Linia de cale ferată de la Settle la Carlisle din Marea Britanie este cea mai spectaculoasă rută din țară – vorbim despre peste 100 de kilometri de drum printre zonele pustii și verzi din ținuturile Yorkshire și Cumbria.
Tunelul Blea Moor de lângă Parcul Național Yorkshire este un punct pustiu. La suprafață este destul de liniște, însă activitatea adevărată se află la 150 de metri sub pământ. Acolo este, de fapt, povestea locului.
În anii 1870, sub mlaștină se construia un tunel, care a rezultat drept ca o săgeată, întunecat ca o mină de cărbuni și întins inițial pe aproximativ 2,4 kilometri. Echipa de muncitori care lucra acolo a folosit dinamită și unelte pentru săpături. A fost o muncă anevoioasă, în condiții grele și le-a luat patru ani ca s-o ducă până la capăt.
Pe acolo trece trenul și acum, la fel ca în secolul XIX.
Tunelul Blea Moor este doar o parte din cele peste 100 de kilometri de cale ferată a liniei Settle – Carlisle, care s-a deschis pentru călători în mai 1876, potrivit BBC.
Iar linia străbate una dintre cele mai spectaculoase zone rurale din Marea Britanie. Călătoria cu acest tren este similară cu cea din scenele de pe marile ecrane, care uimesc privitorul. Sunt parcurse văi și dealuri, 14 tunele și 21 de viaducte. Iar la bord, pe coridoare trec cărucioare cu halbe de bere locală, dar și cu semne de carte și brelocuri pentru chei care au drept temă Settle-Carlisle.
În jur de 6.000 de oameni au lucrat la această linie de cale ferată și cel puțin 72 dintre aceștia au murit în accidente de muncă sau din cauza epidemiei de variolă, izbucnite din cauza taberelor de lucru insalubre. Însă la un secol de la construire, traseul începuse să se degradeze încet.
După decizia din anii 1960 de a închide mii de stații de cale ferată pentru a eficientiza rețeaua, aproape toate haltele traseului au fost închise și ele. Iar în anii 1980, linia a fost folosită doar pentru mărfuri și pentru foarte puțini pasageri, degradându-se, astfel, de la un al la altul. Serviciul de cale ferată britanic, British Rail, a propus chiar să pună la naftalină de-a binelea linia Settle – Carlisle. Propunerea nu a fost deloc bine văzută de localnici.
Drept urmare, zeci de mii de oameni au semnat o petiție, pe care au trimis-o ulterior Parlamentului, iar în 1989, a fost obținută o amânare din partea guvernului. O întreagă acțiune a fost pusă în mișcare pentru a fi salvat traseul de cale ferată: au fost îmbunătățite serviciile, stațiile au fost modernizate și readuse la viață, iar numărul pasagerilor a crescut. Iar de atunci, Settle – Carlisle nu a mai fost în pericol.
„Reprezintă perseverența și dificultățile prin care s-a trecut. Oamenii și-au sacrificat viețile pentru această linie de cale ferată. Ar fi trebuit să fie construită? Probabil că nu, dar iată că a fost construită. Așa că trebuie să luptăm să o păstrăm. Ea simbolizează ceva din spiritul oamenilor”, a spus Drew Haley, fostul director general al Settle-Carlisle Railway Development Company.
De ce a construit Elveția cel mai lung tren de pasageri din lume?
Chinezii au testat cu succes trenul asemănător cu Hyperloop al lui Elon Musk
Orient-Express, trenul de lux care a găzduit elita societății europene