Istoricul olandez Ian Buruma este invitat special la festivalul One World Romania 12
Cea de-a 12-a ediţie a Festivalului One World Romania are loc, între 15 şi 24 martie, în şase spaţii din centrul Bucureştiului. Festivalul va include o selecţie de film documentar realizată de Ian Buruma, unul dintre istoricii cei mai respectaţi ai lumii, care se va afla în România între 16 şi 22 martie şi va participa la o serie de proiecţii şi dezbateri.
Citeşte şi "Oh, Ramona", în cinematografele din ţară: "Un film pentru toţi, acea dilemă a triunghiului amoros"
„Selecţia realizată de Ian Buruma este cât se poate de concludentă pentru preocupările sale. Alegerea scurtmetrajului «Terminus», al celebrului cineast britanic John Schlesinger, reflectă preocuparea sa pentru cinema şi afinităţile – unele de natură familială, Schlesinger fiind unchiul său – cu acest mediu. Buruma a studiat cinematografia japoneză la Tokio, a scris eseuri şi articole despre filme pentru cele mai prestigioase publicaţii ale lumii, unele dintre ele cuprinse în excelentul său volum apărut în 2014, «Teatrul cruzimii: artă, film şi umbrele războiului»”, se arată într-un comunicat remis MEDIAFAX.
Buruma este cunoscut, în spaţiul românesc, în primul rând pentru două cărţi publicate la Editura Humanitas, „Anul Zero. 1945, o istorie” şi „Occidentalismul. Războiul împotriva Occidentului” (scrisă împreună cu Avishai Margalit). De altfel, pe 17 martie, de la ora 17.00, Ian Buruma se va întâlni cu cititorii şi admiratorii cărţilor sale pentru o sesiune de autografe la Librăria Humanitas de la Cişmigiu.
Cele patru capodopere ale documentarului mondial pe care Ian Buruma le va prezenta publicului din Bucureşti sunt: „Terminus” (1961), de John Schlesinger, „Durerea şi mila” (1969), de Marcel Ophüls, „Vârtejul: cronica unei familii” (1997), de Péter Forgács şi „Ultimul dintre nedrepţi” (2013), de Claude Lanzmann.
„Terminus” a lansat cariera unuia dintre cineaştii britanici cei mai renumiţi ai anilor ’60-’70, John Schlesinger, responsabil pentru câteva dintre filmele de referinţă ale perioadei, precum „Darling”, „Midnight Cowboy” sau „Sunday Bloody Sunday”. Documentarul de scurtmetraj, realizat la comanda British Transport Films, surprinde o zi oarecare dintr-o gară importantă a Londrei (Waterloo Station), unde vieţile a mii de oameni se intersectează pentru scurt timp, despărţindu-se apoi, cel mai probabil, pentru totdeauna. După proiecţia filmului de joi, 21 martie, de la POINT, Ian Buruma va discuta cu spectatorii despre viaţa şi cariera sa, pornind în special de la relaţia cu unchiul său, John Schlesinger.
„Muncitorii au opus tot timpul mai multă rezistenţă. Însă burghezia era speriată. Avea ce pierde.”, mărturiseşte un personaj în „Durerea şi mila”, documentarul lui Marcel Ophüls despre colaboraţionismul francez din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Alcătuit din interviuri contemporane şi imagini de arhivă din jurnale de actualităţi şi filme de propagandă şi produs iniţial pentru televiziune în 1969, filmul a fost interzis de cenzura gaullistă care se temea că va spulbera mitul rezistenţei patriotice franceze în faţa naziştilor. După proiecţia de duminică 17 martie, Ian Buruma şi Radu Jude vor discuta despre cinema şi istorie în Atrium-ul Institutului Francez din Bucureşti. Moderatorul discuţiei va fi istoricul Adrian Cioflâncă.
Filmat în 1975, însă montat şi lansat abia în 2013, „Ultimul dintre nedrepţi”, realizat de Claude Lanzmann îl are ca protagonist pe Benjamin Murmelstein, fost rabin-şef al Vienei înainte de începerea celui de-al Doilea Război Mondial, deportat apoi în Theresienstadt şi numit, împreună cu rabinul-şef al Berlinului, Paul Eppstein, şi cel al Pragăi, Jacob Edelstein, în conducerea Consiliului Evreiesc (Judenrat) al acestui ghetou „model”. Miercuri, 20 martie la Pavilion 32 – Institutul Goethe, după proiecţie, vă invităm la o discuţie între Ian Buruma şi Iulia Popovici, în care un subiect important va fi rememorarea carierei lui Claude Lanzmann, unul dintre cei mai importanţi documentarişti din istorie .
În „Vârtejul: o cronică de familie”, Péter Forgács porneşte de la jurnalul filmat, în anii ’30 – ’40, de unul dintre membrii unei familii de evrei olandezi care va dispărea în lagărele naziste. Filmul include momente fericite şi de relaxare care se succedă unele după altele, fiind explicate sau introduse exclusiv de inserturi şi de sunete recompuse, ce îi conferă un dramatism inexistent la nivelul imaginilor. Regizorul Péter Forgács i se va alătura lui Ian Buruma pentru o discuţie după film, marţi, 19 martie, la Cinema Elvire Popesco.
Cea de-a 12-a ediţie a Festivalului Internaţional de Documentar şi Drepturile Omului One World Romania va avea loc între 15 şi 24 martie şi va marca 30 de ani de la Revoluţia care a încheiat dictatura lui Nicolae Ceauşescu în România, dar şi de la căderea Zidului Berlinului, sau de la primele alegeri libere din Cehoslovacia şi Polonia. În consecinţă, aceşti 30 de ani de democraţie în România şi în Europa de Est reprezintă tema principală a manifestării.