a născut în 1469 în Sines, Portugalia, într-o familie de nobili, aventurile sale maritime începând încă de la o vârstă fragedă.
La 18 ani, Vasco da Gama făcea deja parte din echipajul vaselor comerciale din serviciul regal învățând tot ce era necesar pentru a deveni un bun navigator și pentru a reuși să conducă expediții navale în lume. De asemenea, primise însărcinarea de a patrula cu navele maritime în zona porturilor portugheze pentru a le apăra de eventualele atacuri și jafuri ale piraților. În aceeași perioadă, da Gama traversase deja Mediterana ajungând până în orașul Tânger din Maroc.
În biografiile despre el, Vasco da Gama este descris ca fiind un navigator foarte hotărât, determinat, dar și agresiv, nepoliticos și necruțător.
Pentru o perioadă destul de îndelungată de timp mai mulți navigatori au încercat să găsească o rută maritimă directă care să lege Portugalia de India, în ideea de a evita intersectarea cu negustori și comercianți din Marea Mediterană și din Egipt, despre care se știa că impuneau taxe mari pentru schimbul mărfurilor lor.
Pe 8 iulie 1497, regele Portugaliei a dat un ordin prin care i-a cerut lui Vasco de Gama să descopere ruta maritimă din Portugalia către India, astfel că navigatorul portughez ridică ancora din portul Restelo Lisabona la bordul corabiei Nau S. Gabriel , însoțit de fratele său Paulo da Gama, comandantul navei S. Rafael și de echipajele a încă două corăbii, Bérrio și Santa Fé, aflate sub comanda căpitanului Nicolao Coelho. Întreaga flota însuma un echipaj format din aproximativ 170 de oameni conduși de cei mai buni și mai experimentați căpitani și cârmaci portughezi: Pêro de Alenquer cârmaci, João de Coimbra, Pêro Escobar, São Gabriel Gonçalo Álvares și Diogo Cãos (nume necunoscute, dar care merită menționate având în vedere aportul pe care l-au avut în istoria omenirii).
Vasco da Gama a pornit în măreața sa expediție brăzdând apele Atlanticului spre vest, mai departe de coasta africană, pe 4 noiembrie reușind să ajungă în golful S. Elena (Sankt-Helena) pe coasta de vest africană, la 200 de kilometri nord de Capul Bunei Speranțe, iar pe 2 martie 1498 trăgând în portul Mozambique. Aici, portughezii nu au fost prea bine primiți de negustorii arabi care încercau să-i oprească din călătoria lor. Navigatorii lui da Gama nu i-au înduplecat pe aceștia cu darurile pe care intenționaseră să le ofere, comercianții arabi considerându-le fără valoare, astfel că au pornit spre nord, ajungând la Mombassa unde, de asemenea, au trecut prin focurile ostilităților. Situația s-a mai detensionat când au ajuns pe teritoriul orașului Malindi (în Kenia) unde, inspirat, Vasco da Gama a luat cu el un marinar arab experimentat – posibil Ahmen Ibn Majid – pentru a-i ghida pe portughezi în drumul lor spre India.
Când flota lui da Gama a ajuns, în sfârșit, la Calicut (cel mai important centru comercial din sudul Indiei), universul mirodeniilor și al altor mărfuri – portughezii au poposit pe meleagurile coastei Malabar aproximativ trei luni de zile, timp în care au încercat să se impună pe piața indiană, dezideratul lui da Gama nefiind chiar ușor de îndeplinit pentru că și aici a avut parte de probleme din partea negustorilor musulmani, care se aflau în grațiile reprezentanților de la curtea regală. În plus, bunurile pe care le adusese da Gama cu el au fost, din nou, subestimate, comunicarea portughezilor cu localnicii s-a deteriorat, astfel că da Gama și oamenii lui cu greu au reușit să își umple navele cu produse pe care să le ducă înapoi cu ei. Călătoria spre casă a fost anevoioasă. Marinarul arab nu a mai fost de găsit, pe drum, 30 dintre membrii echipajului au murit de scorbut (din cauza asta, una dintre nave a fost arsă), restul reușind să supraviețuiască și să se întremeze datorită sultanului din Malindi care a pus la dispoziția portughezilor alimente proaspete, carne și fructe.
Vasco da Gama a intrat în portul din Lisabona cu două nave, după o călătorie de „doar” doi ani, un traseu maritim străbătut de aproape 40.000 de kilometri și, din păcate, cu un echipaj mult redus (din 170 de oameni, doar 54 au supraviețuit) Vasco da Gama nu era încântat de rezultatele expediției, însă regele a considerat aventura navigatorului a fi una de succes, visând și plănuind deja o a doua expediție. Ceea ce s-a și întâmplat.
