Ajunsa la cea de-a treia editie, Conferinta Internationala de Responsabilitate Sociala Corporatista – CSR ‘08 Living the Green a reunit experti din companii internationale si autohtone, autoritati din Marea Britanie, Olanda si Romania, reprezentanti ai ONG-urilor si mass-media. Pe parcursul celor doua zile de prezentari si studii de caz, acestia au trasat tendintele dominante la nivel de top management, au impartasit proiecte de succes si au evidentiat ce este bine de evitat sau de aplicat in politicile corporatiste. CSR ‘08 a urmarit sa incurajeze dezvoltarea cat mai multor campanii sociale, a unei atitudini responsabile fata de mediu si incheierea de parteneriate si proiecte intre companii private, institutii de stat si ONG-uri.
Maratonul a fost deschis cu A Talk with CEOs,o conferinta moderata de Robert Uzuna – membru al Comitetului Executiv al Universitatii Cambridge, care a anuntat ca, in conditiile economice actuale – criza financiara si recesiune –, definitia responsabilitatii sociale corporatiste trebuie updatata: companiile trebuie sa fie mai responsabile in procesul de creare a bunastarii si sa-si reinvesteaca profitul in proiecte sociale la care trebuie sa contribuim cu totii. In opinia lui Uzuna, regula de aur a CSR-ului trebuie sa fie „folosirea schimbarii climatice drept o strategie de afaceri“.
Cum se poate face asta ne-a spus Richard Moat – CEO, Orange Romania – care a expus viziunea Orange „doing well by doing good“: compania de telefonie mobila pune accentul mai mult pe oameni si pe servicii decat pe tehnologii. La Orange, CSR-ul s-a dezvoltat pe trei mari directii. Prima a reprezentat-o protectia copiilor, dar si aceea a libertatii de expresie si a datelor private ale abonatilor. In acest sens, compania a luat parte la programul european Safer Internet Plus si a redactat un Ghid de familie. A doua directie a constat intr-o abordare eco a businessului prin folosirea ambalajelor ecologice, reciclarea hartiei, a bateriilor de retea, plus serviciul de emitere a facturii electronice si plata online. Nu in ultimul rand, din respect pentru biodiversitate si traditii, Orange a fost implicat in mai multe programe de revitalizare a comunitatilor sasesti din Transilvania.
Mariana Gheorghe – CEO, Petrom (cea mai mare companie petroliera din sud-estul Europei) – a aratat ca si o corporatie care activeaza intr-o industrie poluanta poate avea (si trebuie sa aiba) o atitudine responsabila vizavi de mediu si de societate. Pana in prezent, Petrom a cheltuit 20 de milioane de euro pe diverse programe de protectie a mediului, printre care reabilitarea a 62.500 mp de spatii verzi, amenajarea a 5 parcuri, plantarea a 75.000 de copaci. Desigur, cel mai important pentru o companie petroliera este sa gaseasca modul eficient de rezolvare a problemelor de mediu pe care chiar ea le genereaza. Astfel, pana in 2007, Petrom a investit 2,4 miliarde de euro pentru modernizare, iar intre 2008 si 2010, in cadrul programului Green Agenda, va mai investi 1,5 miliarde – bani care se vor duce pe eficientizarea consumului de energie si implementarea tehnologiilor alternative.
Emil Delibashev – Commercial Manager Romania, Bulgaria & Moldova, British Airways – si-a inceput speech-ul prezentand un paradox: din ce in ce mai multa lume vrea sa zboare, in conditiile in care avioanele comerciale contribuie global cu 2% la formarea gazelor cu efect de sera. De aceea, compania lucreaza la imbunatatirea eficientei consumului de combustibil cu 25% pana in 2025. De asemenea, British Airways si-a innoit flota aviatica, schimband jumbo-jetul B747 cu mai robustul A380 (care consuma cu 17% mai putin combustibil) si Boeingul 767 cu modelul 787 (o reducere cu 30% a aceluiasi consum). Totodata, British Airways este prima companie aviatica din lume care isi invita pasagerii sa zboare responsabil – aratand cat carbon este emis pe fiecare cursa. Andreea Mihai – Marketing Director, Carrefour (cel mai mare hypermarket din Europa si al doilea in lume) – considera ca pana in prezent s-a insistat mai mult pe implicatiile sociale ale diverselor campanii CSR si mai putin pe cauzele problemelor. Pentru a schimba aceasta stare de lucruri, hypermarketurile trebuie sa actioneze in doua directii: inlocuirea pungilor de plastic cu cele de hartie (& reciclarea acestora) si promovarea produselor bio, sigure si sanatoase. De asemenea, hypermarketurile trebuie sa se ralieze mai eficient diverselor campanii de protectie a mediului, intrucat, in orice mare oras, sunt cele mai vizitate locuri publice.
