Proiectul de fotografie documentară „Prut” realizat de artistul Matei Bejenaru explorează peisajul rural, concentrându-se asupra aspectelor topografice, sociale şi economice din satele amplasate de-a lungul râului Prut. Cele peste 1.500 de negative fotografice realizate în ultimii şapte ani fac parte dintr-o viitoare bancă de imagini, o arhivă vizuală ce urmăreşte pe termen lung modificările satului românesc din acest teritoriu, arată curatorul Cristina Stoenescu.
„Expoziţia «Prut. Imagine şi teritoriu» este o primă prezentare publică a acestor imagini, o primă selecţie curatorială şi o posibilă citire a aspectelor fotografice, sociale şi estetice a imaginilor realizate din 2011 până acum. Expoziţia dezvăluie un proiect vizual divers în modurile sale de abordare, unde recunoaştem cu precădere elemente ce se înscriu în tradiţia şcolii de fotografie umanistă în ceea ce priveşte lirismul vizual al imaginilor, caracterul lor cotidian şi relaţionarea artistului cu subiecţii din faţa camerei de fotografiat. Artistul este apropiat în demersul său documentar «on the road» de Walker Evans, Robert Frank sau, mai recent, de Alec Soth. De la cadrele largi care arată siluete umane cufundate în peisajul natural, la detalii arhitecturale, geometrii acaparatoare, construcţii vechi şi noi, până la portrete ale diferitelor generaţii de locuitori ai acestor sate, Matei Bejenaru dezvăluie un univers dinamic, contradictoriu, aflat în plină schimbare într-o logică a unui sistem post-comunist, post-tranziţie, post-privatizare, post-integrare europeană şi neo-capitalist”, se arată în comunicat.
Proiectul „Prut” vine în continuarea practicilor sociale în artă dezvoltate de Matei Bejenaru pe parcursul carierei sale, dar se suprapune şi unui interes fervent în materialitatea mediului fotografic, vizibil şi în prezenţa printurilor de dark-room din expoziţie. Artistul lucrează pe film, ca parte din angajamentul său artistic. El este mai puţin un etnograf, aşa cum s-ar întreba un Hal Foster (în „The Return of the Real”, Cambridge: The MIT Press, 1996), şi mai mult un observator critic al absenţei justiţiei sociale pentru comunitatea rurală românească ce transpare în mass-media ca fiind unidimensională şi retrogradă, notează curatoarea, scrie Mediafax.
Matei Bejenaru a început să fotografieze case, terenuri agricole, spaţii comunitare şi oameni din judeţele aliniate râului Prut, din 2011. Expoziţia „Prut. Imagine şi teritoriu” va putea fi vizitată la Sala Tancred Bănăţeanu, până pe 27 octombrie, de marţi până duminică, între orele 10.00 şi 18.00.
„Prut. Imagine şi Teritoriu” este un proiect expoziţional itinerant al Asociaţiei Române de Artă Contemporană (ARAC), ce a fost prezentat pentru prima oară la Galeria Victoria, Iaşi în prima jumătate a lunii septembrie şi la Muzeul Ţăranului Român, în octombrie 2018.
Matei Bejenaru (n. 1963) este un artist vizual care trăieşte şi activează la Iaşi. În proiectele sale, prin fotografie, video-uri, performance-uri şi instalaţii intermedia, analizează felul în care modurile de producţie economică, cunoaşterea tehnologică, mentalităţile şi stilurile de viaţă ale oamenilor s-au schimbat în ţările postcomuniste în ultimele două decenii, cu un interes aparte pentru poetica vizuală şi materialitatea mediului fotografic. Matei Bejenaru este fondatorul şi a fost directorul Bienalei de Artă Contemporană Periferic (1997 – 2008). Împreună cu un grup de artişti şi profesori a înfiinţat Centrul de Fotografie Contemporană din Iaşi în 2015. Predă fotografie şi video la Universitatea „George Enescu” din Iaşi.