Şase luni mai târziu, regele portughez a trimis o expediţie sub comanda lui Pedro Alvares Cabral. 13 nave și 1200 de oameni au plecat spre India cu misiunea de a întări controlul asupra rutei către India. Flota lui Cabral a ajuns la destinație în șase luni, de data aceasta navigatorii aplicând strategii noi în negocierea cu hindușii, strategii care au dat roade, dar care i-au înfuriat pe comercianții musulmani și drept răzbunare au ucis 50 de portughezi aflați sub comanda lui Cabral.
Acțiunea a generat un adevărat conflict, comandantul european incendiind 10 nave musulmane și omorând, implicit, peste 600 de oameni care se aflau la bordul lor. După ce a creat în Cochin primul centru portughez din India, Cabral a revenit pe teritoriul țării natale, în vara anului 1501, și acesta, la fel ca Vasco da Gama, cu un echipaj incomplet, dar încărcat cu tot felul de condiment și mirodenii și reușind, astfel, să dizolve monopolul pe care-l aveau arabii în Europa în ceea ce privește comercializarea condimentelor.
Aventurile din India au continuat cu o a treia expediție organizată și aflată sub comanda lui Vasco da Gama, a unchiului și a nepotului său. Da Gama a plecat la drum cu 20 de nave într-o misiune de pedepsire. Expediția a rămas în istorie ca fiind una dominată de o cruzime fără margini, da Gama răzbunându-se pe negustorii musulmani pe care i-a întâlnit în Coasta Malabar.
A dat foc unei nave pe care se aflau musulmani ce reveneau acasă dintr-un pelerinaj la Mecca, printre pasageri numărându-se inclusiv femei și copii, menținând focul aprins până s-a asigurat că toate persoanele aflate la bord au murit, după care a mers mai departe către Calicut, în drumul său mai omorând peste 30 de oameni, pescari nevinovați. A revenit acasă în septembrie 1503 și a fost primit ca un erou. A fost recompensat cu daruri, bani, proprietăți și numit Vicerege. Vasco da Gama nu a mai revenit în India până în 1524, an în care a și murit (în decembrie).
Una dintre marile realizări atribuite acestui explorator este deschiderea rutei comerciale către India prin care da Gama a dat o mare lovitură negustorilor musulmani care până atunci controlau traseele comerciale din Oceanul Indian. Tot datorită lui, India, care până în 1498, fusese izolată de Europa, a intrat în contact cu civilizația, prin intermediul rutelor maritime.
Lui Vasco da Gama i se atribuie și meritul de a fi popularizat și introdus în Europa chintz-ul, o țesătură din bumbac lucrată manual de artizanii indieni foarte apreciată datorită aspectului și calității ei. Chintzul era produs în India de foarte mult timp, însă faima acestui material a crescut în 1498, odată cu expediția pe care Vasco da Gama a efectuat-o la Calicut (acum Kozhikode), unde mersese nu doar pentru faimoasele mirodenii, dar și pentru achiziționarea unora dintre cele mai frumoase țesături și bumbacuri ale Indiei.
Vasco da Gama a dat, cu acea ocazie, tonul unui comerț care, 100 de ani mai târziu, a culminat cu înființarea mai multor companii europene în India de Est. Odată întors în Portugalia cu marfa cumpărată din India, da Gama a trezit interesul altor comercianți care i-au urmat calea începând să exporte textile în zona Oceanului Indian, ajungând apoi pe piețele din Europa și îmbogățindu-se din vânzările de chintzeuri care erau atât de căutate, mai ales de familiile de aristocrați.
Surse:
https://www.bbc.co.uk/history/historic_figures/da_gama_vasco.shtml
https://www.britannica.com/biography/Vasco-da-Gama
https://www.bbc.com/culture/article/20200420-the-cutesy-fabric-that-was-banned
Primele imagini în rezoluție 8k cu epava Titanicului. Ce au surprins exploratorii?
Sifilis, o boală cumplită care exista în Europa cu mult timp înainte ca exploratorii să o aducă din Lumea Nouă
Calea către miticul oraș Atlantida? „Drumul de cărămizi galbene”, descoperit de exploratori
ADN-ul lui Cristofor Columb, studiat la sute de ani de la moartea lui. Ce caută cercetătorii