O companie de top în producția de automobile, Mercedes-Benz, dezvoltă un nou tip de vopsea care ar putea genera electricitate. Inginerii companiei consideră că vopseaua solară ar putea revoluționa vehiculele electrice.
Noul strat fotovoltaic (PV) constă în module solare inovatoare, care sunt aplicate pe caroseria mașinii sub forma unui strat extrem de subțire, similar unei paste.
Cu o grosime de doar 5 micrometri, mai subțire decât un fir de păr uman, vopseaua solară poate acoperi o suprafață de 11 metri pătrați. Mercedes-Benz susține că, în condiții ideale, acest strat poate genera suficientă energie pentru a alimenta un vehicul pe o distanță de până la 12.000 de kilometri anual.
Printre avantajele aduse de această vopsea se numără: eficiență ridicată – modulele solare au o eficiență de 20%, ceea ce permite transformarea unei mari părți a energiei solare în electricitate; activitate permanentă – sistemul fotovoltaic generează energie chiar și atunci când vehiculul este oprit, alimentând direct bateria de înaltă tensiune; Materiale sustenabile – vopseaua nu conține elemente rare sau siliciu, ci doar materiale ne-toxice, ușor disponibile și reciclabile; și Costuri reduse – este considerabil mai ieftină de produs decât modulele solare convenționale.
Stratul protector al vopselei este pe bază de nanoparticule și permite trecerea a 94% din energia solară, asigurând un echilibru între eficiență și protecție.
Mercedes-Benz estimează că eficiența vopselei depinde de factori precum umbrirea, intensitatea solară și locația geografică. De exemplu în Stuttgart, Germania, șoferii care parcurg în medie 50 km pe zi ar putea acoperi 62% din distanță utilizând energia solară. În Los Angeles, SUA, energia solară ar putea acoperi 100% din necesarul zilnic de energie al șoferilor, surplusul fiind utilizat pentru a alimenta rețeaua electrică a locuinței prin încărcare bidirecțională.
Mercedes-Benz explorează posibilitatea de a aplica această vopsea pe toate suprafețele exterioare ale vehiculelor, indiferent de formă sau unghi. La o greutate de doar 50 de grame pe metru pătrat, vopseaua ar putea înlocui modulele solare convenționale pentru a spori autonomia electrică și a reduce opririle pentru încărcare.
„Inovația este una dintre cele mai importante forțe motrice ale Mercedes-Benz. Progresul pentru noi înseamnă dezvoltarea tehnologiilor inovatoare în dialog cu societatea. Așa ne păstrăm puterea inovatoare și creăm o nouă experiență auto”, a declarat Markus Schäfer, membru al Consiliului de Administrație al Grupului Mercedes-Benz, citat de Interesting Engineering.
Această tehnologie marchează un pas semnificativ către mobilitatea sustenabilă, oferind un avantaj competitiv pe piața vehiculelor electrice și redefinind modul în care energia solară este integrată în transportul auto.
Cum ar putea fibrele din covoare să creeze betonul mai rezistent?
De ce obiectele din oglinda mașinii sunt mai aproape decât par?
Moi ca pielea, rezistenți ca oțelul: mușchii magnetici pot ridica de 1.000 de ori greutatea lor
China lucrează la o armă energetică care unește mai multe fascicule