Aeronava a fost lansata cu ajutorul unei rachete Atlas 5, de la
Cape Canaveral, Florida, pe 22 aprilie, planificandu-i-se o durata
maxima a misiunii de 270 de zile. Se crede ca aparatul ar fi
un avansat avion de
spionaj.
Cunoscuta si sub denumirea de Vehicul Orbital de Testare, nava
spatiala construita de Boeing a fost initial un proiect NASA, inainte de a fi
preluata de armata americana. Jeremy Eggers, un reprezentant al
bazei aeriene Vandenberg, a descris aterizarea ca fiind „foarte
reusita”, adaugand ca X-37B se va intoarce in spatiu in anul
urmator.
Eggers a refuzat sa mentioneze daca avionul a transportat sau nu
ceva in carlinga, dar insista sa scopul principal al misiunii l-a
reprezentat testarea in sine a navei. Ca urmare a lansarii
secretizate, mai multe teorii au fost lansate, dintre care unele
vizeaza o eventuala incercare a Americii de a obtine dominatia
militara a spatiului.
Oficialii nu au eliberat decat o prezentare generala a obiectivelor
misiunii lui X-37B, intre care testarea comenzilor, a navigatiei, a izolarii termice
precum si verificarea operarii autonome pe orbita, a reintrarii in
atmosfera si a abilitatilor de aterizare ale aeronavei.
Sute de milioane de dolari s-au investit in programul X-37B, dar
suma totala nu a fost inca anuntata oficial. In timp ce navele
spatiale masive sunt in general asemuite cu niste camioane uriase,
de transportat marfa, X-37B este, mai degraba, o masina sport,
dispunand si de o capacitate pe masura a portbagajului.
Construita in Uzinele Phantom ale companiei Boeing, aparatul greu
de cinci tone are o inaltime de 3 metri, o lungime de numai 9 metri
si o anvergura a aripilor de 4,5 metri. Spre coada fuselajului,
avionul are doua „aripioare” inclinate si este dotat cu panouri
fotovoltaice, pentru a-si produce energia electrica pe orbita prin
recoltarea celei solare.
Sursa: Dailymail
Descopera
lumea in care traiesti: