Timpul petrecut în fața televizorului sau jucând jocuri pe calculator are efecte măsurabile și pe termen lung asupra funcțiilor cerebrale ale copiilor, potrivit unei analize a 23 de ani de cercetări de neuroimagistică, care, deși arată efecte negative, demonstrează și unele efecte pozitive.
Revizuirea, publicată în revista Early Education and Development, este o analiză a 33 de studii care utilizează tehnologia de neuroimagistică pentru a măsura impactul tehnologiei digitale asupra creierului copiilor cu vârsta sub 12 ani. În total, sunt incluși peste 30.000 de participanți.
În special, cercetarea constată că timpul petrecut în fața ecranului duce la modificări în cortexul prefrontal al creierului, care stă la baza funcțiilor executive, cum ar fi memoria de lucru și capacitatea de a planifica sau de a răspunde în mod flexibil la situații.
De asemenea, se constată un impact asupra lobului parietal, care ne ajută să procesăm atingerea, presiunea, căldura, frigul și durerea; lobul temporal, care este important pentru memorie, auz și limbaj; și lobul occipital, care ne ajută să interpretăm informațiile vizuale, scrie EurekAlert.
,,Ar trebui să fie recunoscut atât de educatori, cât și de îngrijitori că dezvoltarea cognitivă a copiilor poate fi influențată de experiențele lor digitale”, spune autorul corespondent al studiului, profesorul Hui Li, de la Facultatea de Educație și Dezvoltare Umană, Facultatea de Educație și Dezvoltare Umană, de la Universitatea de Educație din Hong Kong.
,,Limitarea timpului petrecut de aceștia în fața ecranelor este o modalitate eficientă și ar putea fi elaborate și puse în aplicare strategii mai inovatoare, mai prietenoase și mai practice.”
Echipa de cercetare, care, pe lângă experții de la Universitatea de Educație din Hong Kong, i-a inclus și pe cei de la Universitatea din Shanghai, China, și de la Universitatea Macquarie din Australia, a dorit să afle cum afectează activitatea digitală plasticitatea – sau maleabilitatea – creierului în perioadele critice de dezvoltare. Se știe că dezvoltarea vizuală are loc în principal înainte de vârsta de opt ani, în timp ce perioada-cheie pentru dobândirea limbajului este până la 12 ani.
Aceștia au sintetizat și evaluat studiile privind utilizarea digitală a copiilor și dezvoltarea cerebrală asociată, publicate între ianuarie 2000 și aprilie 2023, cu vârste ale participanților de la șase luni în sus.
Mijloacele media bazate pe ecran au fost cele mai frecvent utilizate de participanți, urmate de jocuri, scene vizuale virtuale, vizionare și editare video și utilizarea internetului sau a pad-ului.
Lucrarea concluzionează că aceste experiențe digitale timpurii au un impact semnificativ asupra formei creierului copiilor și asupra funcționării acestuia.
Acest lucru a fost considerat ca fiind atât potențial pozitiv, cât și negativ, dar mai ales negativ.
De exemplu, în unele studii au fost observate efecte negative în ceea ce privește modul în care timpul petrecut în fața ecranului influențează funcțiile cerebrale necesare pentru atenție, abilitățile de control executiv, controlul inhibitor, procesele cognitive și conectivitatea funcțională. Alte studii au sugerat că un timp mai mare petrecut în fața ecranului este asociat cu o conectivitate funcțională mai scăzută în zonele creierului legate de limbaj și control cognitiv, afectând potențial negativ dezvoltarea cognitivă.
S-a constatat că utilizatorii de dispozitive de tip tabletă au avut o funcție cerebrală și sarcini de rezolvare a problemelor mai proaste. S-a constatat că utilizatorii de jocuri video și utilizatorii de internet de nivel ridicat au produs, în patru studii, modificări negative în zonele creierului, cu impact asupra scorurilor de inteligență și a volumului creierului.
Cum este afectat copilul atunci când bărbații devin tați la vârste mai înaintate?
Un copil este ucis la fiecare 10 minute în Gaza, a spus directorul OMS
A fost născut primul copil conceput printr-un tratament de fertilizare mai sigur și mai ieftin
Un copil de 13 ani cu o tumoră de 20 de cm a primit o nouă șansă la viață