Home » Știință » Deși s-a prăbușit la începutul acestui an, elicopterul Ingenuity al NASA de pe Marte mai are un as în mânecă

Deși s-a prăbușit la începutul acestui an, elicopterul Ingenuity al NASA de pe Marte mai are un as în mânecă

Publicat: 13.12.2024

Oamenii de știință de la Laboratorul de Propulsie Jet (JPL) au oferit miercuri, 11 decembrie a.c., în cadrul Întâlnirii Anuale din 2024 a Uniunii Americane de Geofizică (AGU), o actualizare despre elicopterul Ingenuity al NASA, avariat pe Marte.

După ce a ajuns pe Planeta Roșie atașat de roverul Perseverance, elicopterul Ingenuity al NASA a început o serie de zboruri de test pentru a demonstra că zborul motorizat în atmosfera rarefiată a planetei este posibil. După aproape trei ani de funcționare, Ingenuity s-a prăbușit în timpul celui de-al 72-lea zbor, pe 18 ianuarie 2024, suferind daune la rotor care îl fac incapabil să mai zboare vreodată.

Cu toate acestea, în urma realizării „primei investigații aeronautice pe o altă lume”, managerii misiunii de la JPL afirmă că elicopterul ar putea avea o a doua viață pe Marte.

Ce se va întâmpla cu elicopterul Ingenuity al NASA în următorii 20 de ani?

„Suntem foarte mândri să raportăm că, deși a avut o aterizare dificilă în timpul celui de-al 72-lea zbor, senzorii pentru avionică și baterie funcționează perfect, iar Ingenuity ne oferă acum un ultim cadou: va continua să funcționeze ca stație meteo, înregistrând date telemetrice, realizând imagini în fiecare sol (zi marțiană) și stocându-le la bord”, a declarat Teddy Tzanetos, managerul proiectului Ingenuity, în cadrul prezentării echipei la AGU.

JPL și-a petrecut luni întregi investigând prăbușirea lui Ingenuity și a concluzionat că sistemele de navigație ale elicopterului nu au avut suficiente informații din cauza texturii monotone și lipsite de contrast a suprafeței marțiene.

„Asta nu înseamnă că am reușit să aflăm totul despre acest zbor”, a spus Håvard Grip, primul pilot al elicopterului, în cadrul prezentării de astăzi. „Concluzia noastră este că nu avem suficiente date pentru a înțelege complet succesiunea evenimentelor din momentul aterizării”, a adăugat Grip.

Toate sistemele sunt funcționale

Grip a mai spus că, deși investigația echipei s-a încheiat, aceasta este departe de a fi completă din cauza distanței uriașe dintre JPL și locul final al prăbușirii lui Ingenuity.

„Unul dintre lucrurile care îngreunează această investigație este lipsa relativă de informații. Locul accidentului este la peste 160 de milioane de kilometri distanță. Nu există o cutie neagră, nu există martori oculari. Nu putem merge acolo să examinăm direct, așa că lucrăm cu fragmentele limitate de informații disponibile”, a spus el.

Cu toate acestea, oamenii de știință de la JPL au adăugat că, în afară de daunele de la rotor care i-au încheiat misiunea, Ingenuity este în stare bună. „Dacă l-am întreba pe elicopter despre starea sa, acesta ar raporta că totul este în regulă. Nu are un senzor care să detecteze daunele la rotor, dar, chiar și după aterizarea dură, sistemele avionice, bateria și senzorii sunt perfect funcționale”, a spus Tzanetos.

Cum vor fi preluate datele de la elicopterul Ingenuity al NASA?

De asemenea, Ingenuity mai are suficient spațiu de stocare pentru aproximativ 20 de ani, ceea ce înseamnă că poate continua să colecteze date și imagini în fiecare zi marțiană (sol). Totuși, există șanse mari ca aceste date să nu mai ajungă pe Pământ. Roverul Perseverance, prin care Ingenuity comunică prin legătură radio, se află acum la o distanță de 3 kilometri de elicopter. Curând, Ingenuity ar putea pierde definitiv legătura cu echipa de pe Pământ, scrie Space.com.

„Este foarte probabil ca, în următoarea lună, să pierdem contactul pentru totdeauna sau poate până când vom merge pe Marte cu astronauți, peste 20 de ani”, a spus Tzanetos.

