„Lucrările lui Brâncuşi sunt foarte rare, este greu să le întâlneşti la licitaţii sau pe piaţa de artă în general şi suntem foarte mândri că am reuşit să includem o asemenea operă în vânzarea din această seară”, a declarat Andreas Rumbler, cel care a condus licitaţia, citat de corespondentul MEDIAFAX de la New York.
Ofertele pentru lucrarea lui Brâncuşi au pornit de la 6 milioane de dolari şi au ajuns la peste 8 milioane de dolari (9,125 milioane dolari, incluzând comisionul casei de licitaţii), cumpărătorul fiind proprietara unei firme de consultanţă în domeniul artei private, Kim Heirston, prezentă în sală.
„Pentru mine, sculptura începe şi se termină cu Brâncuşi… Sunt absolut emoţionată că mi s-a oferit oportunitatea să licitez pentru o asemenea lucrare deosebită, care a fost expusă pentru prima dată la Armory Show în 1913”, a declarat cumpărătoarea lucrării, pentru MEDIAFAX. Ea a adăugat că lucrarea este pentru un client important al său. „Îmi doresc tare mult să vizitez România şi bineînţeles să văd Coloana Infinitului, poate chiar în vara aceasta”, a mai spus Kim Heirston.
Denumită generic „La Muse endormie I”, lucrarea modelată în lut, înfăţişând un cap de femeie cu ochii închişi, aşezat pe partea dreaptă, a fost concepută de artistul român în primii ani ai perioadei sale de artist independent la Paris, având-o ca model pe baroneasa Renée Irana Frachon.
„La Muse endormie I” a fost una dintre cele cinci lucrări selectate şi aduse la New York de organizatorii Armory Show în 1913.
După expoziţie a fost achiziţionată de Mary Harriman Rumsey, care avea sa devină un client fidel şi sponsor al artistului român de-a lungul anilor.
Lucrarea este considerată importantă pentru evoluţia lui Brâncuşi, prin forma ovoidă şi trăsăturile stilizate care devin evidente pentru prima dată şi care vor marca viitoarele sale opere.
Însuşi Brâncuşi a apreciat importanţa lucrării, sugerând în 1933 că ar trebui să intre în colecţia unui muzeu.
În anii care au urmat expunerii lucrării sale peste ocean, Brâncuşi a mai realizat câteva versiuni ale „Muzei adormite”, două în lut, cinci în bronz şi una în alabastru.
Însă capul de lut prezentat la Armory Show a continuat să rămână în proprietate privată americană, fiind revândut în mai multe ocazii, până în această săptămână, când a fost oferit de casa Christie’s la New York în cadrul licitaţiei de artă impresionistă şi modernă de primăvară.
Cea mai scumpă lucrare vândută în licitaţie a fost tabloul „Composition No. III, with Red, Blue, Yellow and Black”, de Piet Modrian, un artist olandez de la începutul secolului trecut, vândut cu suma de 66,8 milioane de dolari, cu mult peste estimarea iniţială de 15,25 milioane de dolari.
Seara de artă impresionistă a realizat 202,6 milioane de dolari, peste estimări, şi s-a situat pe acelaşi trend ascendent al recordurilor în vânzările de artă înregistrate în această săptămână la New York. În alte două vânzări de artă modernă, postbelică şi contemporană, care au avut loc luni şi miercuri, s-au obţinut peste 1,3 miliarde de dolari, iar în a doua licitaţie de artă contemporană şi postbelică programată vineri se estimează vânzări de cel puţin 100 de milioane de dolari, ceea ce va înseamna o săptămână record în istoria vânzărilor de artă pentru casa Christie’s, care vor totaliza peste 1,6 miliarde de dolari.
Ilie Fugaru, [email protected]