"Repovestirea vieţii exemplare în text şi imagini fotografice de epocă a pilotului Vasile Niculescu este de natură nu numai să conserve, dar şi să propage gânduri şi sentimente înălţătoare, de mare respect pentru cel care a fost pilotul Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918".
Cu numai o săptămână înainte de Marea Adunare de la Alba Iulia, doi voluntari, aviatorul Vasile Niculescu şi căpitanul Victor Precup, au îndeplinit o misiune secretă care avea ca scop ducerea la Blaj şi aducerea de acolo a mesajului Unirii şi a unor documente de importanţă majoră pentru actul ce urma să se împlinească la 1 Decembrie 1918. Despre acest extraordinar episod din istoria noastră manualele nu vorbesc, scrie Mediafax.
Desfăşurată în condiţii extreme, misiunea a fost un succes şi avea să rămână consemnată doar în lucrări militare şi în memorii, sub denumirea de „Zborul Marii Uniri”.
Zborul s-a efectuat la data de 23 noiembrie 1918. Avionul a decolat de la Bacău şi a aterizat pe Câmpia Libertăţii din Blaj, în apropierea statuii lui Avram Iancu, la ora 13:35, după 2 ore şi 15 minute de survol.
Locotenentul Vasile Niculescu cunoştea traseul de zbor. În campania din vara anului 1917 trecuse cu avionul Carpaţii şi lansase manifeste în Transilvania. Avionul Farman 4 nr. 3 240 a trecut munţii la 2 600 m, echipajul având feţele protejate cu un strat gros de parafină, pentru a rezista la o temperatura de -40 C. Carlinga era deschisă, iar cei doi ofiţeri nu dispuneau nici de paraşute, nici de armament. La bord aveau un sac cu manifeste şi o geantă militară sigilată. Manifestele urmau să fie lansate din avion deasupra Blajului şi a altor asezari transilvanene. Geanta sigilată conţinea trei documente extrem de importante (printre care şi scrisoarea primului ministru Ion I.C. Bratianu către Consiliul National Român Central).
Foto: Mediafax
„Pilotul Marii Uniri”, Vasile Nicolescu, s-a născut în 1891, în Fălticeni, a urmat cursurile Seminarului Teologic, dar visul lui a fost să zboare. „M-a fascinat zborul de mic copil şi am văzut pentru prima oară aeroplanele la manevrele militare din toamna anului 1911, care se desfăşurau în zona noastră. În şcoala de pilotaj l-am avut conducător pe George Valentin Bibescu – un adevărat prinţ al zborului”. La 24 ianuarie 1915 s-a înrolat în armată, a urmat cursurile şcolii de pilotaj de la Băneasa (Magazin istoric,nr. 10/2001).
După ce a părăsit haina militară, Vasile Niculescu a trait până aproape de 90 ani, practicând meseria de ceasornicar.
Albumul prof. univ. dr. Valeriu Avram este plin de imagini de arhivă (mai mult de jumătatea din volum) şi este foarte util oricărui doritor să afle mai multe despre epoca Marii Uniri.
Valeriu Avram – „Vasile Niculescu, pilotul Marii Uniri”. Editura Militară. 128 pag.