Home » Istorie » Frații Wright, primii oameni care au zburat cu avionul. Au inventat, construit și pilotat cu success primul avion din lume

Frații Wright, primii oameni care au zburat cu avionul. Au inventat, construit și pilotat cu success primul avion din lume

Frații Wright, primii oameni care au zburat cu avionul. Au inventat, construit și pilotat cu success primul avion din lume
Aeronava fraților Wright, 1908. Sursa foto: Profimedia
Publicat: 25.06.2024

Visul de a zbura a captivat atenția și imaginația umană timp de secole, multe culturi și inventatori contribuind la realizarea acestuia.

Legenda greacă a lui Icar este una dintre cele mai vechi povești cunoscute legate de zborul uman. Icar ar fi zburat prea aproape de soare cu aripi făcute din pene și ceară, ceea ce a dus la prăbușirea sa.

Apoi, zborul zmeelor în China, care datează de mii de ani, a reprezentat o evoluție timpurie semnificativă în înțelegerea principiilor zborului. Inventatorii chinezi au descoperit că zmeele puteau fi folosite pentru a ridica oameni și obiecte în aer, oferind informații valoroase despre aerodinamică.

Un pas important în istoria zborului

În secolul al XVIII-lea, inventatori francezi precum Joseph-Michel și Jacques-Étienne Montgolfier au făcut pași importanți în domeniul aviației prin inventarea balonului cu aer cald, care folosea aer încălzit pentru a se ridica. Acest lucru a marcat un pas important în istoria zborului.

În secolul al XIX-lea au apărut planoarele, avioane concepute pentru a zbura fără motoare. Inventatori precum George Cayley din Anglia și Otto Lilienthal din Germania au efectuat numeroase experimente cu planoare, contribuind la înțelegerea aerodinamicii și a controlului.

Cu toate acestea, frații Wright, Orville și Wilbur Wright, au fost cei care au realizat primul zbor susținut și controlat al unui avion cu motor mai greu decât aerul, la 17 decembrie 1903, în Kitty Hawk, Carolina de Nord. Invenția lor revoluționară a controlului pe trei axe a fost o evoluție esențială care le-a permis să conducă aeronava și să îi mențină echilibrul, marcând o etapă importantă în istoria omenirii și deschizând, evident, calea pentru progresul rapid al tehnologiei aviației în secolul XX. Invenția fraților Wright a pus bazele industriei aviatice moderne și a revoluționat transporturile, comunicațiile și războaiele.

Inventatori americani și pionieri ai aviației

Frații Wright, Orville și Wilbur Wright au fost inventatori americani și pionieri ai aviației, cărora li se atribuie inventarea, construirea și pilotarea cu succes a primului avion cu motor din lume. Au efectuat primul zbor controlat și susținut al unui avion cu motor, mai greu decât aerul, la 17 decembrie 1903, în Kill Devil Hills, Carolina de Nord.

Orville Wright s-a născut la 19 august 1871, în Dayton, Ohio, în timp ce Wilbur Wright s-a născut la 16 aprilie 1867, în același oraș. Inițial, cei doi frați au lucrat în domeniul fabricării bicicletelor, conducând propriul lor magazin de vânzări și reparații de biciclete din Dayton. Având un interes aparte pentru mecanică și inginerie, frații Wright au pornit în călătoria experimentării zborului cu echipaj uman, vis pe care au reușit să-l îndeplinească.

În mai 1899, Wilbur a scris Institutului Smithsonian solicitând informații despre aeronautică. Bazându-se pe lucrările lui Sir George Cayley, Octave Chanute, Otto Lilienthal, Leonardo da Vinci și Samuel Langley, au început în acel an experimentele mecanice aeronautice.

Reușita fraților Wright de a pilota primul avion

După mai multe încercări nereușite, la 17 decembrie 1903, în Kitty Hawk, Carolina de Nord, Orville și Wilbur Wright au reușit să piloteze propriul avion, Wright Flyer, realizând astfel un zbor susținut și controlat. Aeronava, care era un biplan cu o anvergură a aripilor de 12,3 metri, era propulsată de un motor de 12 cai putere și avea un cadru din lemn acoperit cu țesătură. Zborul a durat doar 12 secunde, a parcurs 120 de picioare (aproape 37 de metri) și a atins o viteză maximă de 6,8 mile pe oră, o performanță uimitoare pentru vremea sa.

Martori ai acestui eveniment istoric au fost cinci oameni, unul dintre ei surprizând fotografic momentul. Frații au mai efectuat alte trei zboruri în acea zi, pilotând pe rând, cel mai lung dintre ele zboruri fiind realizat pe o distanță de 852 de metri, într-un timp de 59 de secunde. Cea mai mare altitudine atinsă în oricare dintre zboruri a fost de aproximativ 3 metri.

