Home » Cultură » ”Calea Ferată a Morţii”, proiectul lui Stalin realizat cu preţul a peste 100.000 de vieţi omeneşti

”Calea Ferată a Morţii”, proiectul lui Stalin realizat cu preţul a peste 100.000 de vieţi omeneşti

”Calea Ferată a Morţii”, proiectul lui Stalin realizat cu preţul a peste 100.000 de vieţi omeneşti
Publicat: 09.07.2016
Calea ferată a fost construită în condiţii inumane.

La periferia oraşului Salekhard, capitala Regiunii Autonome Yamal Nenets din Rusia, la marginea Cercului Polar, se află ruinele căii ferate Salekhard – Igarka, cunoscută şi sub numele de ,,Calea Ferată a Morţii”, ,,Drumul Morţii” sau ,,Drumul Mort”. Traseul trebuia să fie lung de aproximativ 1300 de kilometri şi să facă parte din aşa-numita ,,Linie Transpolară a lui Stalin”, o modalitate prin care liderul sovietic încerca să unească oraşul Inta, aflat în estul Siberiei, de Igarka, aşezare localizată pe râul Yenisei, în vestul actualei Federaţiei Ruse. 

Deşi nu a fost niciodată finalizată, ,,Calea Ferată a Morţii” a fost construită cu preţul a mii de oameni forţaţi să facă acest lucru. Cea mai mare parte a muncitorilor proveneau din gulagurile sovietice, unde erau încarceraţi aşa-numiţii ,,inamici ai poporului”, persoane condamnate pentru faptul că aducea ,,ofense politice” statului rus. 

 

În afara faptului că făcea parte din planul lui Stalin de a cuceri Oceanul Arctic, ,,Calea Ferată a Morţii” nu trebuia construită. Transporturile de materie primă din zonele miniere siberiene se puteau face şi pe liniile de cale ferată existente deja, însă dictatorul insista că trebuie construită o nouă rută, care să lege oraşele Salekhard şi Igarka. 

 

Construcţia propriu-zisă a căii ferate a început în anul 1947 şi se presupune că a fost realizată cu ajutorul a aproximativ 80.000 – 120.000 de prizonieri, deşi unele surse menţionează că ar fi fost folosiţi peste 300000 de muncitori. Aceştia lucrau în condiţii inumane: erau expuşi unor temperaturi care atingeau uneori chiar şi -60 de grade Celsius, se îmbolnăveau vara din vauza infecţiilor şi erau bătuţi ori de câte ori păreau că sunt slăbiţi. Se presupune că o treime dintre cei care au fost prezenţi pe şantier şi-au pierdut viaţa. 

 

Numeroasele probleme tehnice întâmpinate pe parcursul construirii căii ferate, lipsa unor echipamente adecvate, dar şi condiţiile meteo extreme i-au determinat pe ingineri să întrerupă şantierul imediat după moartea lui Stalin, în anul 1953. În acel moment, numai 698 de kilometri din traseul iniţial fusese finalizat, cu un cost de aproximativ 42 de miliarde ruble (10 miliarde de dolari americani, la acea vreme). 

 

În anul 2010, o secţiune din calea ferată, ce leagă astăzi oraşele Igarka şi Norilsk pe o distanţă de aproape 220 de kilometri, a fost reconstruită pentru a susţine industria de nichel şi produse petroliere din această zonă. Linia, redenumită ,,Ruta Latitudinală Nordică”, a fost deschisă în anul 2015. 

Sursa: amusingplanet.com

Vă mai recomandăm şi: Trans-siberianul – Cel mai lung drum de fier din lume

                                            Cea mai lungă linie de cale ferată de mare viteză: distanţa Moscova-Beijing va fi parcursă numai în 2 zile

                                              De ce transformă căldura şinele de tren în „spaghete”?

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
De ce este Groenlanda atât de atractivă pentru Donald Trump și cât de importantă este cu adevărat din punct de vedere economic?
De ce este Groenlanda atât de atractivă pentru Donald Trump și cât de importantă este cu adevărat din punct de vedere ...
Vidul legislativ, exploatat cu succes, a dus la Mica Unire a lui Cuza
Vidul legislativ, exploatat cu succes, a dus la Mica Unire a lui Cuza
LinkedIn, acuzată că a încălcat confidenţialitatea utilizatorilor pentru a antrena modele AI
LinkedIn, acuzată că a încălcat confidenţialitatea utilizatorilor pentru a antrena modele AI
Câți dintre tinerii din România s-ar muta într-o altă ţară?
Câți dintre tinerii din România s-ar muta într-o altă ţară?
Risc de coliziune între cel mai mare aisberg din lume și o insulă britanică
Risc de coliziune între cel mai mare aisberg din lume și o insulă britanică
Apa minerală carbogazoasă poate ajuta la slăbit, susțin cercetătorii din Japonia
Apa minerală carbogazoasă poate ajuta la slăbit, susțin cercetătorii din Japonia
Cea mai nouă metodă prin care autoritățile vor să încurajeze renunțarea la fumat
Cea mai nouă metodă prin care autoritățile vor să încurajeze renunțarea la fumat
Arheologii au scos la lumină noi indicii despre Templul Mortuar al Reginei Hatșepsut
Arheologii au scos la lumină noi indicii despre Templul Mortuar al Reginei Hatșepsut
Astronomii au descoperit sute de găuri negre „ascunse” în Univers. Câte alte miliarde ar mai putea exista?
Astronomii au descoperit sute de găuri negre „ascunse” în Univers. Câte alte miliarde ar mai putea exista?
Vești proaste pentru călătoriile interstelare! Navele spațiale ar putea pierde contactul cu Pământul
Vești proaste pentru călătoriile interstelare! Navele spațiale ar putea pierde contactul cu Pământul
Mega-evenimentul care ar fi reumplut Marea Mediterană în urmă cu 5 milioane de ani
Mega-evenimentul care ar fi reumplut Marea Mediterană în urmă cu 5 milioane de ani
Cele mai frecvente greșeli în timpul examenelor de matematică și cum să le eviți (P)
Cele mai frecvente greșeli în timpul examenelor de matematică și cum să le eviți (P)
De unde provin piesele din mozaicul lui Alexandru cel Mare? Iată ce arată cele mai noi analize!
De unde provin piesele din mozaicul lui Alexandru cel Mare? Iată ce arată cele mai noi analize!
Primul chatbot din lume, ELIZA, a fost „reînviat” folosind cod vechi de 60 de ani
Primul chatbot din lume, ELIZA, a fost „reînviat” folosind cod vechi de 60 de ani
Este oficial: un sondaj global confirmă că lumea are încredere în știință!
Este oficial: un sondaj global confirmă că lumea are încredere în știință!
Test de cultură generală. Care este cel mai scump lichid din lume?
Test de cultură generală. Care este cel mai scump lichid din lume?
„Majoronul”, particula bizară care ar putea explica cele mai mari mistere ale Universului
„Majoronul”, particula bizară care ar putea explica cele mai mari mistere ale Universului
Elefanții nu au dreptul la eliberare din captivitate pentru că nu sunt oameni, a decis o instanță americană
Elefanții nu au dreptul la eliberare din captivitate pentru că nu sunt oameni, a decis o instanță americană