Salvatore Ferragamo, drumul de la demisol la casa de modă cu 4000 de angajați

26 11. 2022, 14:30

Salvatore Ferragamo a fost unul dintre cei mai pasionați și mai ambițioși designeri, creator de pantofi, apoi de genți, ceasuri, obiecte și accesorii vestimentare de lux, ochelari și parfumuri.

A fost omul care a știut să se ridice și să meargă mai departe atunci când a dat faliment și care a construit, într-un final, un imperiu al modei pentru care lucrează, în momentul de față, 4000 de oameni în toată lumea.

Salvatore Ferragamo (1898 – 1960) s-a născut în Italia, la Bonito, fiind al 11-lea din cei 14 copii ai familiei Ferragamo. În timp ce unii oameni se luptă în viață pentru a-și descoperi calea și a urma o carieră potrivită, alții află toate acestea încă de mici.

A descoperit moda la 9 ani

A fost cazul lui Salvatore, care a știut din copilărie că pasiunea lui este moda și că pe acest drum vrea să meargă mai departe.

Deloc încântat de aspirațiile fiului, tatăl lui Salvatore nu l-a împiedicat totuși pe designer-ul în devenire să muncească pentru visul său. A început ca cizmar, iar prima pereche de pantofi a creat-o la doar 9 ani, pentru una dintre surori.

Primul atelier de confecționat pantofi

La 11 ani, a plecat la Napoli iar timp de un an de zile a studiat arta creării pantofilor, după care a revenit în orașul natal, unde și-a deschis primul atelier de pantofi, instalat la demisolul casei în care locuia cu familia.

Acest pas a marcat începutul a ceea ce, mai târziu, devenea povestea apariției uneia dintre cele mai luxoase case de modă din lume.

Drumul către America și succesul de la Hollywood

În 1915, Ferragamo a emigrat în Statele Unite ale Americii alăturându-se a trei dintre frații săi, iar în 1926 a devenit cetățean american cu acte în regulă.

Primul loc de muncă al lui Ferragamo a fost într-o fabrică în care unul dintre frații săi lucra deja și unde se realizau cizme de cowboy. După un timp, s-a mutat în California, ajungând din Santa Barbara la Hollywood, iar de aici până la a atinge succesul cu mâna nu a mai fost decât un pas.

Deși a pornit de jos, începând prin a repara pantofi, a trecut, mai apoi, la o etapă superioară, creând pantofi pentru starurile de la Hollywood, după care în 1923 și-a deschis magazinul Hollywwod Boot Shop, printre clientele sale fidele numărându-se actrițe celebre precum Dolores del Rio, Barbara La Marr, Lottie și Mary Pickford și surorile Costello.

A studiat anatomia pentru a înțelege structura piciorului

Ferragamo s-a înscris la facultate, urmând cursurile Universității Carolina de Sud din Los Angeles, unde a studiat anatomia, știință care îi era de folos în meseria de designer de pantofi pe care intenționa să o dezvolte tot mai mult în SUA.

Pentru el, pantoful trebuia să fie nu doar atrăgător ochiului, dar și foarte comod, astfel a considerat că studiile de specialitate îl vor ajuta și perfecționa în ceea ce dorea să facă. La facultate, de exemplu, a aflat că arcul piciorului susține greutatea corpului, încălțămintea tradițională era în așa fel făcută încât susținea bombeul și călcâiul, ceea ce nu conferea suficient confort.

Prin urmare, nu ar însemna asta, a presupus Salvatore, că arcada piciorului era, de fapt cea care trebuia susținută?

Natura a creat piciorul uman cu această formă arcuită, astfel încât să poată, la fel ca în arhitectură, să suporte mai multă greutate decât o suprafață plană. Cu toate acestea, arcul plantar a mers și mai departe, susținând greutatea în mișcare. În crearea pantofilor săi, Salvatore a introdus o tijă de oțel pentru a susține arcul, permițând piciorului să se miște ca un pendul. Aceasta a fost descoperirea care a deschis calea către succesul său.

Designerul vedetelor

A continuat să lucreze, implicându-se în proiecte care necesitau crearea de încălțăminte pentru o serie de filme produse la Hollywood, s-a împrietenit cu mai mulți regizori și actori, iar în februarie 1925, a deschis un nou magazin pe Hollywood Boulevard.

Cea mai extravagantă pereche de pantofi pe care a creat-o în acea perioadă a fost pentru o prințesă indiană, pantofi decorați cu pene de colibri, pentru care prințesa plătise 500 de dolari, o mică avere la acea vreme.

De ce a plecat din America?

Salvatore Ferragamo își făcuse deja un nume pe piața din industria cinematografiei americane, dar voia mai mult. Voia să creeze pantofi pe comandă pentru un număr redus de clienți bogați, extinzându-și producția, dar păstrând aceeași calitate și același stil. În februarie 1926, cu finanțare primită din partea unor investitori, a pus bazele Ferra-Gamo Incorporated, al cărei președinte era. A avut ideea de a fabrica pantofi în Italia și de a-i vinde la Hollywood clienților americani – și, poate, europeni.

Astfel, în 1927, revine în Italia, stabilindu-se la Florența, acolo unde a început să-și dezvolte afacerea, producând pantofi pentru celebrități precum Marilyn Monroe sau Eva Peron, soția președintelui Argentinian Juan Peron.

În Florența, magazinul său Via Mannelli devenise căutat și apreciat, însă, în 1933, din cauza Marii Crize Economice, care se instalase în 1929 (ținând până în 1937), dar și din cauza unui management defectuos, business-ul lui Salvatore Ferragamo a dat faliment. Totuși, creatorul a reușit să se repună pe picioare odată cu terminarea celui De-al Doilea Război Mondial, când afacerile sale au început din nou să crească, ajungând, cu ajutorul a 700 de meșteri artizani, să creeze zilnic 350 de perechi de pantofi.

Ferragamo a murit în 1960, la vârsta de 62 de ani, lăsând moştenire marele imperiul al modei soției sale, Wanda, și celor șase copii. În 2013 a fost înființată la Florența fundația Ferragamo cu scopul de a-i ajuta pe tinerii designeri. În 2000, Salvatore Ferragamo S.p.A (società per azioni – societate pe acţiuni) înregistra venituri de peste 900 de milioane de dolari.  Printre clienții faimoși ai brandului Salvatore Ferragamo s-au numărat, de-a lungul timpului, Audrey Hepburn, Sophia Loren, Greta Garbo, Diana, Prinţesa de Wales şi Margaret Thatcher.

Surse:

https://www.instyle.com/fashion/who-is-salvatore-ferragamo

https://www.ferragamo.com/shop/us/en/sf/stories/timeline#group1920s_1926

Vă mai recomandăm să citiți și:

Un celebru creator de modă japonez a murit de cancer

Momentul în care aurul, metalul prețios timp de mii de ani, a devenit demodat

Coco Chanel, primul designer de modă major care a introdus un parfum, iar apoi l-a pierdut

Semnificațiile ascunse ale celei mai dramatice culori din istoria modei