Playboy, o revistă ce pleda pentru libertatea totală a bărbaților și femeilor
Playboy este o revistă americană pentru bărbați, prima care a prezentat nuduri de femei și conținut sexual într-un format relativ sofisticat.
Pentru prima ediție a revistei din 1953, fondatorul său, Hugh Hefner, a folosit o fotografie nepublicată până atunci cu Marilyn Monroe, care apărea, de asemenea, pe copertă. Logo-ul companiei care deține revista, Playboy Enterprises, Inc., înfățișează capul unui iepuraș cu un papion, acesta devenind în cele din urmă unul dintre cele mai cunoscute mărci comerciale din lume.
Deși este celebră pentru imaginile sale provocatoare, revista Playboy a publicat și articole generale și ficțiune de calitate înaltă. Interviurile sale cu celebrități și alte persoane importante au atras, de asemenea, atenția publicului. Revista punea accent pe ceea ce considera a fi „idei sexuale progresive”. „Filosofia Playboy”, potrivit lui Hugh Hefner, pleda pentru libertatea totală a bărbaților și femeilor, inclusiv atunci când vine vorba de sex.
Revista Playboy a contribuit la „revoluția sexuală” din SUA în anii 1960
Astfel, revista Playboy a contribuit la „revoluția sexuală” din Statele Unite în anii 1960, o perioadă marcată de atitudini permisive față de interesele și activitatea sexuală. Formatul și strategia revistei Playboy au fost reproduse de multe alte publicații.
Începând cu anii 1950 și până la începutul anilor 1970, circulația Playboy (inclusiv abonamentele și vânzările la standuri) și veniturile din publicitate au crescut constant, ajungând la un apogeu de 7,2 milioane de copii vândute în noiembrie 1972 și o cifră generală de vânzări de 5,6 milioane de copii per ediție în 1975.
Cu toate acestea, în anii 1980, numărul de cititori Playboy a scăzut semnificativ, în mare parte din cauza faptului că așa-numita „revoluție sexuală” fusese câștigată. Astfel, Playboy nu mai avea aceeași imagine provocatoare și curajoasă. Totodată, revista se confrunta cu noi competitori precum Penthouse, publicație care includea imagini nud mult mai explicite, potrivit Britannica.
Playboy, un susținător al libertăților Primului Amendament
Sub conducerea fiicei lui Hefner, Christie, care a fost numită președinte al companiei în 1982 și a activat ca director executiv între 1988 și 2009 (tatăl său a rămas redactor-șef), revista a fost transformată într-un susținător al libertăților Primului Amendament și apărător al pozițiilor progresive privind o varietate de probleme sociale. Până la sfârșitul deceniului, circulația Playboy se stabilizase la 3,4 milioane.
Compania a pus bazele unui site web, Playboy.com, în 1994, care a avut un succes imediat. În anii 2000, circulația revistei a scăzut din nou, ajungând la mai puțin de 1 milion până în 2015. În același an, invocând o disponibilitate considerabilă a pornografiei pe Internet, compania a anunțat că Playboy nu va mai include fotografii nud cu femei, însă a revenit asupra deciziei în 2017.
Vă mai recomandăm să citiți și:
Moartea fondatorului imperiului Playboy. „Viaţa este prea scurtă ca să trăieşti visul altcuiva…”