România se clasează pe locul 3 între statele membre UE din Europa Centrală şi de Est în ceea ce priveşte valoarea comerţului electronic, după Polonia şi Cehia, conform Raportului European Ecommerce 2024, cu o valoare de 10,6 miliarde euro în 2023, respectiv 3,3% din PIB.
În cazul României, ponderea comerțului online de bunuri şi servicii în PIB a crescut anul trecut, de la 3,17% în 2022.
Reprezentantii pietei de profil cred că există un potenţial semnificativ de extindere în adoptarea cumpărăturilor online, în condițiile în care 92% din populația României utilizează internetul, dar doar 50% din populaţie a făcut cel puţin o comandă online în 2023, pondere care plasează țara noastră spre finalul clasamentului european.
Comparativ, în Cehia ponderea este de 78%, în Estonia 73%, în Ungaria 70%, în Polonia 64%, în Ucraina 60%, în Serbia şi Grecia 58%. Ponderi mai mici a populației care face cumpărături online sunt doar în Bulgaria, 45%, şi Macedonia de Nord, Bosnia&Hertegovina, Albania, Muntenegru şi Republica Moldova, de la 44% la 26%.
Pentru 2024, estimările din raport indică o creştere spre 10% a vânzărilor online de bunuri şi servicii, sectorul urmând să ajungă la 11,7 miliarde de euro, echivalentul a 3,42% din PIB.
De asemenea, raportul anticipează că procentul populaţiei care va efectua cumpărături online va ajunge la 55%, reflectând tendinţa de digitalizare şi preferinţa tot mai mare a consumatorilor români pentru comerţul online.
„România este pe un traseu ascendent în domeniul comerţului electronic, iar ARMO este dedicată să accelereze această creştere prin iniţiative strategice şi colaborări cu autorităţile pentru a stimula inovaţia şi adoptarea digitală. Perspectivele României pentru viitor sunt optimiste, datorită digitalizării rapide şi a dezvoltării infrastructurii logistice din ţara noastră, care facilitează livrări rapide şi eficiente la nivel naţional şi internaţional. Ne propunem să consolidăm poziţia ţării noastre de lider regional în ecommerce”, a declarat Cristi Movilă, preşedintele Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO), citat de Ziarul Financiar.
Raportul a fost comandat de Ecommerce Europe şi EuroCommerce şi realizat de Centrul pentru Cercetări de Piaţă al Universităţii de Ştiinţe Aplicate din Amsterdam.