Inteligența Artificială poate fi antrenată să vadă detalii în imagini care scapă ochiului uman. Acum, o rețea neurală de inteligență artificială a identificat ceva neobișnuit la un chip dintr-o pictură a lui Rafael.
Chipul în cauză aparține Sfântului Iosif, care apare în partea din stânga sus a tabloului cunoscut sub numele de Madonna della Rosa (sau Madonna Trandafirului).
De fapt, cercetătorii au dezbătut mult timp dacă pictura este sau nu un original de Rafael. Deși este nevoie de diverse dovezi pentru a concluziona proveniența unei opere de artă, o metodă mai nouă de analiză bazată pe un algoritm de inteligență artificială le-a dat dreptate celor care cred că cel puțin unele dintre tușe au fost realizate de un alt artist.
Cercetători din Regatul Unit și SUA au dezvoltat un algoritm de analiză personalizat bazat pe lucrările despre care știm că sunt rezultatul pensulei maestrului italian.
„Folosind analiza profundă a caracteristicilor, am folosit imagini ale picturilor autentificate ale lui Rafael pentru a antrena computerul să îi recunoască stilul într-un grad foarte detaliat, de la tușe de pensulă, la paleta de culori, nuanțe și fiecare aspect al lucrării”, a explicat matematicianul și informaticianul Hassan Ugail de la Universitatea Bradford din Marea Britanie în decembrie, când au fost publicate rezultatele cercetătorilor, scrie ScienceAlert.
„Computerul vede mult mai profund decât ochiul uman, la nivel microscopic. ”
Procesele de învățare automată trebuie, de obicei, să fie antrenate pe un bazin vast de exemple, lucru care nu este întotdeauna disponibil atunci când vine vorba de opera de o viață a unui singur artist. În acest caz, echipa a modificat arhitectura pre-antrenată dezvoltată de Microscoft numită ResNet50, cuplată cu o tehnică tradițională de învățare automată numită Support Vector Machine.
Metoda s-a dovedit anterior a avea un nivel de acuratețe de 98% atunci când vine vorba de identificarea picturilor lui Rafael. De obicei, aceasta este antrenată pe imagini întregi, dar în acest caz echipa i-a cerut, de asemenea, să analizeze fețe individuale.
În timp ce Madona, Copilul și Sfântul Ioan apar ca fiind creați de mâna lui Rafael, nu este și cazul Sfântului Iosif. Cercetătorii notează că, în dezbaterile anterioare privind autenticitatea picturii, chipul Sfântului Iosif a fost considerat a fi mai puțin bine realizat decât celelalte din cadru.
„Atunci când am testat della Rosa ca întreg, rezultatele nu au fost concludente”, a spus Ugail.
„Apoi am testat părțile individuale și, în timp ce restul tabloului a fost confirmat ca fiind al lui Rafael, chipul lui Iosif a ieșit în evidență ca nefiind, cel mai probabil, al lui Rafael.”
Giulio Romano, unul dintre elevii lui Rafael, ar fi putut fi responsabil pentru a patra față, dar acest lucru nu este deloc sigur. Acesta este un alt exemplu de tehnologie modernă care dezvăluie secretele picturilor clasice – de data aceasta cu ajutorul inteligenței artificiale.
Madonna della Rosa a fost pictată pe pânză în anii 1518-1520, cred experții. La mijlocul anilor 1800, criticii de artă au început să suspecteze că Raphael nu ar fi pictat întreaga lucrare.
Acum, aceste suspiciuni au fost aproape sigur dovedite corecte, deși echipa de cercetare din spatele studiului ține să sublinieze că acest AI va ajuta experții în artă în viitor, mai degrabă decât să-i înlocuiască.
„Acesta nu este un caz în care inteligența artificială să ia locul de muncă al oamenilor”, a declarat Ugail. „Procesul de autentificare a unei opere de artă implică examinarea mai multor aspecte, de la proveniență, pigmenți, starea operei și așa mai departe”.
Cercetarea a fost publicată în Heritage Science.
Siri, asistentul de Inteligență Artificială de la Apple, depășit de ChatGPT
Inteligența Artificială poate acum să detecteze și emoțiile din texte