Sunt momente in care oamenii bisericii trebuie sa comunice rapid, momente cand nu au timp de corespondente si hartii oficiale. Astfel si-a justificat mitropolitul decizia de a introduce sistemul de videoconferinta in episcopiile din vestul Romaniei.
Desi, jurnalistic, povestea pare destul de colorata, nu se inscrie in nici un caz in zona senzationalului. Si aceasta pentru ca este cu totul si cu totul banal astazi sa te vezi cu interlocutorul, gratie electronicii, pe ecranul telefonului mobil sau pe monitorul computerului. Avem de a face cu ceea ce se numeste videoconferinta, videoconvorbire sau videochat.
Iar daca aceste aventuri digitale nu sunt inca raspandite in Romania, cauza nu o constituie neaparat preturile prohibitive, ci mai degraba inertia si prejudecatile, utilizarea fiind perceputa ca fiind mai complicata decat in realitate. Doua sunt tehnologiile care fac posibila aceasta minune: internetul si telefonia de generatia a treia. Videoconvorbirile aduc un plus esential in comunicarea noastra cu ceilalti. Una este sa ghicesti starea si reactiile interlocutorului doar pe baza inflexiunilor vocii si cu totul altceva e sa-i observi si mimica fetei. De pilda, un zambet face uneori cat o suta de cuvinte. Dincolo de acest plus, videocomunicarea ofera libertate pentru unii si constrangeri pentru altii.
Sa explicitam. Pentru un sef, fie el prim-ministru al Romaniei (va vine in minte, desigur, prafuita sintagma „videoconferinta cu prefectii“), fie manager de mare companie, este perfect posibil sa aiba acasa, langa dormitor, un birou dotat cu o camera de luat vederi, microfon, proiector si difuzoare care, impreuna cu conexiunea la internet, sa-i permita sa intre in legatura cu subalternii sau tertii aflati poate si la mii de kilometri departare. Intelesul de birou se modifica astfel: acesta poate fi oriunde, si pentru sef, si pentru angajat, atata timp cat exista echipamentul necesar contactarii video.
De pilda, la lansarea brandului Vodafone in Romania, presedintele corporatiei a acordat interviuri live mass-media romanesti la Bucuresti fara sa se deplaseze din Marea Britanie. Internetul a purtat imaginea si cuvintele cu o intarziere de doar cateva secunde pe distanta Bucuresti-Londra si retur. Exact ca intr-un duplex TV.
Videoconferinta este posibila si cu investitii mai modeste decat in cazul de mai sus. Sunt de ajuns o legatura decenta la internet, un computer si o camera video (webcam) de cateva zeci de euro pentru fiecare dintre interlocutori. Cu ajutorul serviciilor gratuite ale gigantilor internetului – de pilda Yahoo, Skype sau Microsoft (MSN) –, imaginea noastra apare pe ecranul celui cu care comunicam, iar a lui pe monitorul PC-ului nostru. Videochat-ul se democratizeaza astfel si isi permite sa gadile spiritul ludic al utilizatorilor prin aplicatiile de tip avatar: camera web contine un soft care trimite nu imaginea interlocutorului, ci a unui personaj animat (un delfin sau un pasaroi, de exemplu) a carui mimica tine cont de cuvintele rostite. O multime de pusti se amuza astfel, iar sa stabilesti legatura cu New York-ul din Buhusi depinde doar de cat de generoasa este ca viteza conexiunea web.
In ultima vreme, videoconferinta este folosita intens in scopuri oficiale. Un deputat de Hunedoara a investit 200 de euro si si-a montat doua webcam: una in biroul din Bucuresti, alta in biroul din provincie. Nu mai conteaza acum unde se afla: cine il cauta in Capitala cand politicianul e plecat la Hunedoara este poftit de catre secretara in fata computerului si poate comunica via internet cu alesul.
O alta speta: scriitorul britanic Julian Barnes (Papagalul lui Flaubert) n-a venit niciodata in Romania, insa a tinut conferinte in fata studentilor Universitatii Bucuresti. A fost vazut si auzit tot datorita fibrei optice, programelor informatice si cipurilor.
O revolutie in comunicare s-a inregistrat in momentul aparitiei telefoniei 3G, cu ale sale servicii de videocall. Mobilitatea a devenit maxima. Despre implicatiile acestei noi tehnologii – printre altele, aceea ca fiecare isi poate crea o miniteleviziune de familie – s-a vorbit suficient. Merita poate mentionat doar ca pana la sfarsitul acestui an vor fi peste o jumatate de milion de romani abonati la 3G si, implicit, la serviciile de videoconvorbiri. Descoperind noua jucarie a comunicarii video, devenita acum extrem de accesibila financiar, omenirea tinde sa devina din ce in ce mai indiscreta. Vrem nu numai sa-i ascultam pe ceilalti, ci si sa-i vedem. Foarte curand, nu vom mai avea, probabil, unde sa ne ascundem.
FACTS
Video fact
Modificarea computerului
Producatorii de computere prevad o raspandire rapida a serviciilor de videoconferinta, astfel incat noile notebook-uri au incorporate nu numai microfon, ci si camere web.
Oglinda digitala
Unele camere web devin adevarate oglinzi digitale, pentru ca utilizatorii sa se simta cat mai bine in pielea lor in timpul comunicarii. O simpla apasare de buton si, pe ecranul propriului computer, apare imaginea noastra asa cum va fi afisata pe monitorul interlocutorului. Eventualele „retusuri“ pot fi facute fara probleme inainte de a initia videoconferinta.