„Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) generează un impact economic de 7,5 milioane de euro. Cifra provine dintr-un studiu al Facultăţii de Business din cadrul Universităţii >, care a analizat fondurile investite în economia locală pentru organizarea festivalului, taxele şi impozitele locale generate de activităţile în directă legătură cu festivalul, dar şi banii cheltuiţi de participanţi. Peste 50% dintre respondenţi afirmă că TIFF este un simbol cultural pentru Cluj-Napoca, însă este covârşitoare proporţia de 90% a celor care au o impresie bună sau foarte bună despre festival, în urma participării”, potrivit unui comunicat al TIFF transmis, luni, corespondentului MEDIAFAX.
Preşedintele TIFF, Tudor Giurgiu, a susţinut că festivalul a stabilit noi standarde în organizarea de evenimente la un nivel profesionist şi a pus pe harta oraşului noi spaţii pentru desfăşurarea acestora, contribuind la dezvoltarea infrastructurii culturale.
„Festivalul a generat efecte importante în comunitate şi prin educaţie, şi prin implicarea în proiecte sociale. Era deja cunoscut faptul că TIFF a ajuns, în 15 ani, cel mai important brand cultural al oraşului şi unul din cele mai apreciate şi respectate festivaluri de film din lume. Am fost însă curioşi să vedem efectele TIFF asupra oraşului dintr-o perspectivă de business, văzând numărul mare de invitaţi români şi străini, precum şi turişti, care vin anual la festival”, a spus Giurgiu.
Studiul mai arată că ponderea clujenilor în totalul participanţilor la TIFF se situează între 81% şi 85%, restul participanţilor fiind turişti din alte judeţe sau din străinătate.
„Conform documentului, turiştii sunt preponderent persoane cu venituri ridicate, peste medie, 48% dintre ei alegând să se cazeze la hoteluri şi pensiuni pentru o perioadă de 3 sau 4 nopţi, la un tarif mediu de 94,8 lei/ noapte. În timpul petrecut în Cluj, 70% dintre turişti văd cel puţin 2 filme pe zi, iar 40% văd cel puţin 3 filme. Rămâne însă suficient timp pentru a face cumpărături (8% din vizitatori) sau a ieşi în oraş alături de prieteni (57,9%) – ceea ce înseamnă că 66% dintre turiştii atraşi la Cluj de festival reprezintă o sursă de venituri pentru localuri sau magazine din oraş. Ei cheltuiesc în medie 57,6 lei/persoană pentru masă, la care se adaugă costul biletului la film şi transportul”, se subliniază în comunicatul TIFF.
Reprezentanţii festivalului au menţionat că la încasările provenite direct de la vizitatori se adaugă sumele cheltuite de rezidenţi, în condiţiile în care clujenii participă în medie la 5 zile ale festivalului, respectiv la 1,42 de evenimente/zi.
„Studiul arată că 80% dintre ei realizează şi alte activităţi cu prilejul ieşirilor la film, plătind în medie 49,5 lei pentru bunuri şi servicii ca urmare a participării la un eveniment al festivalului. De asemenea, studiul a măsurat şi percepţiile participanţilor cu privire la impactul festivalului asupra economiei şi scenei culturale locale. Astfel, majoritatea respondenţilor consideră că TIFF atrage investiţii în oraş şi încurajează localnicii să dezvolte noi activităţi economice, dar şi că introduce problema infrastructurii pe agenda autorităţilor locale”, se mai precizează în document.
Cercetarea Facultăţii de Business din cadrul UBB a fost realizată în 2014 şi 2015 pe un eşantion reprezentativ de peste 1.000 de persoane, dintre care 828 participanţi la TIFF cu domiciliul stabil în Cluj-Napoca în ultimele 6 luni înaintea festivalului, inclusiv studenţi, şi 178 de participanţi proveniţi din alte oraşe şi din străinătate.
Cea de-a 15-a ediţie a Festivalul Internaţional de Film Transilvania va avea loc în perioada 27 mai – 5 iunie, fiind organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Film şi Cultură Urbană, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Ministerului Culturii şi Primăriei Cluj-Napoca.
Sursa: Mediafax