Home » Revista Descopera » Editorial » Drumul catre Gautama

Drumul catre Gautama

Publicat: 22.08.2007
Cele patru cuvinte care alcatuiesc sintagma om mani padme hum – cea mai raspandita litanie a lumii budiste – semnifica, precum formulele ermetice din alchimie, intreaga cale pe care un individ o are de parcurs de-a lungul vietii pentru a-si transforma trupul si mintea, nedefinite la nastere, in substante pure, avatari ai lui Buddha.

Astfel, om simbolizeaza natura imperfecta a fiintei umane; mani reprezinta metoda prin care aceasta natura poate fi schimbata: compasiune, dragoste, altruism; padme este intelepciunea, care asemenea florii de lotus poate fi nascuta inclusiv din noroi, ceea ce nu-i stirbeste frumusetea; iar hum se refera la stadiul final, Nirvana pura si imuabila. Anomia sociala, prapastia din ce in ce mai mare care s-a cascat, in majoritatea societatilor occidentale, intre idealurile colective si aspiratiile individuale, incepand mai ales cu a doua jumatate a secolului XX, a facut ca acest tip de filosofie orientala, specific spatiului tibetan, sa capete o audienta crescanda in randul tinerilor intelectuali europeni si americani, transformandu-se treptat intr-o alternativa viabila la modul de viata crestin si rationalist in care erau ei formati. Psihologic, acest fenomen se explica prin faptul ca societatile respective nu mai ofereau indivizilor idealuri colective antrenante, pasionale.

In spatiul romanesc, de exemplu, dupa Marea Unire, generatia lui Mircea Eliade nu a mai cunoscut o efervescenta nationala (nationalista) comparabila cu cea a sfarsitului de secol XIX. Ceea ce a facut ca majoritatea intelectualilor romani din anii ’30 sa caute drumuri exterioare spatiului cultural in care au crescut. Tot asa, dupa al doilea Razboi Mondial, societatile occidentale au cunoscut o febrila dezvoltare economica, iar bunastarea generala a fost conjugata, in mod ciudat, conform analizelor sociologice, cu alienarea sinelui. Astfel, nu putini au incercat sa strabata, si ei, drumul desavarsirii parcurs de printul Siddharta, cel care a devenit Gautama – primul Buddha. In cadrul unui fotoreportaj special-D, va prezentam, prin intermediul viziunii obiective a exploratoarei Uca Marinescu, Tibetul, pamantul unde, de milenii, s-a conservat cel mai fidel religia budista. Mihail Sadoveanu considera ca drumul catre Gautama este croit special pentru civilizatia orientala, in vreme ce fenomenul religios este aidoma unui munte care are nenumarate poteci catre varf. Totusi, tinand cont de faptul ca suntem inzestrati cu liber arbitru, ramane la latitudinea noastra sa alegem poteca pe care sa urcam. Descopera! E lumea ta!

 

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase