Aceste tablouri celebre ascund detalii pe care artişii ,,le-au regretat” – FOTO
Multe dintre picturile realizate de-a lungul timpului ascund sub imaginea pe care o afişează alte opere de artă. Unele detalii pot fi observate cu ochiul liber, însă majoritatea sunt relevate fie în timpul restaurărilor, fie în timpul analizelor cu raze X sau în timpul investigaţiilor realizate de specialişti în domeniul istoriei artei sau conservării.
În literatura de specialitate, corecturile de acest tip poartă numele de ,,pentimenti”, de la italienescul ,,a regreta”. Termenul a fost ales pentru că el desemnează ,,regretul” pe care artistul l-a avut în momentul în care a luat decizia de a transpune pe pânză un anumit subiect.
Iată câteva opere de artă care ascund detalii pe care pictorii nu au mai vrut să le înfăţişeze:
Femeia din spatele picturii ,,Bătrânul Chitarist” semnată Pablo Picasso
În timpul aşa-numitei ,,perioade albastre” (1901-1904) a lui Picasso, artistul a întâmpinat probleme în ceea ce priveşte achiziţionarea materialelor cu care lucra. Pânza era scumpă şi, în cazurile în care se putea folosi din nou, era repictată. Un astfel de caz este cel al operei de artă ,,Bătrânul Chitarist”, realizată peste o pictură deja existentă.
Foto:mentalfloss.com/northwestern.edu
Bărbatul din spatele picturii ,,Camera albastră” a lui Picasso
Recent, prin intermediul tehnicii de imagistică cu infraroşu, specialiştii au descoperit portretul unui bărbat dedesubtul picturii ,,Camera albastră” (1901) a lui Pablo Picasso. Cel mai probabil, la fel ca şi în cazul ,,Bătrânului chitarist”, artistul a recurs la această variantă pentru a economisi materialul pe care îşi realiza picturile.
Foto:mentalfloss.com/BBC
Breteaua uşor lăsată din opera ,,Madame X” a lui John Singer Sargent
Madame Pierre Gautreau a fost considerată una dintre cele mia frumoase femei din Europa secolului al XIX-lea. În speranţa de a suprinde cele mai senzuale detalii, pictorul John Sargent a întruchipat-o purtând o rochie neagră, cu o bretea lasată puţin în jos. Artistul a fost nevoit ulterior să refacă acest detaliu, deoarece era considerat mult prea provocator pentru acea perioadă.
Foto:mentalfloss.com/Artable
Vopseaua din spatele picturii ,,Femeie la fereastră”
În momentul în care au restaurat pictura anonimă ,,Femeie la fereastră” (început de secol XVI), specialiştii au descoperit că personajul avea iniţial părul blond. Cercetătorii susţin că prima reprezentare a femeii o întruchipează pe aceasta având o privire mult mai calculată şi o expresie mult mai confuză faţă de cea cunoscută până acum.
Foto:mentalfloss.com/philosophyofscienceportal
Balena din spatele picturii ,,Scenă la plajă” a lui Hendrick van Anthonissen
Atunci când au restaurat tabloul ,,Scenă la plajă” (sec. XVII) al pictorului olandez Hendrick van Anthonissen, specialiştii au descoperit că, iniţial, în cadrul acestuia, era înfăţişată şi o balenă moartă. Cercetătorii au ajuns la concluzia că această corectură a fost făcută în secolul al XVIII-lea sau al XIX-lea, deoarece proprietarii de atunci ai tabloului l-au folosit ca obiect de decor şi, din acest motiv, nu au dorit ca el să facă referiri la detalii negative cum sunt cele legate de moarte.
Foto:mentalfloss.com/University of Cambridge
Sursa: mentalfloss.com
Vă mai recomandăm şi: Paul Gauguin i-a tăiat urechea lui Van Gogh ?