Pentru ca AZ sa devina realitate, Zoppini trebuie sa-i convinga de fezabilitatea proiectului sau pe actionari, care deocamdata nu sunt prea siguri ca un asemenea gigant si-ar putea gasi o piata, in conditiile in care costurile lui le-ar depasi de trei sau patru ori pe cele presupuse de construirea unei nave de croaziera. Visul oraselor plutitoare cu peste 100.000 de pasageri la bord este insa foarte aproape de a deveni realitate.
Dupa lansarea din Port Canaveral, Florida, a navei americane Mariner of the Seas (finele anului 2003), urmata, la doar cateva zile, de lansarea Costei Fortuna, cea mai mare nava de pasageri din istoria marinei italiene, in ianuarie 2005, santierele din Saint Nazaire, Franta, au livrat companiei engleze Canard nava de croaziera Queen Mary 2, noul „amiral“ al flotei mondiale.
Cu o capacitate de 150.000 de tone, Queen Mary 2 este cea mai mare si mai rapida nava de pasageri din lume, fiind proiectata sa strabata Atlanticul cu viteze de 29 de noduri pe ora, adica de aproape 54 km/h, si sa parcurga distanta dintre Southampton si New York in doar o saptamana, indiferent de conditiile atmosferice. Si cum navele sunt din ce in ce mai mari, sistemele de siguranta pe care le au in dotare devin la randu-le tot mai sofisticate.
Este cazul GMDSS (Global Maritime Distress Safety System), urmas al gloriosului SOS din codul Morse, care garanteaza transmiterea prin satelit a comunicatiilor de urgenta catre alte nave sau catre uscat. EPIRB – Emergency Position Indicating Radiobeacon – este un sistem de transmisie radio, care se activeaza automat la contactul cu apa, emitand un semnal de alarma; mai exista si AIS (Automatic Identification System), care transmite spre uscat, in flux continuu, toate datele tehnice ale navei, permitand monitorizarea traficului in apropierea coastelor.
De fapt, la bordul unei nave moderne, pericolul nu-l mai reprezinta de multa vreme apa, ci focul; de aceea, toate navele sunt asamblate din blocuri izolate, in care accesul se face prin usi ignifuge.
Mai mult, in eventualitatea unui pericol, comandantul poate inchide toate usile simultan, printr-o simpla apasare de buton; detectoarele de fum pun apoi in functiune extinctoarele sau mai sofisticatele high-fog sprinklers, care improasca jeturi de apa puternice, sufocand incendiul in fasa. Recent, navele de croaziera au fost dotate si cu un voyager data recorder, echivalentul cutiei negre instalate la bordul aeronavelor, care inregistreaza tot ce se intampla pe parcursul navigarii, de la semnalele radar, la conversatiile ofiterilor aflati pe puntea de comanda.
Foto: Royal Caribbean
FACTS
Facts