Potrivit unui studiu realizat de un grup de cercetatori de la
Universitatea San Paolo din Brazilia, capitala Frantei pare a fi
mult mai „accesibila” decat cea a Marii Britanii, prin
„accesibilitate” intelegandu-se facilitatea cu care un turist se
poate deplasa pe jos dintr-o parte in alta a orasului.
Oamenii de stiinta au dezvoltat un model care reproduce retelele
stradale si de metrou ale celor doua orase, luand in calcul toate
„nodurile” existente (un nod este creat de confluenta a doua sau
mai multe trasee). Astfel au descoperit ca in vreme ce Parisul
dispune de 11.699 de noduri (dintre care 669 apartinand retelei de
metrou), Londra poseda doar 6.885 (dintre care 346 ale
asa-numitului „tube”).
Utilizand acest model, cercetatorii au simulat apoi 10.000 de
trasee pentru fiecare nod din interiorul retelelor stradale.
Fiecare traseu a fost ales astfel incat sa nu fie posibila trecerea
prin acelasi punct mai mult de doua ori, la final fiind calculata
pentru fiecare nod o „entropie de diversitate”, adica un numar in
masura sa exprime facilitatea cu care se poate trece de la un nod
la altul.
In concluzie, este mult mai usor sa „bati cu piciorul” Paris decat
Londra; mai precis, in timp ce accesibilitatea din zonele aflate la
nord si la sud de Sena este mai mult sau mai putin asemanatoare,
strazile din sudul Tamisei par a fi mai degraba inaccesibile unui
turist „pedestru”. Motivul? Oamenii de stiinta sunt convinsi ca
problema tine de marimea celor doua fluvii: Sena nu este atat de
amplu si are un numar de poduri de doua ori si jumatate mai mare
decat Tamisa.
Sursa: Galileo
CITESTE SI: