Numeroase picturi au fost considerate „cele mai controversate” de-a lungul timpului, iar Salvator Mundi este doar cea mai recentă care să primească acest titlu.
După ce lucrarea a fost vândută drept un tablou pierdut al lui Leonardo da Vinci în 2017 pentru 450,3 milioane de dolari (cel mai mare preț plătit vreodată la o licitație de artă), pictura a devenit subiectul unor dezbateri intense. Motivul ar fi fost suma exorbitantă plătită pentru o lucrare cu numeroase defecte, care în teorie ar fi trebuit să țină sub controlul prețul la licitație. Aceste defecte includ condiția precară a tabloului, atribuirea discutabilă și istoria neconfirmată, potrivit Britannica.
Atunci când doi dealeri din New York au achiziționat lucrarea Salvator Mundi în 2005 la o licitație din New Orleans, aceasta era într-o stare proastă. Aceasta fusese depozitată în mod necorespunzător și pictată în mod excesiv. Mai multe, suportul din lemn era infestat cu viermi.
Dealerii au adus tabloul la renumitul restaurator de artă Dianne Modestini. Totuși, în ciuda eforturilor lui Modestini, pictura părea în continuare ciudată, cu fața lui Hristos, care este piesa centrală, rămânând fantomatică și cu trăsături slabe. Cu siguranță, Salvator Mundi nu inspiră aceeași admirație sau contemplare ca restul operelor lui Leonardo da Vinci.
Într-adevăr, mulți critici au indicat ulterior că tocmai fața lui Hristos dovedește că pictura nu aparține lui Leonardo. Atribuirea continuă să fie subiect de dezbatere în rândul academicienilor și criticilor. De asemenea, criticii mai dau ca exemplu și reprezentarea neconvingătoare a globului de sticlă, care, dacă ar fi fost solid, ar fi reflectat o imagine distorsionată a posesorului, o iluzie optică despre care artistul, cunoscut pentru studiile științifice ample, ar fi știut.
Christie’s, casa de licitații care a administrat vânzarea record, a respins criticile, explicând că orice neîndemânare este rezultatul eforturilor îndelungate de restaurare din secolele trecute. De asemenea, reprezentanții casei de licitații au dat ca exemplu modelarea fină a mâinii drepte a lui Iisus și buclele sale, ambele caracteristice tehnicii lui Leonardo. Mai mult, publicații de presă au descris în aprilie 2021 un document al Muzeului Luvru care ar fi confirmat atribuirea picturii lui Leonardo da Vinci după analize științifice riguroase.
Însă, având în vedere că Salvator Mundi nu a fost niciodată expus la muzeu (așa cum era plănuit pentru expoziția din 2019), oficialii nu au voie prin lege să discute evaluarea sau autentificarea lucrării. În consecință, nicio înregistrare definitivă cu privire la atribuirea tabloului nu există din punct de vedere tehnic.
Totodată, istoria picturii Salvator Mundi este destul de tulburată. Casa Christie’s a prezentat o versiune în care tabloul a apărut în 1650 în inventarele regelui Carol I al Angliei. Însă, acel argument a fost mereu discutabil, iar investigația jurnalistului Ben Lewis în privința provenienței lucrării Salvator Mundi a pus sub semnul întrebării acea ipoteză, sugerând că tabloul apărut în inventarele lui Carol I al Angliei era unul diferit cu iconografie Salvator.
Așadar, nu există documente confirmate pentru pictura Salvator Mundi de 450,3 milioane de dolari până în anul 1900, atunci când a fost achiziționată de Sir Charles Robinson pentru Francis Cook, un colecționar privat de artă. Astfel, din cronologia provenienței tabloului lipsesc 400 de ani, de la presupusul moment al creației în 1500 și până la apariția sa pe piață.
Unde se află ”Salvator Mundi”, cel mai scump tablou din lume, atribuit lui Da Vinci
O lume ascunsă de bacterii și fungi, descoperită pe operele de artă ale lui Leonardo da Vinci