Festivalul de Film de la Veneţia a debutat miercuri cu premiera mondială a peliculei lui Hirokazu Kore-eda, ”The Truth”. Preşedintele juriului pentru competiţia din acest an este argentinianca Lucrecia Martel. Autoarea unor pelicule ca “Zama” sau “La Ciénaga” este a şaptea femeie care deţine această poziţie în istoria festivalului.
Controversele s-au făcut simţite încă înaintea primei proiecţii, la conferinţa de presă susţinută miercuri.
Întâlnirea i-a adus în faţa jurnaliştilor pe coordonatorul festivalului Alberto Barbera şi pe preşedintele juriului, în acest an, regizoarea argentiniană Lucrecia Martel. Discuţia a fost marcată de neînţelegerile create de includerea celui mai recent film semnat de Roman Polanski, ”An Officer And A Spy” în selecţia din acest an ca şi de faptul că numai două regizoare se regăsesc în competiţie.
Barbera s-a arătat binevoitor faţă de Polanski mizând pe ”convingerea că trebuie să facem distincţia necesară între artist şi persoană. Istoria artei este plină de artişti care au comis crime de diferite tipuri şi totuşi am continuat să le admirăm lucrările. Acest lucru este adevărat şi pentru Polanski, care este, din punctul meu de vedere, unul dintre ultimii maeştrii activi în cinematografia europeană”.
În schimb regizoarea din Argentina a oferit o perspectivă complet diferită: “Eu nu separ omul de artă. Cred că aspectele majore ale creaţiei se văd în om”. Vorbind despre condamnarea lui Polanski în 1977 pentru act sexual cu o minoră şi tot ce a urmat după fuga acestuia în Franţa, unde a rămas de atunci sustrăgându-se justiţiei, Martel a fost clară: ”Când o persoană comite o asemenea crimă şi este condamnată, iar victima consideră că se mulţumeşte cu felul în care a fost compensată… e greu pentru mine să judec… E greu să stabileşti care e abordarea justă faţă de cei care au comis anumite fapte şi au fost judecaţi pentru ele. Cred că aceste probleme fac parte din discuţiile purtate în vremurile noastre”.
În schimb, regizoarea aflată în fruntea juriului în acest an s-a arătat mult mai decisă atunci când a fost vorba despre propria atitudine faţă de Polanski: ”Nu îl voi felicita, dar cred că e cinstit să aibă filmul în festival, trebuie să stabilim un dialog cu el şi acesta e cel mai bun loc pentru a iniţia acest gen de discuţie”.
În schimb periodicul spaniol El Pais reproduce un ton mult mai tăios abordat de regizoarea argentiniană: ”Nu să mă pronunţ asupra problemele juridice. Dar pot fi alături de victimă. Nu voi lua parte la proiecţia de gală a domnului Polanski, deoarece reprezint multe femei din Argentina care se confruntă probleme de acelaşi tip şi nu aş vrea să mă ridic pentru a-l aplauda. Dar pare corect că filmul său este la festival, că există un dialog şi aceste probleme sunt dezbătute”.
„Nu am acceptat rolul de preşedinte al juriului doar ca să vin la Veneţia ca toată lumea, puteam bine mersi să rămân acasă, ci pentru că este un loc al problemelor politice, iar această dezbatere este importantă pentru acest festival. Şi pentru opera lui Polanski, care cred că merită o şansă, pentru reflecţiile asupra umanităţii surprinse în filmele sale. Îmi este foarte greu să procesez în ce stadiu au ajuns alte cazuri, în Argentina trec în fiecare zi prin situaţii în care este foarte greu să stabilesc cât de departe se poate merge faţă de cei care au comis fapte asemănătoare şi au fost judecaţi dar victima se declară compensată. Ce să facem?”, a întrebat regizoarea.
Cea de-a 76 ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia debutează miercuri, Polanski, Soderbergh şi Pablo Larrain numărându-se printre cineaştii ale căror filme fac parte din programul evenimentului. Colectiv, creaţia cineastului Alexander Nanău rulează în afara competiţiei.
Festivalul se va deschide cu proiecţia în premieră a peliculei regizate de Hirokazu Kore-eda, “The Truth”, cu Ethan Hawke, Catherine Deneuve şi Juliette Binoche. Este primul film realizat de japonez după succesul peliculei sale ”Shoplifters”, pentru care a fost premiat la Cannes în 2018. Alături de acest film, în competiţie sunt “The Perfect Candidate”, de Haifaa Al-Mansour (Arabia Saudită, Germania), “About Endlessness”, de Roy Andersson (Suedia), “Wasp Network”, de Olivier Assayas (Franţa, Belgia), “Marriage Story”, de Noah Baumbach (SUA), “Guest of Honor”, de Atom Egoyan (Canada), “Ad Astra”, de James Gray (SUA), ”A Herdade”, de Tiago Guedes (Portugalia/Franţa), ”Gloria Mundi”, de Robert Guediguian(Franţa/Italia), ”Waiting for the Barbarians”, de Ciro Guerra (Italia), ”Ema”, de Pablo Larrain (Chile), ”Saturday Fiction”, de Lou Ye (China), ”Martin Eden”, de Pietro Marcello (Italia/ Franţa), La Mafia Non e Piu Quella Di Una Volta”, de Franco Maresco (Italia), ”The Painted Bird”, de Vaclav Marhoul (Cehia, Ucraina, Slovacia), ”Il Sindaco del Rione Sanita”, de Mario Martone (Italia), ”Babyteeth” , de Shannon Murphy (Australia), ”Joker”, de Todd Phillips (SUA), ”J’Accuse”, de Roman Polanski (Franţa/Italia), ”The Laundromat”, de Steven Soderbergh (SUA), ”No.7 Cherry Lane”, de Yonfan (Hong Kong).
În afara competiţiei vor rula şi peliculele de ficţiune “Seberg”, de Benedict Andrews (SUA), “Vivere”, de Francesca Archibugi (Italy), “Mosul”, de Matthew Michael Carnahan (SUA), “Adults in the Room”, de Costa-Gavras (Franţa, Grecia), “The King”, de David Michod (Marea Britanie, Ungaria) şi “Tutto il mio folle amore”, de Gabriele Salvatores (Italia).
Tot în afara competiţiei va rula şi filmul lui Alexander Nanău. ”Colectiv”, despre evenimentele care au urmat incendiului din clubul bucureştean afectat de incendiu, o producţie România-Luxemburg.
Un eveniment special este dedicat proiecţiei “Goodbye, Dragon Inn”, de Tsai Ming-Liang.
Anul acesta, regizorul spaniol Pedro Almodóvar va primi Leul de Aur pentru întreaga carieră din partea organizatorilor. Un film cu Claes Bang, Elizabeth Debicki şi Mick Jagger, “The Burnt Orange Heresy”, proiectat în afara competiţiei, va marca închiderea ediţiei 2019 a festivalului.
Cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Veneţia are loc între 28 august şi 7 septembrie.