Home » Știință » O nouă tehnologie detectează șoferii băuți

O nouă tehnologie detectează șoferii băuți

Publicat: 30.06.2024

Cercetătorii de la Edith Cowan University (ECU; din Australia) dezvoltă o nouă tehnologie de urmărire computerizată care folosește date din înregistrările camerelor pentru a detecta șoferii băuți.

Lucrând cu Mix by Powerfleet pentru a colecta date de la șoferi afectați de alcool într-un mediu controlat, dar realist, oamenii de știință au realizat o serie de videoclipuri cu acești șoferi.

Participanții, cu diferite niveluri de intoxicație cu alcool: treji, cu intoxicație scăzută și sever intoxicați; șoferii băuți au fost înregistrați în timp ce conduceau într-un simulator.

Cercetătorii au introdus apoi fețelor șoferilor într-un sistem de învățare automată care folosește indicii perceptibile din videoclipurile RGB (roșu, verde și albastru) standard pentru a evalua gradul de afectare cauzată de alcool. Aceste indicii includ trăsături faciale, direcția privirii și poziția capului. Cercetarea a fost prezentată la IEEE/CVF Winter Conference on Applications of Computer Vision.

Un mod mai eficient de a detecta șoferii băuți

„Sistemul nostru detectează diferite niveluri de afectare cauzată de intoxicația cu alcool, cu o precizie generală de 75% pentru clasificarea în trei niveluri”, a declarat Ensiyeh Keshtkaran, doctorandă la ECU.

„Acest lucru nu numai că aduce beneficii pentru vehiculele echipate cu sisteme de monitorizare a șoferului și tehnologii de urmărire a ochilor, dar are și potențialul de a fi extinsă la smartphone-uri, făcând detectarea intoxicației cu alcool mai eficientă”, spune cercetătoarea.

„Sistemul nostru are capacitatea de a identifica nivelurile de intoxicație la începutul unei călătorii, potențial prevenind șoferii băuți de a se urca la volan. Acest lucru îl deosebește de metodele care se bazează pe comportamentele observabile la volan, care necesită o perioadă extinsă de operare activă a vehiculului pentru a identifica afectarea”, a continuat ea.

Dr. Syed Zulqarnain Gilani, lector senior la ECU, a declarat că noua tehnologie este prima care folosește o cameră RGB standard pentru a detecta nivelurile de intoxicație cu alcool pe baza semnelor de afectare de pe fețele șoferilor.

Cum funcționează noua tehnologie?

„Această cercetare confirmă că este posibil să detectăm nivelurile de intoxicație folosind doar o simplă cameră. Următorul pas în cercetarea noastră este definirea rezoluției imaginii necesare pentru a folosi acest algoritm. Dacă videoclipurile de rezoluție scăzută se dovedesc a fi suficiente, această tehnologie poate fi utilizată de camerele de supraveghere instalate pe marginea drumului, iar agenții de aplicare a legii pot folosi acest lucru pentru a preveni conducerea sub influența alcoolului”, spune el.

O abordare bazată pe imagistica computerizată ar putea fi integrată în camerele rutiere în viitor, similar modului în care aceste camere detectează în prezent utilizarea centurii de siguranță sau folosirea telefonului mobil, făcând-o aplicabilă pentru diferite tipuri de vehicule fără a necesita instalări speciale în cabină, notează Tech Xplore.

Tehnologia include și videoclipuri 3D și infraroșu ale feței șoferului, videoclipuri RGB din oglinda retrovizoare care arată postura șoferului și interacțiunile cu volanul, jurnale de evenimente ale simulării de conducere și înregistrări ale comportamentului la volan.

„Disponibilitatea acestui set de date nu numai că îmbogățește eforturile noastre de cercetare, dar îi oferă și comunității științifice mai largi o resursă inestimabilă pentru explorare și studiu ulterioare”, a explicat dr. Gilani.

Cât de mare este pericolul adus de șoferii băuți?

Conducerea sub influența alcoolului este principalul factor care contribuie la aproximativ 30% dintre accidentele fatale din Australia, Comisia pentru Accidente de Transport notând că 1 din 5 șoferi uciși pe drumurile australiene au o concentrație de alcool în sânge de 0,05 sau mai mare.

„Soluțiile existente pentru detectarea conducerii sub influența alcoolului, bazându-se în principal pe teste aleatorii de respirație, nu abordează adecvat această problemă presantă”, a spus Keshtkaran.

„Deși se fac eforturi pentru a integra sisteme de detectare a alcoolului în generațiile viitoare de vehicule, iar apariția mașinilor autonome este la orizont, problema persistentă a conducerii sub influența alcoolului rămâne o preocupare urgentă”, adaugă cercetătoarea.

Keshtkaran a menționat că majoritatea cercetărilor actuale în domeniul detectării conducerii sub influența alcoolului se concentrează predominant pe analizarea comportamentului la volan, cum ar fi modelele de conducere și de direcționare, utilizarea pedalelor și viteza vehiculului. Alte abordări includ senzori externi precum detectoarele de alcool sau senzori tactili.

Cu toate acestea, a existat o explorare foarte limitată a potențialului utilizării tehnicilor de imagistică computerizată pentru a identifica semnele de intoxicație pe baza schimbărilor biocomportamentale ale șoferilor.

„O limitare cheie a utilizării comportamentului la volan pentru detectarea conducerii sub influența alcoolului este necesitatea ca șoferul să opereze activ vehiculul pentru o perioadă considerabilă de timp înainte ca comportamentul său să poată fi evaluat și identificat drept indicator al intoxicației. Acest lucru implică faptul că un șofer potențial afectat este deja pe drum, punându-se în pericol pe sine și pe ceilalți participanți la trafic. Detectarea rapidă este crucială pentru identificarea șoferilor sub influența alcoolului și prevenirea lor de a pune în pericol siguranța publică”, a concluzionat cercetătoarea.

Vă recomandăm să citiți și:

De ce folosim căștile atât de des și cât de important este să ne reconectăm la zgomotul din jur

Record mondial al panourilor solare, stabilit cu un „material miraculos”

Oamenii de știință au creat cea mai subțire lentilă de pe Pământ

Ingredientul adăugat în beton care ar putea aduce beneficii pentru sănătate și mediu

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Copiii neandethalieni ar fi colecționat fosile la fel cum cei de azi colecționează abțibilduri
Copiii neandethalieni ar fi colecționat fosile la fel cum cei de azi colecționează abțibilduri
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare şi până la 50 de ani nu a părăsit niciodată localitatea natală
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare ...
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”
„Ciclon bombă” în nord-vestul Statelor Unite! Sute de mii de oameni au rămas fără curent
„Ciclon bombă” în nord-vestul Statelor Unite! Sute de mii de oameni au rămas fără curent
Elon Musk și Donald Trump au asistat împreună la o nouă lansare Starship
Elon Musk și Donald Trump au asistat împreună la o nouă lansare Starship
India vrea să construiască o stație spațială care orbitează Luna până în 2040
India vrea să construiască o stație spațială care orbitează Luna până în 2040
Un fenomen meteo bizar ar putea explica de ce fabricile declanșează ninsori
Un fenomen meteo bizar ar putea explica de ce fabricile declanșează ninsori
„Fluierul morții” al aztecilor are un efect ciudat asupra creierului uman
„Fluierul morții” al aztecilor are un efect ciudat asupra creierului uman
Sportivii au o memorie de lucru mult mai bună decât oamenii sedentari, arată cercetătorii
Sportivii au o memorie de lucru mult mai bună decât oamenii sedentari, arată cercetătorii