Monica Vitti (1931 – 2022) a fost o figură cheie în cinematografia italiană a anilor 1960 și 1970, cunoscută în special pentru colaborările sale cu regizorul Michelangelo Antonioni căruia, de altfel, i-a fost muză timp de mai bine de zece ani. Interpretările sale în filme precum „L’Avventura”, „La Notte” și „L’Eclisse” au contribuit la definirea genului de cinema de artă, Vitti demonstrându-și în același timp capacitatea de a transmite emoții complexe fără a se baza prea mult pe dialog. Deși a fost adesea asociată cu drama, Monica Vitti a excelat și în comedie, rolul ei din „The Girl with the Pistol” (1968) fiind un exemplu elocvent în acest sens.
Simțul unic al modei abordat de Monica Vitti a devenit o inspirație puternică în timpul carierei sale. Actrița purta adesea culori îndrăznețe și modele personificate, sofisticate, ce au influențat tendințele modei în Italia în anii 1960, stilul fiindu-i caracterizat de un amestec de eleganță și alegeri avangardiste ce au rezonat cu mișcările culturale ale vremii.
Monica Vitti a fost definită de criticii de film ca fiind în același timp o femeie senzuală și rece. Înainte de a deveni un star de cinema, Vitti era deja vedetă a scenelor de teatru italiene. Iar cel care a ajutat-o să-și facă o carieră semnificativă și în cinema a fost regizorul italian Michelangelo Antonioni, care i-a devenit ulterior partener timp de un deceniu, la fel cum ea i-a devenit muză și alter ego.
Odată cu distirbuirea în pelicula din 1960 a lui Anonioni, „L’Avventura”, deși proiecția în cadrul Festivalul Internațional de Film de la Cannes s-a încheiat cu huiduieli din partea publicului, „nedumerit de un film care a început ca un mister despre o femeie dispărută pe nume Anna”, scrie New York Times, „transformându-se apoi într-un interludiu sexual aproape lipsit de emoții între logodnicul femeii dispărute și cea mai bună prietenă a acesteia, interpretată de dna Vitti”, și cu toate că Antonioni a suferit un atac de panică crezând că eșecul vizionării producției sale îi va aduce și colapsul carierei, Vitti părăsind sala înlăcrimată, iată că juriul festivalului a fost de altă părere, acordându-i un Premiul Special, considerând filmul un reper cinematografic. Mai mult decât atât, „L’Avventura” a transformat-o instantaneu pe Monica Vitti într-un star internațional, în1962 revista britanică de film Sight & Sound declarând pelicula al doilea cel mai bun film realizat vreodată, după „Citizen Kane” din 1941, al lui Orson Welles.
„Rolul remarcabil al doamnei Vitti în L’Avventura a apărut cam în aceeași perioadă în care Fellini a prezentat cel mai influent film al său până în acel moment, La Dolce Vita. Cele două pelicule împărtășeau un pesimism comun cu privire la viața modernă, dar în rest nu puteau fi mai diferite. Filmul lui Fellini a îmbrățișat publicul cu seducția sa, în timp ce filmul lui Antonioni a fost nebunesc de obscur, nereușind să satisfacă așteptările publicului, care l-a ignorat ostentativ”. (New York Times)
O încercare de a o transforma într-o vedetă mainstream în satira psihedelică a spionilor britanici „Modesty Blaise” din 1966 a eșuat, în ciuda unei distribuții puternice, inclusiv Terence Stamp și Dirk Bogarde, și în ciuda faptului că regizorul Joseph Losey era la comandă.
După încheierea relației cu Michelangelo Antonioni, în 1967, Monica Vitti a renunțat să mai facă filme cu el, din acel moment redefinindu-și stilul și trecând la comedii ușoare, spre deliciul neașteptat al publicului italian, uimit de talentul ei de actriță de comedie. După interpretările de succes din „Kill Me Quick, I’m Cold”, „The Girl With a Pistol”, „Dramma della Gelosia”, lansat în Statele Unite în 1970 sub titlul „The Pizza Triangle”, în 1974, Vitti a apărut în „The Phantom of Liberty”, ultimul ei mare succes de critică.
Monica Vitti s-a născut Maria Luisa Ceciarelli la Roma, la 3 noiembrie 1931, fiind al treilea copil și singura fiică a lui Angelo și Adele (Vittilia) Ceciarelli, o familie de oameni modești, afectați de sărăcie. Crescând într-un mediu restrictiv – părinții aproape o obligau să stea în casă – Monica, pentru a scăpa de frustrările legate de izolarea la care era supusă, a găsit refugiu în teatru. Când Monica avea 18 ani, familia ei a emigrat în Statele Unite ale Americii, în căutarea unei vieți mai bune, tânăra decizând să rămână la Roma, în 1953 absolvind Academia Națională de Artă Dramatică.
„Am folosit absența lor pentru a deveni actriță”, spunea Monica Vitti. „Iar când s-au întors, părinții mei au aflat că trebuie să îmi spună Monica.”
A fost distribuită în filme pentru marele ecran începând cu anul 1954, până atunci însă fiind mai cunoscută ca actriță de teatru și televiziune. L-a cunoscut pe Antonioni în 1957, care abia după „L’Avventura” a putut să își prezinte noua vedetă și iubită, în urma trilogiei lui Antonioni, Vitti devenind una dintre vedetele de marcă ale cinematografiei internaționale, o prezență obișnuită la Cannes și la alte festivaluri de film.
În 1975, Monica Vitti a început o relație cu cineastul italian Roberto Russo, cameraman, scenarist și regizor, în 1995 cei doi căsătorindu-se. În 1979, Monica Vitti a fost distribuită de regizorul hollywoodian Michael Ritchie în filmul „An Almost Perfect Affair”, în care interpreta rolul soției unui magnat italian al cinematografiei, care începe o idilă la festivalul de la Cannes cu un tânăr cineast, interpretat de Keith Carradine. Un an mai târziu, a lucrat pentru ultima dată cu Antonioni într-un film de televiziune, „The Mystery of Oberwald”, bazat pe o piesă de teatru de Jean Cocteau. Deși după 1980, activitatea ei în film s-a redus semnificativ, concentrându-se mai mult pe teatru (inclusiv predând actorie), în 1989, și-a încercat norocul în regie cu „Secret Scandal”, un film pe care l-a și scris și în care a jucat alături de Elliott Gould. Filmul a fost lăudat, dar a eșuat la box office și a marcat sfârșitul carierei sale pe marele ecran.
Înainte să moară, la vârsta de 90 de ani, la 2 februarie 2022, timp de 15 ani, bolnavă fiind de Alzheimer, Monica Vitti a trăit departe de viața publică.
Surse:
https://www.nytimes.com/2022/02/02/movies/monica-vitti-dead.html
https://www.theguardian.com/film/2022/feb/02/monica-vitti-obituary
https://www.imdb.com/name/nm0900143/bio/?ref_=nmawd_ql_1
Sam Hanna, cineastul amator care a introdus în școli proiecțiile de film