Home » Cultură » Roberto Goizueta, fost CEO Coca-Cola, primul latino-american miliardar din SUA

Roberto Goizueta, fost CEO Coca-Cola, primul latino-american miliardar din SUA

Roberto Goizueta, fost CEO Coca-Cola, primul latino-american miliardar din SUA
Sursa foto: Profimedia/Shutterstock
Publicat: 06.06.2024

Fondată în 1892, Coca-Cola Co. este una dintre cele mai populare și mai profitabile companii din lume (are venituri de peste 10 miliarde de dolari anual), din 1886, anul în care farmacistul John Stith Pemberton a inventat băutura Coca-Cola, compania a avut 11 CEO, cel mai nou director executiv al brandului fiind James Quincey, care se află la conducerea firmei din anul 2017.

Dar nu despre el vom scrie, ci despre Roberto Goizueta, al 6-lea CEO Coca-Cola Company (1981 – 1997), un imigrant cubanez aristocratic care a stat 16 ani la conducerea Coca-Cola Co. transformând-o într-una dintre cele mai bogate francize corporative din lume și, totodată, datorită Coca-Cola, Goizueta devenind primul latino-american din SUA care a cochetat cu statutul de miliardar.

De-a lungul carierei sale, Roberto C. Goizueta a jucat un rol esențial în transformarea The Coca-Cola Company într-o putere globală, prin lansări de produse inovatoare, achiziții strategice și o conducere vizionară care a crescut semnificativ valoarea companiei în timpul mandatului său.

O prosperitate fără precedent

În timpul conducerii lui Goizueta, The Coca-Cola Company a cunoscut o prosperitate fără precedent. Una dintre cele mai notabile realizări a fost creșterea semnificativă a valorii de piață a acțiunilor Coca-Cola. De la 4 miliarde de dolari în 1981, valoarea de piață a ajuns la 145 de miliarde de dolari în 1997.

Roberto Goizueta s-a alăturat companiei în 1964 și a urcat constant pe scara managementului, ajungând în cele din urmă în poziția de vârf în 1981. În calitate de director general, Goizueta a implementat inițiative strategice care au transformat Coca-Cola într-o putere globală.

S-a născut în Havana, Cuba

Roberto Críspulo Goizueta Cantera s-a născut la 18 noiembrie 1931, la Havana, Cuba, într-o familie cu rădăcini spaniole stabilită în Cuba. A urmat cursurile Colegiului de Belén din Havana, iar mai târziu a studiat ingineria chimică la Universitatea Yale, pe care a absolvit-o în 1953. După ce a lucrat pentru scurt timp în afacerea familiei sale din Cuba, Goizueta Roberto Goizueta s-a alăturat Companiei Coca-Cola după ce a răspuns la un anunț în ziar pentru un loc de muncă la îmbuteliatorul Coca-Cola din Cuba. A debutat ca specialist chimist bilingv la nivel de începător și a fost promovat rapid la funcția de director tehnic principal al celor cinci fabrici de îmbuteliere din Cuba. În urma ascensiunii lui Fidel Castro la putere în Cuba, Goizueta a dezertat în Statele Unite împreună cu familia sa și a continuat să lucreze pentru The Coca-Cola Company în Miami. Ulterior, s-a mutat la Nassau, în Bahamas și, în cele din urmă, la sediul central al companiei din Atlanta, Georgia. Până în 1975, a condus departamentul juridic și de afaceri externe. În 1979, după demisia lui J. Lucian Smith, Goizueta a fost numit președinte al The Coca-Cola Company. În 1981, a preluat rolul de președinte al consiliului de administrație și director general, funcție pe care a deținut-o până la moartea sa, la 18 octombrie 1997, din cauza unor complicații cauzate de cancerul pulmonar.

Ceea ce face ca performanțele lui Goizueta să fie și mai impresionante, scrie latimes.com, este modul în care el și compania Coca-Cola au depășit faza dezastruoasă a „New Coke” la mijlocul anilor 1980, care a însemnat un coșmar pe partea de relații publice, amenințând să păteze numele impecabil al mărcii Coca-Cola. Și asta în ciuda faptului că, înainte de a deveni director executiv, Goizueta nu vânduse niciodată o cutie de Coca-Cola sau de orice alt suc și nu avea nicio experiență în marketing.

