România portretizată în filmul documentar, la Astra Film Sibiu 2016: Destine recondiţionate
Programul DocumentaryTank@AFF (20 – 22 octombrie), platformă dedicată membrilor industriei cinematografice, va aduce împreună la Sibiu cineaşti autohtoni şi europeni pentru 3 zile de networking, sesiuni de masterclass şi prezentări despre noile tendinţe în producţia şi distribuţia de film documentar. Din cadrul acestui program face parte şi Romanian Docs in Progress (22 octombrie), un concurs de prezentări care va aduce laolaltă 6 regizori români pentru a-şi prezenta proiectele de film documentar aflate în faza de dezvoltare în faţa juriului şi a unei audienţe locale şi internaţionale de profesionişti. Echipele câştigătoare vor primi premii de post-producţie şi alte forme de sprijin pentru finalizarea documentarelor lor, scrie Mediafax.
Selecţia de documentare româneşti din programul AFF 2016 pune România sub lupă, chestionează trecutul ei şi oamenii care o populează cu poveştile lor incredibile.
În premieră naţională, The New Gypsy Kings, un documentar inedit produs de Liviu Tipuriţă pentru BBC, vorbeşte despre fenomenul complex care s-a creat în jurul interpreţilor de manele din România. Filmul surprinde drumul către celebritate al celor mai cunoscuţi solişti, fiecare parcurgând un traseu spectaculos ”de la căruţe la Ferrari şi de la corturi la palate”, iar spectatorii au ocazia să înţeleagă aspecte din industria prosperă a manelelor, care produce venituri cu şase zerouri, adună milioane de vizualizări în online şi glorifică numele regilor manelelor.
Personal / familial / social
Cum a afectat închiderea fabricilor comuniste din Copşa Mică, cel mai poluat oraş al Europei până în 2009, viaţa unei familii ultra-religioase? Soţii Sicrea se tem mai tare de plata facturilor şi ratelor la bancă decât de poluarea agresivă care ar putea fi cauza îmbolnăvirii fetiţei lor. Doar o răsuflare (regia Monica Lăzurean-Gorgan) a fost premiat recent la Sarajevo Film Festival. La pol opus, Chat with Alice (regia Sandra Isabela Ţenţ) pătrunde în intimitatea unei familii atipice de artişti: 35 de ani diferenţă între el, ajuns la a 5-a căsnicie şi cu stagiu la spitalul de nebuni şi ea, absolventă de liceu, mamă, întreţinând întreaga familie din videochat.
În Transilvania rurală, povestea unei adolescente de etnie romă, Angela (regia Botond Püsök), scoate la suprafaţă dificultăţile cu care se confruntă tinerele din comunitate: lipsa educaţiei şi un viitor incert, inegalitatea dintre sexe şi persistenţa unor obiceiuri controversate, cum ar fi răpirea fetelor pentru căsătorie. Cum depind soarta femeilor însărcinate şi a viitorilor copii de sistemul medical românesc corupt, deficitar şi insalubru? Sunt însărcinată în România (regia Jesús del Cerro) oferă o viziune de ansamblu printr-o serie de interviuri cu (viitoare) mame din toate mediile sociale.
Trecut recondiţionat
Cum devin funcţionale vestigii ale epocii de aur prin efortul unor întreprinzători care vor cu tot dinadinsul să le upgradeze? Cinema, Mon Amour (regia Alexandru Belc) descoase din interior motivele care au dus la transformarea sălilor de cinema în ruine sau afaceri private prin expunerea situaţiei actuale a Cinematografului Dacia, unul dintre puţinele rămase funcţionale şi ridică un dramatic semn de întrebare: Ce s-a întâmplat cu cele peste 400 de cinematografe de stat care au dispărut fulgerător după căderea comunismului? Filmul Blocul (regia Maria Şalaru) jonglează între trecutul comunist al unui cartier de blocuri şi realitatea de zi cu zi a locatarilor sub coordonarea riguroasă a unui administrator implicat trup şi suflet pentru bunul mers al colectivului.
Destine în comunism
Istoria regimului comunist în România, încă obscură şi distorsionată, este explorată de documentarişti în încercarea de a trasa o istorie bazată pe adevăr demonstrabil. Împărăteasa roşie – Viaţa şi aventurile Anei Pauker (regia Radu Gabrea) o portretizează pe ”cea mai puternică femeie în viaţă” aşa cum o numea revista TIME în 1948, demitizând reputaţia extrem de negativă a Anei Pauker datorată propagandei mincinoase a regimului comunist după epurarea ei din partid. Ţine, Doamne, partizanii, până vin americanii (regia Dragoş Zămosteanu) scanează fenomenul partizanilor fugari din anii ’40-’50, principalul grup de rezistenţă împotriva ororilor regimului comunist care contau pe o intervenţie salvatoare a americanilor.
Aromâni
Prin abordări diferite, filmele Armânii, de la faimoşii Manakia la Nu sunt faimos… (regia Toma Enache), Fraţii Manakia. Jurnalul unei lungi priviri înapoi (regia Eliza Zdru) şi Torna, torna, fratre! (regia Marian Voicu) contribuie la cunoaşterea fabuloasei comunităţi de armâni din Balcani.
”Un aspect unic al festivalului este că încă de la începuturile sale a oferit o deschidere internaţională pentru documentarele româneşti, fiind vizionate şi dezbătute de public şi profesionişti din domeniu, români şi străini laolaltă. În anii ’90 acest lucru era o premieră, acum ne bucurăm că oamenii şi-au format un obicei din a veni la Sibiu pentru a lua pulsul celor mai recente producţii româneşti. Nu cred că exagerez dacă spun că de 23 de ani Astra Film Festival inspiră şi stimulează cineaştii români şi a devenit o platformă de lansare şi un catalizator al noilor producţii de documentare româneşti”, a declarat Dumitru Budrala, director fondator Astra Film Sibiu.
Sursa: Mediafax