Mașinile electrice rulate și verificarea tehnică a acestora
Piaţa auto second hand din București și din marile orașe ale ţării a ȋnceput ușor-ușor să ȋncadreze și autovehicule electrice SH, pe lȃngă vehiculele rulate cu motorizare termică sau hibridă. Este un parcurs normal și așteptat al industriei auto considerȃnd faptul că ultimii ani au fost marcați de creșterea graduală a vânzărilor de mașini electrice la nivel european și respectiv local.
Și odată cu această nouă etapă de dezvoltare a ofertei auto SH apar si primele riscuri semnalate de partenerul Țiriac Auto Rulate, platforma de verificare a stării autovehiculelor second hand, CarVertical.
Dintr-un nou studiu efectuat de colaboratorul Țiriac Auto pe mașinile verificate pe parcursul anului 2022, reiese că ilegalitățile legate de istoricul auto modificat migrează și către piața de auto rulate electrice. Astfel, datele analizate de către CarVertical relevă că una din 7 autovehicule electrice SH comercializate în Europa are kilometrajul modificat.
Miza este și mai mare în cazul mașinilor second hand electrice.
Dar ce înseamnă de fapt pentru o mașină electrică modificarea afișajului odometrului? Există două aspecte care trebuie considerate ca risc major la achizitia unei mașini electrice rulate: kilometrajul redus artificial indică eronat starea de uzură a componentelor auto pricipale, precum motor, sistem de frânare și direcție – fără a se limita la acestea – însă în cazul autovehiculelor electrice numărul de kilometri parcursi este direct corelat și cu durata de viață a bateriei mașinii. Bateria auto este elementul de bază al autovehiculului electric, considerând că valoarea acesteia poate reprezenta și mai mult de jumătate din valoarea propriu-zisă a mașinii rulate.
Trebuie considerat faptul că producătorii auto pun la dispoziția clienților o garanție minimă de aproximativ 100.000 de kilometri pentru mașinile electrice, inclusiv pentru bateria acesteia. Cu toate că durata medie de viață estimată a bateriilor electrice depășește fără probleme aceste valori, ieșirea din garanție a acumulatorului reprezintă un risc evident din perspective de potențiale costuri asimilate.
Drept urmare practica kilometrajului falsificat în cazul autovehiculelor electrice este cu atât mai problematică în cazul mașinilor electrice rulate, pentru că induce o interpretare eronata și asupra uzării bateriei. Clienții riscă așadar să plătească un cost inechitabil și să se expună unor riscuri legate de costuri ulterioare ascunse pentru mentenanță și reparații sau chiar pentru înlocuirea bateriei.
Evaluarea corectă a mașinilor electrice rulate la achiziție.
Cererea de mașini SH electrice în București și în țară este în continuă creștere. În marile orașe ale țării sunt realizate tranzacții cu mașini electrice rulate de tip premium și de volum atât prin intermediul companiilor autorizate, dar și prin intervenția samsarilor, care adesea păgubesc cumpărătorul prin informații incorect sau incomplet furnizate.
Ca orice mașină rulată, autovehiculul electric SH trebuie cu atât mai mult verificat într-o reprezentanță autorizată de instituțiile Statului și respectiv de reprezentanții legali ai producătorilor auto în România.