Ca urmare a necesităţii de a tăia din bugetul de stat, premierul
britanic David Cameron a solicitat o analiză a forţelor armate,
pentru a hotărî care sunt elementele la care se poate
renunţa.
Una din victimele acestei reduceri bugetare a fost avionul de
recunoaştere Nimrod MRA4. Guvernul comandase 9 astfel de aeronave,
dintre care unul fusese livrat, iar 3 dintre ele erau în proporţie
de 90% finalizate.
Aeronavele vor fi dezasamblate, fărâmiţate într-un «tocător»
industrial pentru metale, iar piesele de aluminiu vor fi
topite.
De ce au ales britanicii să distrugă aceste avioane, în loc să le
folosească sau să le vândă? Din raţiuni comerciale. Prin
fărămiţarea acestor avioane, Ministerul Apărării va reduce
cheltuielile cu 2 miliarde de lire sterline.
„Aceste aeronave au fost proiectate acum 10 ani. Nu mai sunt la
curent cu tehnica de astăzi, care permite alternative mai ieftine.
Cine ar dori să cumpere aceste avioane? Singurele ţări care ar fi
interesate nu sunt ţări către care am fi noi dispuşi să vindem”,
explică Keith Hayward, şeful departamentului de cercetare al Royal
Aeronautical Society.
Ţările NATO nu au nevoie de un avion proiectat să patruleze de-a
lungul a distanţe lungi deasupra Atlanticului. Un potenţial client
ar fi India. Dar nu ar fi o decizie foarte bună, explică Tim
Ripley, analist pe probleme de apărare la revista Jane’s: „Ar
cumpăra un avion lipsit de orice garanţie. Dacă ceva se defectează,
vor avea nevoie de cineva la fabrica unde a fost produs pentru a
remedia problema. Astfel, ar fi nevoiţi să achiziţioneze, pe lângă
avion, toată echipa de ingineri a BAE Systems şi a centrului de
testare al RAF”.
Unii cetăţeni britanici se întreabă de ce nu poate fi păstrat
avionul în hangare până când armata britanică va avea suficienţi
bani pentru a îl putea folosi. Un purtător de cuvânt al
Ministerului Apărării a explicat de ce nu s-a recurs la această
decizie: „Stocarea implică multe costuri asociate pentru a menţine
aeronava utilizabilă, astfel că nu reprezenta o variantă
sustenabilă”.
Peter Felstead, analist la Jane’s Defence Weekly, detaliază: „Nu
poţi ţine pur şi simplu aeronava în hangar. E nevoie să plăteşti
salariile personalului specializat în operarea sa. Pentru fiecare
avion din cele nouă există un echipaj de 12 persoane, iar pe lângă
acestea trebuie luat în calcul şi costul ce derivă din existenţa
suportului tehnic şi a pieselor de schimb”. El a adăugat:
„Componentele electronice de pe aceste aeronave sunt deja uzate
moral. Nu le-ai folosi în Playstation-ul care a ieşit pe piaţă anul
trecut”.
Aşadar, cu excepţia aluminiului ce va fi topit, nici un element
component al aeronavei Nimrod nu poate fi refolosit.
Sursa: BBC
News