Aceste fragmente ceramice au fost descoperite într-un oraş biblic aflat în apropierea Văii lui Elah, locul unde, conform Bibliei, David l-a învins pe uriaşul Goliath.
Inscripţia de pe vasul reconstituit este „Eshba’al Ben Bada”, în limba canaanită — care a domnit peste o parte din Israel în prima jumătate a secolului X î.Hr., în aceeaşi perioadă cu regele David. Eshba’al a fost asasinat iar capul său a fost oferit regelui David în Hebron, conform Bibliei.
Fragmentele ceramice au fost descoperite în 2012 de o echipă de arheologi condusă de Yosef Garfinkel, de la Institutul de Arheologie al Universităţii Ebraice din Ierusalim şi de Saar Ganor, din partea Autorităţii israeliene pentru Antichităţi, pe situl biblic Khirbet Qeiyafa — aflat la 30 de kilometri sud-vest de Ierusalim. Atenţia arheologilor a fost atrasă imediat de literele de pe aceste fragmente.
Numele Bada este menţionat doar în perioada regelui David, conform arheologilor. „Acest nume nu mai era folosit mai târziu, în perioada Primului Templu. Corelaţia dintre tradiţia biblică şi descoperirile arheologice indică faptul că acest nume era comun doar în acea perioadă”.
Cercetătorii sunt de părere că această persoană, Eshba’al, deţinea probabil un domeniu agricol vast, iar produsele sale erau transportate în vase ceramice inscripţionate cu numele său.
Echipa de arheologi coordonată de Garfinkel şi de Ganor a descoperit numeroase vestigii antice la Khirbet Qeiyafa, printre care ruinele unui oraş fortificat din perioada lui David, care supraveghea intrarea în Valea lui Elah — două porţi, un palat, un depozit şi alte dependinţe.
Anterior, arheologii asociau Khirbet Qeiyafa cu Sha’arayim (un oraş biblic al cărui nume înseamnă „Două porţi”), în contextul descoperirii ruinelor celor două porţi. Apoi, în 2010, o serie de noi descoperiri în regiune au schimbat această concluzie, asociind situl cu oraşul Neta’im, care este menţionat în Vechiul Testament.
„Până acum aproximativ 5 ani nu aveam cunoştinţă de existenţa vreunei inscripţii din secolul X î.Hr. din Regatul Iudeu. În ultimii ani au fost prezentate patru astfel de inscripţii: două din Khirbet Qeiyafa, una din Ierusalim şi una din Bet Shemesh. Acest lucru modifică radical ceea ce ştiam despre folosirea scrierii în Regatul Iudeu, devenind acum clar că scrierea era mult mai răspândită decât am crezut”, conform unui comunicat semnat de cei doi arheologi.