A supravegheat evoluții semnificative la Coca-Cola

În timpul mandatului său de director general, Goizueta a supravegheat evoluții semnificative la Coca-Cola. A introdus produse emblematice precum Diet Coke, Cherry Coke și New Coke și, în plus, a aprobat mișcări strategice precum achiziția companiei Columbia Pictures, în 1982, pentru a diversifica afacerile Coca-Cola dincolo de băuturi. Deși achiziția nu a dat rezultatele scontate pe termen lung și a fost în cele din urmă cesionată, aceasta a demonstrat totuși dorința lui Goizueta de a explora noi căi de creștere a veniturilor, potențialului și a imaginii companiei.

„New Coke a fost un adevărat dezastru, însă a reprezentat un punct de cotitură în cariera lui Goizueta și în istoria Coca-Cola. Menită să ajute compania să lupte împotriva rivalului Pepsi-Cola, New Coke s-a lovit în schimb de un public refractar care se bucura de vechea Coca-Cola și care acum se simțea trădat. În același timp, însă, New Coke (care a fost retrasă la scurt timp după debutul său în 1985) și performanțele slabe ale Columbia i-au forțat pe Goizueta și Coca-Cola să se concentreze asupra unui singur lucru: vânzarea Coca-Cola originală pe cât mai multe piețe mondiale. Ceea ce s-a și întâmplat (…)”.

Unul dintre cei puțini care cunoșteau „formula secretă”

Goizueta, care a condus laboratorul Coca-Cola, se număra printre puținii inițiați care cunoșteau „formula secretă” a companiei. Descris ca fiind, aparent, un om timid și oarecum misterios, Roberto Goizueta s-a dovedit a avea un spirit competitiv și de a sumare a riscurilor remarcabil.

„Au fost două lucruri care l-au ajutat să iasă din mulțime și să devină șeful Coca-Cola”, scrie latimes.com. „În primul rând, s-a apropiat de liderul de lungă durată al Coca-Cola, Robert Woodruff, care se retrăsese de mult la începutul anilor 1980, dar care a rămas o prezență impunătoare în cadrul sediului central al Coca-Cola. Și, în al doilea rând, Goizueta, după ce a fost numit președinte al Coca-Cola în 1980, a declarat că printre obiectivele sale se număra și găsirea unor modalități de a crește prețul acțiunilor Coca-Cola, pe atunci în declin, perspectivă ce a fost pe placul principalilor proprietari ai companiei, printre care se numărau zeci de familii din Georgia care au câștigat milioane de euro din deținerea de acțiuni Coca-Cola”.

Coca-Cola sub conducerea sa a împrumutat miliarde de dolari

În 1981, cu sprijinul lui Woodruff, Goizueta a fost ales președinte și director general. În timp ce compania evitase întotdeauna să facă datorii, Coca-Cola sub conducerea lui Goizueta a împrumutat miliarde de dolari, în mare parte pentru a cumpăra operațiuni de îmbuteliere independente în întreaga lume și apoi pentru a le dota cu echipamente modernizate.

De asemenea, moștenirea cea mai mare a lui Goizueta a fost modul în care a selectat cu mare grijă și apoi a cultivat viitoarea conducere a comnpaniei sale.

Roberto Goizueta a fost căsătorit timp de 44 de ani cu Olga Casteleiro, pe care o știa încă din adolescență, cuplul având împreună patru copii – Roberto, Olga, Javier și Carlos, acesta din urmă decedând din cauza leucemiei în 1970.

Roberto Goizueta a înființat Fundația Goizueta în 1992, misiunea fundației fiind aceea de a împuternici indivizi și comunități prin investiții în programe de educație și dezvoltare.

Surse:

https://www.historyoasis.com/post/coca-cola-ceo-history

https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1997-oct-19-mn-44459-story.html

https://goizueta.emory.edu/about/legacy

Vă mai recomandăm să citiți și:

Steve Ballmer, fostul CEO Microsoft, al 7-lea cel mai bogat om din lume. „Marile companii încep cu mari lideri”

Warren Buffett, al 9-lea cel mai bogat om din lume. S-a lansat în afaceri cu gumă de mestecat, reviste și Coca-Cola

John Stith Pemberton, inventatorul Coca-Cola

Legătura neștiută dintre ciocolata neagră și riscul de hipertensiune arterială

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase