Home » Cultură » Cel mai mare proiect ingineresc al secolului XIX a schimbat pentru totdeauna SUA

Cel mai mare proiect ingineresc al secolului XIX a schimbat pentru totdeauna SUA

Cel mai mare proiect ingineresc al secolului XIX a schimbat pentru totdeauna SUA
Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 29.12.2022

Doar printr-o simplă privire asupra tunelurilor pentru trenuri din pasul Donner al Californiei putem înțelege câtă durere și sudoare a implicat construcția transcontinentală.

Noduroși și denivelați, pereții tunelului nu seamănă mai deloc cu construcțiile realizate de mașinăriile moderne de astăzi. Și pe bună dreptate, deoarece în anii 1860, echipele de muncitori chinezi au detonat stâncile din granit și au săpat cu propriile mâini, ignorând durerea, 15 linii de-a lungul întregii zone din Sierra Nevada.

Datorită lor, pasagerii au putut parcurge aproape 2.000 de kilometri din Sacramento (California) până în Omaha (Nebraska) în aproape 6 zile, salvând astfel 6 luni întregi de drum. Tot prin sacrificiul muncitorilor a fost complet transformată și națiunea, notează BBC.

Calea ferată a curmat 1.200 de vieți

„A fost nevoie de patru bărbați să țină o țeavă grea din fier pentru a găuri manual granitul. (…) Al cincilea bărbat venea apoi și lovea cu un baros. Ulterior, ei roteau țeava un sfert de tură și loveau din nou – și tot așa. Acesta a fost modul în care se realizau găurile, apoi se introducea praf de pușcă și ei fugeau. Nu existau deloc hidraulice”, a explicat Hsu, director de cercetare la proiectul Stanford dedicat muncitorilor chinezi care au construit rețeaua de linie ferată din America de Nord (Chinese Railroad Workers în North America). Prin proiect, cercetătorii încearcă să aducă mai multă lumină asupra experiențelor prin care au trecut muncitorii.

Acest proces de construcție este pe cât de istovitor, pe atât de anevoios, pentru că muncitorii reușeau să avanseze câțiva centimetri pe zi.

În același timp, proiectul monumental a adus efecte masive pentru Statele Unite ale Americii. Datorită lui, comerțul a înflorit – începând cu anul 1880, pe linia de cale ferată se transportau anual mărfuri în valoare de 50 de milioane de dolari.

Cel mai mare proiect ingineresc al secolului al XIX-lea

Dar, pe de altă parte, au fost provocate și mari daune. Multe păduri au fost de-a dreptul devastate, iar triburile de nativi americani s-au mutat constant din calea „calului din oțel”. Foarte rapid s-a extins astfel influența anglo-europeană de-a lungul țării. Dar rețeaua de linie ferată a mai adus un cost dramatic: aproximativ 1.200 de muncitori chinezi au murit în timpul lucrărilor care au durat 6 ani, iar cei care au supraviețuit au îndurat discriminare și amenințări din partea localnicilor.

De aceea, construcția este o mărturie clară a sacrificiului și sudorii lor, dar reflectă și moștenirea acestora lăsată generațiilor ulterioare.

„A fost cel mai mare proiect ingineresc al secolului al XIX-lea. Și ne gândim că de fapt chinezii au construit liniile de cale ferată care uneau statele”, a spus istoricul Connie Young Yu, strănepoata unui muncitor care a lucrat la acest tunel.

Cum au ajuns chinezii să lucreze la linia de cale ferată din California?

Inițial, nu erau în plan muncitorii chinezi pentru lucrări. Administrația de cale ferată (Central Pacific Railroad – CPRR) și sindicatul de aici au fost cei care s-au ocupat de construcție, conform solicitării Congresului SUA. Însă aceștia nu au reușit să angajeze suficienți bărbați din împrejurimi, iar mulți dintre cei deja recrutați au părăsit slujba pentru una mai bună plătită în mină. Astfel, au fost angajați chinezi – unii dintre ei se aflau deja în California, pentru așa-numita „goană după aur” specifică perioadei, iar apoi mulți au fost aduși din China. Aproximativ 20.000 de chinezi au lucrat aici, însumând aproape 90% din totalul forței de muncă.

Însă astăzi nu există aproape niciun indiciu vizibil care să indice că imigranții din China au reprezentat o prezență majoră în regiune. Chiar și așa, succesul liniei de cale ferată transfrontalieră și repercusiunile dramatice nu ar trebui uitate.

Vă mai recomandăm să citiți și:

Linia de cale ferată din Marea Britanie care nu ar fi trebuit să existe

Calea ferată de mare viteză, alternativă la transportul aerian. Iată planurile îndrăznețe

Trenurile japoneze Maglev, un spectacol al vitezei: cum este să călătorești cu o viteză de 500 de km/h?

De ce a construit Elveția cel mai lung tren de pasageri din lume?

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Astronomii au găsit o megastructură cosmică de 23 de ori mai mare decât Calea Lactee
Astronomii au găsit o megastructură cosmică de 23 de ori mai mare decât Calea Lactee
„Update Go4it” #10 aduce invitați de top din industria de gaming și educație
„Update Go4it” #10 aduce invitați de top din industria de gaming și educație
Tinerii din China își schimbă stilul de viață și economisesc mai mulți bani ca niciodată
Tinerii din China își schimbă stilul de viață și economisesc mai mulți bani ca niciodată
Bogații lumii au devenit și mai bogați în 2024
Bogații lumii au devenit și mai bogați în 2024
A început Forumul Economic Mondial. Cei mai influenţi oameni ai planetei, prezenți la Davos
A început Forumul Economic Mondial. Cei mai influenţi oameni ai planetei, prezenți la Davos
Lenin, revoluţionarul comunist care a MURIT infectat de sifilis de o prostituată franceză. Cum a DISPĂRUT boala din dosarul lui medical
Lenin, revoluţionarul comunist care a MURIT infectat de sifilis de o prostituată franceză. Cum a DISPĂRUT boala din dosarul ...
Lumea este deja în mijlocul celui de-Al Treilea Război Mondial, spune președintele Parlamentului Finlandei
Lumea este deja în mijlocul celui de-Al Treilea Război Mondial, spune președintele Parlamentului Finlandei
Un nou cod de conduită la nivelul UE obligă companiile de tehnologie să ia măsuri împotriva incitării la ură
Un nou cod de conduită la nivelul UE obligă companiile de tehnologie să ia măsuri împotriva incitării la ură
Odată cu întoarcerea la Casa Albă, Donald Trump retrage pentru a doua oară Statele Unite din Acordul de la Paris
Odată cu întoarcerea la Casa Albă, Donald Trump retrage pentru a doua oară Statele Unite din Acordul de la Paris
Joe Biden a grațiat cinci membri din familia sa în ultimele minute de mandat
Joe Biden a grațiat cinci membri din familia sa în ultimele minute de mandat
„Nababul”, cel mai bogat român de la începutul secolului XX. Cum era manevrat de copiii lui?
„Nababul”, cel mai bogat român de la începutul secolului XX. Cum era manevrat de copiii lui?
Este posibil ca viața de pe Venus să ajungă acolo de pe Pământ?
Este posibil ca viața de pe Venus să ajungă acolo de pe Pământ?
Andrei Novac: „Cărțile de poezie sunt ascunse în librării”
Andrei Novac: „Cărțile de poezie sunt ascunse în librării”
Căutăm un Content Writer entuziast. Alătură-te echipei Go4it!
Căutăm un Content Writer entuziast. Alătură-te echipei Go4it!
Ospețele cu care Alexandru Marghiloman își răsfăța musafirii
Ospețele cu care Alexandru Marghiloman își răsfăța musafirii
David Lynch a iubit femeile poate la fel de mult ca filmele. A fost căsătorit de patru ori
David Lynch a iubit femeile poate la fel de mult ca filmele. A fost căsătorit de patru ori
Ce este tulburarea de depersonalizare? Medicii încă încearcă să deslușească misterul
Ce este tulburarea de depersonalizare? Medicii încă încearcă să deslușească misterul
Cel mai mare telescop din lume, amenințat de un proiect de energie regenerabilă
Cel mai mare telescop din lume, amenințat de un proiect de energie regenerabilă