Administrația Federală a Aviației (FAA) din SUA a tras un semnal de alarmă cu privire la sateliții care cad, iar compania SpaceX nu este mulțumită.
Sateliții SpaceX, care sunt staționați pe o orbită joasă a Pământului, sunt programați să funcționeze doar cinci ani înainte de a deorbita. Natura lor consumabilă are totuși un avantaj: sunt, de asemenea, proiectați pentru a fi „demontabili”, adică pentru a arde complet în atmosferă în timpul reintrării, prezentând un risc mic sau niciunul pentru noi, cei de jos.
Dar FAA nu este de aceeași părere. Într-un raport adresat Congresului făcut public la începutul lunii octombrie, agenția susține că până în 2035, aproximativ 28.000 de fragmente de la sateliții care cad și care se întorc pe Pământ i-ar putea supraviețui reintrării în fiecare an.
Acest lucru are implicații neliniștitoare. Cu atât de multe resturi, concluzionează raportul, șansa ca un fragment de satelit rătăcit să lovească și să omoare pe cineva la sol va crește la 61% în fiecare an.
La fel de terifiant este și riscul pe care îl prezintă pentru aeronave, raportul concluzionând că ar exista o șansă de 0,07% ca un fragment rătăcit de satelit să doboare un avion, un procentaj semnificativ mai mic, desigur, dar mult prea mare pentru a nu putea fi considerat o catastrofă aeriană fără precedent, notează Futurism.
SpaceX, care a lansat până acum 5.000 de sateliți și intenționează să lanseze alte câteva mii, a respins afirmațiile FAA, numind analiza agenției „nimic mai mult decât punctul culminant al mai multor erori flagrante, omisiuni și presupuneri incorecte”.
Compania notează că analiza „profund defectuoasă” a FAA, care a fost comandată la entitatea nonprofit Aerospace Corporation, se bazează pe un studiu vechi de 23 de ani, realizat de NASA. În afară de a fi vechi, susține SpaceX, problema este că studiul s-a concentrat pe sateliți care nu numai că au fost fabricați din materiale diferite decât cele ale SpaceX, dar nici măcar nu au fost proiectați să fie dezafectabili. O comparație nedreaptă, cu alte cuvinte.
În plus, Aerospace „nici măcar nu a căutat să vadă analiza Starlink de dezafectare, care ar fi trebuit să fie o parte fundamentală a analizei”, a spus SpaceX.
Performanța aproape impecabilă a sateliților companiei este greu de trecut cu vederea. SpaceX susține că a deorbitat deja 325 de sateliți din 2020, fără a fi găsite resturi, ceea ce ar contrazice estimarea FAA că în cele din urmă vor exista mii de astfel de fragmente care vor bombarda suprafața Pământului în fiecare an.
„Faptul că FAA a acceptat pur și simplu raportul Aerospace fără întrebări sau examinare ridică îngrijorări cu privire la competența tehnică a FAA de a evalua și reglementa în mod responsabil în acest domeniu”, a spus SpaceX.
Deși SpaceX simte în ceafă respirația rece a unei agenții guvernamentale, o altă agenție este de acord cu compania: Comisia Federală de Comunicații, care a acceptat poziția SpaceX conform căreia sateliții săi sunt complet demontabili.
Cât cântărește galaxia noastră? Calea Lactee ar fi mai ușoară decât am crezut
China își extinde stația spațială cu încă trei module
Mercur se micșorează! Ce au observat astronomii pe suprafața planetei?