Industria jocurilor video face pași importanți în direcția conștientizării schimbărilor climatice, prin crearea unor titluri care pun accentul pe protecția mediului.
Designerul de jocuri Sam Alfred este perfect conștient de provocarea cu care se confruntă în încercarea de a construi un joc video care să aibă în centrul său schimbările climatice. Listele cu cele mai bine vândute jocuri sunt pline de titluri care promovează distrugerea și violența mai degrabă decât angajamentul constructiv față de mediu, potrivit AFP.
Cu toate acestea, „Terra Nil”, un joc de strategie conceput de Alfred și lansat în luna martie a anului trecut, pune jucătorii în fruntea reconstrucției ecosistemelor – și a atras de atunci 300 000 de jucători, potrivit editorului Devolver Digital.
„Nu mai știu câți oameni au respins jocul sau și-au bătut joc de el, din cauza naturii sale, pentru că este un joc care nu este despre împușcarea oamenilor sau expansionism galopant”, a declarat Alfred.
„Mediul a fost punctul central al jocului. Unicul unghi a fost încercarea de a arăta jucătorilor și altor dezvoltatori de jocuri și oamenilor că este posibil să construiești un joc de strategie fără exploatarea mediului”.
Fidel cuvântului său, sud-africanul în vârstă de 30 de ani le cere jucătorilor de Terra Nil să ajute la decontaminarea zonelor radioactive cu floarea-soarelui și la salvarea Marii Bariere de Corali, printre alte sarcini legate de climă.
El nu este primul designer care include un mesaj de mediu în jocurile sale – și nici nu este primul care este criticat pentru asta.
În 2017, „Cities: Skylines”, un joc de construire a orașelor, a introdus ramura sa „Green Cities”, în care jucătorii își puteau crea metropola ideală ținând cont de poluare și de gestionarea mediului.
„Îmi amintesc că extensia Green Cities a fost ceva care a polarizat în mod surprinzător publicul”, a declarat Mariina Hallikainen, director general al Colossal Order, studioul finlandez din spatele jocului.
„De fapt, a existat un feedback conform căruia acum stricăm jocul prin faptul că devenim politicieni”.
Echipa din spatele jocului neagă că ar fi existat vreun mesaj politic deschis, subliniind că jucătorii puteau alege dacă să își facă orașul verde sau nu.
Și alte studiouri nu au fost descurajate să pună climatul în jocurile lor.
În 2019, celebrul joc „Civilization” a inclus schimbările climatice în cea de-a șasea ediție.
Chiar și Organizația Națiunilor Unite s-a implicat, lansând jocul „Mission 1.5″ care a ajuns la peste șase milioane de persoane.
Pentru a susține această mișcare, s-au format mai multe inițiative în industrie. „Playing for the Planet”, o alianță susținută de ONU, organizează anual „Green Game Jam” din 2020. De asemenea, International Game Developers Association (IGDA) a creat o ramură dedicată climei în 2019, reunind aproape 1.500 de profesioniști din industrie, profesori universitari și specialiști în ecologie.
Arnaud Fayolle, director artistic la Ubisoft și promotor al acestei inițiative, subliniază puterea creatorilor de jocuri de a educa trei miliarde de jucători din întreaga lume asupra problemelor complexe legate de climă, într-un mod distractiv și captivant. Cu toate acestea, includerea temelor de mediu în jocuri nu este întotdeauna bine primită. Unii jucători critică aceste inițiative, considerându-le prea politizate.