Cosmin Alexandru – Managing Partner, Brandvia – a avut una dintre cele mai incisive si percutante speech-uri la CSR ‘08, aratand ca, in prezent, schimbarea climatica nu este o preocupare reala pentru romani, motiv pentru care problema globala trebuie transferata pe plan local. Pentru a se ajunge aici, este nevoie de o serie de campanii de comunicare care sa explice fenomenul copiilor si tinerilor si sa arate care sunt beneficiile pe care le obtinem daca luam o atitudine proactiva fata de protectia mediului. Pierluigi Orati – CSR Manager, ENEL Group – considera ca CSR nu este doar un lux pentru corporatii, intrucat oricine poate transforma o idee buna intr-un proiect bun, in sprijinul acestei afirmatii citandu-l pe Nicholas Georgescu Roegen, om de stiinta de origine romana, fondatorul termoeconomiei, care spunea ca „revolutiile nu se fac atunci cand schimbam lumea, ci atunci cand ne schimbam pe noi insine“.
Oana Dicu – Industrial Affairs Manager Holcim – a recunoscut ca, global, industria cimentului produce in prezent 5% din totalul emisiilor de CO2, insa, de aproximativ 100 de ani, nimeni nu a mai inventat ceva nou in procesul de producere a cimentului. De aceea, singura solutie este optimizarea la maximum a utilajelor si a procesului de fabricatie. Gratie acestei modernizari, pana in 2010, Holcim va reduce emisiile de gaze cu efect de sera cu 20%. Roger Vercammen – Director Public Affairs, SONY Europe – a dat exemplul companiei sale, prezentand Codul de Conduita SONY, elaborat in 2006 – un set de reguli foarte stricte, care se aplica atat produselor SONY, cat si angajatilor multinationalei nipone. In urma aplicarii acestui cod, SONY si-a redus emisia de CO2 cu 7% si consumul de apa cu 20%. Excelenta Sa Robin Barnett – Ambasadorul Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord in Romania – a subliniat ca in ultimii ani activitatile CSR au crescut considerabil, insa, odata cu ele, a sporit si scepticismul celor care acuza marile companii de PR.
Cu toate acestea, activitatile proactive de protectie a mediului sunt foarte importante la nivel local. Incalzirea globala a ajuns inclusiv in Romania: in 2007 si 2008, pe perioade consistente de timp, in tara noastra temperaturile au fost mai ridicate decat in Dubai. Fiecare tara are responsabilitatea de a lupta impotriva schimbarii climatice, pentru ca, „daca nu facem ceva acum, generatiile viitoare vor plati un pret foarte scump“. De asemenea, trebuie sa intelegem ca, paradoxal, o strategie de dezvoltare „verde“ – eficienta energetic si „saraca“ in carbon – va duce la o crestere economica „verde“ si la slujbe „verzi“. In vestul Europei, se naste deja o noua era a competitivitatii: lupta impotriva schimbarii globale produce bunastare. Aceasta idee a fost continuata si de catre Jaap L. Werner – Ambasadorul Regatului Tarilor de Jos in Romania –, care a declarat ca strategia politica si economica pe baza careia guverneaza executivul olandez suna astfel: „Investitia verde de astazi este profitul de maine.“ De altfel, Olanda gestioneaza exemplar lupta impotriva incalzirii globale, aici existand 50.000 de camine 100% ecoprietenoase, cladiri care folosesc surse de energie alternativa, precum Maastoren Rotterdam (un complex de 3 zgarie-nori incalziti si iluminati prin tehnologii ce pun in valoare puterea fluviului), sau companii cu politici „verzi“ foarte sanatoase, precum Heineken. Acestea au fost principalele idei si proiecte care s-au discutat in cadrul CSR ’08. Tot ceea ce putem spera este ca astfel de evenimente sa devina din ce in ce mai dese si mai obisnuite in Romania, o tara unde, cu exceptia mediilor academice, CSR-ul practic nu prea exista in urma cu 5 ani.
Filantropia & celebritatile
Cosmin Alexandru – Managing Partner, Brandvia – spunea in speech-ul sau ca responsabilitatea este doar un concept „fashion si sexy“ daca marile companii se arata interesate numai de imagine si de bani, nu si de calitatea vietii. Pentru a implementa eficient o campanie de CSR, adica pentru a constientiza beneficiile pe care urmeaza sa le avem de pe urma ei, este nevoie ca aceasta sa fie sustinuta de vectori foarte vizibili de imagine, de oameni-model, adica de celebritati. Celebritatile atrag imediat atentia asupra cauzei campaniei sociale (amintiti-va de teledoanele pentru sinistrati), dar – si mai mult – au o putere persuasiva foarte mare asupra copiilor si tinerilor, care, direct sau indirect, influenteaza, de fapt, cel mai mult luarea deciziilor intr-un camin. Mario Demezzo – directorul executiv al Fundatiei Principesa Margareta – spunea ca, in Romania, celebritatile „deschid usi“ si atrag fonduri aditionale pentru campanii. Iar atunci cand stilul de viata si valorile morale ale celebritatilor sunt complementare cu cele ale cauzei pentru care militeaza ele, campania isi va atinge scopul cu siguranta. Una dintre cele mai active VIP-uri implicate in CSR este Mihaela Radulescu. De peste 10 ani, Mihaela lucreaza si sustine numeroase programe si ONG-uri pentru copii si pentru protectia mediului. De altfel, drepturile de autor ale cartii Lucruri simple, 20.000 de euro, au fost donate de Mihaela organizatiei United Way, iar recentul scandal de divort in care a fost implicata (urmat de o explozie a audientelor) a fost folosit inteligent atat de diva, cat si de colegul ei Dani in promovarea unor cauze umanitare.