Asa cum recunosc si cei care l-au creat, modelul-concept Cadillac Sixteen intruchipeaza puterea si opulenta. Din orice unghi l-ai privi, Cadillac Sixteen te supune. Si asta pentru ca masoara peste 5 m lungime si peste 2 in latime, iar motorul, o reeditare a batranului V16, are 13.600 de centimetri cubi (cam cat zece motoare de Dacia) si o putere maxima de 1.000 de cai-putere.
Brian Smith, designerul caroseriei, spune ca proportiile lui Sixteen au fost create „cu o mare atentie pentru detalii”. Asa a rezultat o limuzina ce evoca vremurile cand masinile de lux erau facute de mana, dar are linii extrem de futuriste, care nu lasa nici o indoiala asupra timpurilor cand s-a nascut. Tehnologia folosita la fabricarea caroseriei are la baza studiile facute asupra scheletului uman. Structura sasiului si a caroseriei se aseamana cu un endoschelet, dezvoltat pe o coloana vertebrala si fabricat din aluminiu si otel, fapt ce confera masinii o siguranta iesita din comun.
Caroseria propriu-zisa este de tip hard-top, fiind realizata integral din aluminiu, cu acoperis de sticla. Motorul nu numai ca ofera performante deosebite, dar s-a bucurat de o atentie obsesiva din partea designerilor. El a fost gandit si desenat pentru a reprezenta o veritabila opera de arta, nu doar una inginereasca.
De altfel, Wayne Cherry, GM Vice President of Design, spune ca „intregul compartiment al motorului poate fi asemanat cu o cutie in care se pastreaza un diamant”. Interiorul masinii are aceleasi linii de un lux desavarsit. Finisaje din lemn de nuc, mici incrustatii metalice, indeosebi din aluminiu, dar si cristalul cadranelor de bord ar fi detaliile care creeaza armonia. Stilul e tot o combinatie intre inceputul de secol XX si designul contemporan. Semnul distinctiv e dat insa de ceasul Bvlgari, amplasat pe bord. In fine, tapiteria din piele Tuscany, lucrata manual, completeaza luxul autoturismului.
La capitolul tehnica, probabil ca nimic nu a fost scapat din vedere pentru a se asigura un confort maxim pasagerilor. In primul rand, scaunele din spate sunt ajustabile individual, transformandu-se, printr-o simpla apasare de buton, in adevarate sezlonguri. Surse de lumina tip LED, ascunse discret, asigura o ambianta asemanatoare mai degraba unui „office” elegant.
De altfel, DVD Player-ul, Bose Sound System, sistemul de comunicatii si securitate OnStar (bazat pe tehnologia GPS) completeaza dotarile „office”-ului. Modelul va fi disponibil in cursul acestui an si va costa aproximativ 300.000 de dolari. In Europa, el va putea fi comandat la sediile General Motors Europe AG din Elvetia (Stelzenstrasse 4, CH-8152, Glattbrugg, Zurich) si Germania (Eisenstrasse 2-4, D-65428, Rüsselsheim), iar in Romania – prin intermediul reprezentantelor Opel.
Foto: General Motors
FACTS
Info
O parte a informatiilor din acest material (inca inaccesibile presei de specialitate) au fost oferite in exclusivitate pentru DESCOPERA de Geoff Howland, din cadrul Diviziei Proiectare a General Motors.
Date tehnice
Dimensiuni Inaltime: 1,392 m Lungime: 5,673 m Latime: 2,029 m Greutate: 2,270 t Sasiu tip cadru spatial, din aluminiu si otel Caroserie aluminiu Suspensie Fata: Sigma-Based High Arm SLA Spate: Semi-Trailing Arm Directie 4-Wheel Steer Jante: 24 x 9 inci, aluminiu Anvelope: Michelin P265/40R 24 Frane Baer, 6 pistoane, rotoare de 16 inci Motorizare Motor: GM XV16, 16 cilindri in V, dispusi la 90°; sistem DoD, care activeaza cilindrii in functie de necesitati Capacitate: 13.600 cm3 Putere maxima: 1.000/745 (CP/kw) Cuplu maxim: 1.355 Nm Transmisie: modificata Hydra-Matic 4L85-E (4 trepte) Consum mediu: 12 l/100 km Viteza maxima: 320 km/h Acceleratie 0-100 km/h 4,6 s Pret 250.000 – 300.000 USD