Unde a ajuns „Salvator Mundi”, cel mai scump tablou din lume, realizat de Leonardo da Vinci
Aceasta este o lovitură de marketing fără precedent pentru muzeu, care a devenit posibilă datorită unui prinţ saudit, potrivit AFP.
„«Salvator Mundi» soseşte la Luvru Abu Dhabi”, au scris reprezentanţii muzeului pe platforma online Twitter, fără a preciza identitatea proprietarului tabloului, scrie Mediafax.
Muzeul din Abu Dhabi a fost inaugurat pe 8 noiembrie, în prezenţa preşedintelui francez Emmanuel Macron.
La jumătatea lunii noiembrie, „Salvator Mundi” a devenit cel mai scump tablou din lume, un titlu deţinut anterior, din 2015, de lucrarea „Les Femmes d’Alger (version 0)” de Pablo Picasso.
De la licitaţia organizată de casa Christie’s la New York, s-au făcut numeroase speculaţii privind identitatea noului proprietar al tabloului, scos la vânzare de miliardarul rus Dmitri Ribolovlev, care îl cumpărase pentru 127,3 milioane de dolari în 2013.
Duminică, publicaţia franceză Le Journal du dimanche scria că ar fi vorba despre două societăţi de investiţii, care acţionează în cadrul unui acord financiar încheiat cu mai multe mari muzee. Tot duminică, The New York Times afirma că proprietarul este prinţul saudit Bader ben Abdullah ben Mohammed ben Farhan Al-Saud, un apropiat al prinţului moştenitor Mohammed ben Salman.
Casa Christie’s a refuzat să dea detalii despre noul proprietar al tabloului, singurul semnat de Leonardo da Vinci inclus intr-o colecţie privată.
Istoria tabloului cu dimensiuni de 65 cm x 45 cm, realizat în jurul anului 1500, este demnă de un roman. Unii experţi spun că ar fi putut fi comandat de Curtea regală a Franţei şi că s-a aflat în proprietatea regilor englezi.
Pentru aproape 150 de ani, tabloul a dispărut şi a fost avansată ipoteza că ar fi fost distrus. A reapărut la sfârşitul secolului al XIX-lea şi mult timp a fost considerat ca fiind realizat de un contemporan al lui Da Vinci. Vândut pentru 45 de lire sterline în 1958, la casa Sotheby’s, a fost autentificat formal ca aparţinând lui Leonardo da Vinci abia în 2005.
Unii specialişti şi-au exprimat însă rezervele privind rolul jucat cu adevărat de Da Vinci în realizarea tabloului.
De la inaugurarea sa, muzeul Luvru Abu Dhabi găzduieşte deja un alt tablou de Da Vinci, „Il Ritratto di Dama”, cunoscut şi ca „La Belle Ferronnière”, împrumutat de la Luvru din Paris.
În total, 300 de lucrări de artă au fost împrumutate muzeului din Abu Dhabi de instituţii franceze, printre care şi un „Autoportrait” de Vincent van Gogh.
Costurile construcţiei muzeului, conceput de arhitectul Jean Nouvel, au fost iniţial de 600 de milioane de euro, însă ulterior proiectul a cunoscut numeroase amânări, ceea ce a dus la creşterea facturilor. Proiectul are în vedere un acord pe o perioadă de 30 de ani care prevede ca muzeul Luvru din Paris, reprezentat de Agence France-Muséums, să îşi ofere expertiza, să împrumute opere de artă şi să organizeze aici expoziţii temporare, contra sumei de 1 miliard de euro. Doar concesionarea numelui „Luvru” a costat 400 de milioane de euro.