Acest parc arheologic se află într-o zonă numită „Țara celor o mie de peșteri”.
Parcul Național Beit Guvrin-Maresha este un parc arheologic din centrul Israelului, aflat la 13 kilometri de Kiryat Gat. Acesta cuprinde ruinele Maresha, unul dintre orașele importante din timpul Primului Templu și ale orașului Beit Guvrin, un centru urban important din epoca romană, fiind cunoscut sub numele de Eleutheropolis.
Cele două orașe antice se află într-o zonă cunoscută sub numele de „Țara celor o mie de peșteri”. Peisajul fiind format dintr-o crustă subțire de rocă dură deasupra unui strat de calcar moale, care permite excavarea ușoară acestea atrăgând coloniștii antici, care au fondat Maresha în secolul al III-lea înaintea erei noastre și Beit Guvrin în secolul al III-lea al erei noastre, notează Atlas Obscura.
Săpăturile arheologice ale sitului au început în jurul anului 1900 și s-au extins până în 1990 și au descoperirea a zeci de sisteme de tunele sculptate în stâncă, care cuprind mii de camere, printre care se numără: cariere, cisterne, prese de măsline și peșteri funerare. Ambele orașe, modelate de mozaicul etnic al regiunii și rutele comerciale, au fost metropole multiculturale ale vremurilor lor. În 2014, complexul a fost inclus pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO.
În acest parc arheologic, excavațiile au dus la descoperirea unei peșteri funerare și a unei inscripții care i-a pus în dificultate pe cercetători. „Era la începutul lunii iunie 1902, când am auzit la Ierusalim că au fost multe săpături ilicite pentru antichități în vecinătatea satului palestinian Beit Jibrin, și mai ales că într-un mormânt din acel loc au fost făcute recent câteva descoperiri notabile, pentru care dealerii au plătit 50 de lire sterline la fața locului”, notează John Peters și Hermann Thiersch în cartea Painted Tombs in the Necropolis of Marissa.
„Fuseserăm atât de des înșelați și induși în eroare să coborâm cu așteptări ridicate în găuri care nu s-au dovedit a conține nimic de interes, încât a fost cu o oarecare ezitare și numai pe baza asigurărilor reiterate ale ghidului nostru cu privire la importanța reală a acestei găuri, ca unul dintre noi să coboare în ea. S-a dovedit a fi cel mai remarcabil mormânt descoperit vreodată în Palestina”, au mai adăugat cei doi.
Peștera este formată dintr-o sală de intrare cu alcovuri funerare care se extind din ambele părți. Cei morți au fost puși în aceste nișe aproximativ un an, până când trupurile lor s-au descompus, înainte de a fi mutați într-un mormânt permanent. În mormânt au fost găsite 30 de inscripții și cinci graffiti, toate în limba greacă.
Dar o inscripție, deasupra unei imagini a lui Cerber, paznic al lumii de apoi, a atras atenția cercetătorilor. Într-o tradcuerea aproximativă aceasta este: „Nu am mai putut face nimic pentru tine sau ceva care să-ți ofere plăcere. Mă culc cu un altul, dar te iubesc. În numele Afroditei, mă bucur de un lucru, că am haina ta drept garanție. Dar fug și te las în libertatea ta. Fă cum vrei. Nu bate în perete, zgomotul se aude în interior. Ne vom semnala reciproc cu mișcări. Acesta să fie semnalul nostru”.
În 1902, Peters și Thiersch au crezut că inscripția era un semn al unei aventuri secrete. „Este evident erotic și pare să ne ofere o imagine asupra unei idile antice”, au scris ei. „O fecioară a scris pe ușa mormântului un mesaj către iubitul pe care singur îl iubește cu adevărat, pentru a aranja viitoare întâlniri”. Pe lângă interpretarea aparent facilă a textului, faptul că mormântul e spațios oferă greutate teoriei legate de cei doi amanți antici.
Nu toată lumea este convinsă de această ipoteză. Unii cred că este într-adevăr un mesaj între doi iubiți, alții susțin că seamănă mai mult cu un poem de dragoste jucăuș. Alții susțin că autoarea a fost lucrătoare sexuală, avertizând sarcastic un client să se întoarcă și să o plătească.
„Nu vom ajunge niciodată la o concluzie cu privire la interpretarea potrivită”, explică Avner Ecker, profesor de arheologie clasică al Universității Bar Ilan.
Oamenii de știință care au editat Corpus Inscriptionum Iudaeae/Palastinae, un compendiu de inscripții antice din regiune, publicat în 2010, consideră că inscripția este ciudată în mai multe moduri. Aceștia afirmă că „aproape totul din acest text este incert: numărul autorilor, stilul, un numărul de versuri și, desigur, textul și interpretare acestuia”.
Chava Bracha Korzakova de la Universitatea Bar Ilan susține că inscripția nu a fost menită să fie luată la propriu, ci mai degrabă este un vers dintr-un cântec, fiind un pasaj dintr-o dramă a unui gen apropiat de Noua Comedie greacă. Conținutul întregului text se referea la primirea unei plăți pentru servicii sexuale, explică acesta.
Avner Ecker, explică faptul că relația prostituate-clienți a fost creată de către bărbați. De asemenea, acesta adaugă: „Personal, prefer interpretarea care împarte inscripția între doi vorbitori: un bărbat mort și o femeie vie. El a murit, ea este în viață. El îi acordă permisiunea de a-și continua viața ei dincolo de pereții peșterii și se bucură că i-a păstrat haina ca pe un suvenir. Inscripția se află la intrarea peșterii, deasupra picturii lui Cerber. Cerberus și inscripția simbolizează granița dintre lumea celor vii și lumea morților, între iubitul mort și femeia vie”.
Derinkuyu — cel mai mare şi mai misterios oraş subteran descoperit până acum
O biserică veche de 1.500 de ani a fost descoperită în Israel. A fost dedicată unui „martir glorios”
Mormântul regilor, obiectul unor puternice controverse, şi-a redeschis porţile pentru vizitatori
Un fermier din Grecia a descoperit din greşeală un mormânt antic ce avea şi o cameră ascunsă