Deși s-a prăbușit, Ingenuity a fost un succes extraordinar. Elicopterul a fost proiectat să efectueze doar cinci zboruri pe Marte, dar a reușit să realizeze 72. De asemenea, fiind doar un demonstrator tehnologic, nu a fost echipat cu instrumente științifice.

JPL privește deja spre viitorul zborurilor motorizate pe Marte. În cadrul prezentării, oamenii de știință au dezvăluit un concept nou pentru un elicopter destinat Planetei Roșii, numit Mars Chopper.

Acest design conceptual, care nu are încă un calendar pentru lansare, include șase rotoare și ar fi de 20 de ori mai greu decât Ingenuity. Ar putea transporta câteva kilograme de echipament științific și ar putea explora autonom locații izolate, parcurgând până la 3 kilometri pe zi.

Vă recomandăm să citiți și:

Noi speranțe pentru viața extraterestră! Ce a găsit o misiune NASA pe planeta pitică Ceres?

Telescopul Hubble a realizat cea mai apropiată imagine cu un quasar de până acum

Cum se extinde Universul dacă este deja infinit?

Astronomii sunt tot mai aproape să afle cum s-au format galaxiile gigantice ale Universului

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Cum a fost detectat un virus mortal în respirația balenelor din Arctica?
Cum a fost detectat un virus mortal în respirația balenelor din Arctica?
Bucureștiul, sub bombele zeppelinelor germane
Bucureștiul, sub bombele zeppelinelor germane
Kurt Cobain, viața unui om prins între sensibilitate, faimă și autodistrugere. „Vreau să cred în Dumnezeu. Vreau să mă iubesc. Dar sunt blocat în acest paradox nenorocit”
Kurt Cobain, viața unui om prins între sensibilitate, faimă și autodistrugere. „Vreau să cred în Dumnezeu. Vreau ...
Confirmat științific: care este efectul îmbrățișărilor asupra corpului uman?
Confirmat științific: care este efectul îmbrățișărilor asupra corpului uman?
De ce unii oamenii își lasă pilotele afară, în frig, iarna și ce spune știința despre asta?
De ce unii oamenii își lasă pilotele afară, în frig, iarna și ce spune știința despre asta?
Test de cultură generală. Câte pisici există în lume?
Test de cultură generală. Câte pisici există în lume?
(P) Un derivat al vitaminei descoperite în 1913 este astăzi cel mai studiat ingredient antirid
(P) Un derivat al vitaminei descoperite în 1913 este astăzi cel mai studiat ingredient antirid
(P) Ce indică popularitatea Bitcoin despre direcția economiei românești
(P) Ce indică popularitatea Bitcoin despre direcția economiei românești
(P) Călătorie de Neuitat prin România: București – Râmnicu Vâlcea
(P) Călătorie de Neuitat prin România: București – Râmnicu Vâlcea
Prima fotografie a Telescopului Hubble cu Nebuloasa Crabului din ultimii 24 de ani a dezvăluit mai multe structuri misterioase
Prima fotografie a Telescopului Hubble cu Nebuloasa Crabului din ultimii 24 de ani a dezvăluit mai multe structuri misterioase
Un nou record istoric pentru prețul aurului. A fost depășit pragul de 4.400 de dolari pe uncie
Un nou record istoric pentru prețul aurului. A fost depășit pragul de 4.400 de dolari pe uncie
Cum facem față sărbătorilor fără excese alimentare?
Cum facem față sărbătorilor fără excese alimentare?
Care sunt cele trei culori prin care devenim instant mai atractivi în ochii celorlalți?
Care sunt cele trei culori prin care devenim instant mai atractivi în ochii celorlalți?
Viaţa zbuciumată a celei mai frumoase Prinţese a României. A fost prima femeie căpitan de cursă lungă, s-a căsătorit de două ori şi a sfârşit la mănăstire
Viaţa zbuciumată a celei mai frumoase Prinţese a României. A fost prima femeie căpitan de cursă lungă, s-a căsătorit ...
Poșta daneză oprește distribuirea scrisorilor după 400 de ani
Poșta daneză oprește distribuirea scrisorilor după 400 de ani
„Cel mai sângeros an”: Record de execuții în Arabia Saudită
„Cel mai sângeros an”: Record de execuții în Arabia Saudită
Averea lui Elon Musk a trecut de 700 de miliarde de dolari
Averea lui Elon Musk a trecut de 700 de miliarde de dolari
Zonele din România unde va ninge de Crăciun
Zonele din România unde va ninge de Crăciun