Reușita fraților Wright de a pilota primul avion a fost rezultatul a ani de cercetare, experimente și inovații. Aceștia au efectuat teste extinse și au construit diverse prototipuri, rafinându-și treptat proiectul și îmbunătățindu-și înțelegerea aerodinamicii și a mecanismelor de control. Au dezvoltat conceptul de control pe trei axe, inclusiv utilizarea unei cârme mobile, deformarea aripilor și un sistem de menținere a echilibrului și a stabilității în timpul zborului.

După zborul lor istoric, frații Wright au continuat să își perfecționeze proiectele de aeronave și să demonstreze capacitățile lor publicului și armatei. Au obținut brevete pentru invențiile lor și au promovat în mod activ aviația în întreaga lume.

Și-au construit propriul tunel de vânt

Frații Wright au recunoscut importanța condițiilor meteorologice în experimentele lor de aviație și au adaptat aeronavele și tehnicile în consecință. Au preferat locații cu vânturi consistente și previzibile, cum ar fi zona de coastă din Kitty Hawk, Carolina de Nord, efectuând observații și măsurători extinse ale tipurilor de vânt pentru a alege cele mai potrivite condiții pentru zborurile lor.

Și-au construit propriul tunel de vânt pentru a simula și studia efectele diferitelor condiții de vânt asupra aeronavei, ceea ce le-a permis să testeze diferite forme de aripi, unghiuri și mecanisme de control pentru a optimiza performanța și stabilitatea aeronavei lor. De asemenea, au făcut adaptări specifice la designul aripilor aeronavei lor pentru a se adapta la diferite condiții meteorologice, ajustând curbura aripii, pentru a spori portanța și controlul și pentru a se adapta variațiilor de viteză și direcție a vântului.

Provocările zborului

Frații Wright au încorporat suprafețe de control mobile, cum ar fi cârma și mecanismul de încovoiere a aripilor, pentru a regla orientarea aeronavei și a controla mișcarea acesteia. Aceste suprafețe de control au oferit manevrabilitatea necesară pentru a contracara efectele condițiilor de schimbare a vântului.

Au ales cu grijă momentul zborurilor lor pentru a profita de condițiile meteorologice favorabile, adesea efectuând zboruri dimineața devreme, când vânturile erau de obicei mai calme și mai potrivite pentru experimentele lor.

Prin studierea și adaptarea la diferite condiții meteorologice, frații Wright au dobândit informații valoroase despre provocările zborului și au adus modificările necesare aeronavei și tehnicilor lor.

O părticică din frații Wright și pe Lună

Wilbur Wright s-a stins din viață la 30 mai 1912, la Dayton, Ohio, la vârsta de 45 de ani, în urma unor complicații cauzate de febra tifoidă. Orville Wright a trăit mai mult, murind la 30 ianuarie 1948, la Dayton, Ohio, la vârsta de 76 de ani.

În timpul misiunii sale pe Lună din 1969, scrie britannica.com, astronautul american Neil Armstrong a luat cu el mici bucăți de țesătură și elice care aparținuseră avionului original Wright din 1903 în „trusa sa personală cu obiecte favorite”, o geantă cu diverse lucruri pe care fiecare astronaut are voie să le ia cu el în misiune.

Surse:

https://www.nasa.gov/history/115-years-ago-wright-brothers-make-history-at-kitty-hawk/

https://www.britannica.com/biography/Wright-brothers

https://airandspace.si.edu/explore/stories/wright-brothers

https://airandspace.si.edu/stories/editorial/wright-before-aviators

Vă mai recomandăm să citiți și:

Frații Montgolfier, inventatorii balonului cu aer cald. Pionierii zborului cu echipaj uman

Un avion cu pasageri a ajuns la doar 400 de metri de ocean după o manevră periculoasă

Prețurile la biletele de avion ajung la cote maxime

Încă un incident cu un avion Boeing 737! Pilotul s-a întors de urgență pe aeroport

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare şi până la 50 de ani nu a părăsit niciodată localitatea natală
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare ...
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”
„Ciclon bombă” în nord-vestul Statelor Unite! Sute de mii de oameni au rămas fără curent
„Ciclon bombă” în nord-vestul Statelor Unite! Sute de mii de oameni au rămas fără curent
Elon Musk și Donald Trump au asistat împreună la o nouă lansare Starship
Elon Musk și Donald Trump au asistat împreună la o nouă lansare Starship
India vrea să construiască o stație spațială care orbitează Luna până în 2040
India vrea să construiască o stație spațială care orbitează Luna până în 2040
Un fenomen meteo bizar ar putea explica de ce fabricile declanșează ninsori
Un fenomen meteo bizar ar putea explica de ce fabricile declanșează ninsori
Sportivii au o memorie de lucru mult mai bună decât oamenii sedentari, arată cercetătorii
Sportivii au o memorie de lucru mult mai bună decât oamenii sedentari, arată cercetătorii