Pictura a fost acoperită cu o protecţie din sticlă la începutul anilor 1950, după ce un vizitator a deteriorat-o, punând acid pe ea.
De atunci, au mai existat tentative de a vandaliza pictura, dar toate au eşuat.
Vincent Delieuvin, curatorul secţiei de picturi italiene datate în secolul al XVI-lea a muzeului, a declarat că tehnologia sticlei s-a îmbunătăţit semnificativ în ultimii ani şi că precedenta protecţie, veche de 15 ani, nu oferea o vizibilitate foarte bună.
„Astăzi, «Mona Lisa» se află în spatele unei protecţii din sticlă extrem de transparentă, ce le lasă vizitatorilor impresia că stau foarte aproape de pictură”, a declarat Delieuvin pentru Reuters.
Pentru a comemora 500 de ani de la moartea lui Leonardo da Vinci, Muzeul Luvru va deschide o expoziţie, pe 24 octombrie.
Expoziţia va cuprinde aproximativ 120 de opere de artă, inclusiv picturi, desene, sculpturi şi manuscrise aduse din diferite instituţii europene şi americane.
Cu toate acestea, „Mona Lisa” va rămâne în camera dedicată ei, situată în aripa Denon a muzeului.
Leonardo da Vinci a pictat „Mona Lisa” începând din anul 1503, lucrarea ajungând să fie cunoscută după moartea sa, în 1519.
Cunoscut pentru italieni ca „Gioconda” şi drept „Mona Lisa” pentru restul lumii, portretul a rămas celebru pentru pasionaţii de artă de-a lungul secolelor. A fost achiziţionat de regele Francisc I al Franţei, care îl găzduise pe Leonardo la Paris, iar, în 1505-1506, Raphael a realizat o schiţă în cerneală după tablou.
După Revoluţia Franceză, se spune că pictura ar fi fost expusă în dormitorul lui Napoleon din Palatul Tuileries. Abia furtul din anul 1911 a transformat tabloul dintr-o operă respectată în lumea artei într-o adevărată senzaţie pentru publicul larg, ziarele din întreaga lume scriind despre dispariţia capodoperei renascentiste.
O variantă contemporană a lucrării lui Leonardo este expusă la Muzeul Prado din Madrid, Spania. Mult timp considerată opera lui Leonardo, lucrarea din Spania este văzută în prezent ca un exerciţiu realizat de unul dintre ucenicii pictorului.