Producerea unui parfum este, de fapt, o artă care datează din Grecia Antică, dar parfumierii zilelor noastre au început să privească dincolo de propriul nas pentru dezvoltarea combinațiilor care să ne atragă dintr-un puf. Specialiștii se îndreaptă, astăzi, către Inteligența Artificială.
În prezent, parfumurile pot fi concepute pentru a declanșa reacții emoționale cu ajutorul unor ingrediente aparte, cunoscute sub numele de neurosenzori – se creează, astfel, mirosuri care, conform unor măsurători biometrice, trezesc în cel care le testează diferite sentimente pozitive (calmul, euforia sau somnolența).
Hugo Ferreira, cercetător la Institutul de Biofizică și Inginerie Biomedicală din Lisabona, este cel care cartografiază activitatea cerebrală și răspunsul omului la parfumuri. Scopul lui este acela de a crea o bază de date de „neuroparfumuri”. Specialistul este de părere că simțul olfactiv este fascinant.
„Cu ajutorul văzului și al auzului vă puteți imagina chipul unei persoane dragi sau melodia preferată. Este greu să îți imaginezi un miros, deși poate provoca un torent de emoții și de amintiri”, a explicat acesta, potrivit The Guardian.
Ferreira spune că acest lucru este posibil datorită structurii complexe a sistemului olfactiv. Mesajele venite de la receptorii olfactivi sunt trimise prin intermediul bulbului olfactiv către diferite zone ale creierului care controlează totul – de la memorie sau sete, până la reacțiile la stres.
„Olfacția este cel mai divers simț, cu mulți receptori diferiți. Se estimează că există aproximativ 400 de familii de gene diferite de receptori olfactivi. Printre altele, aceste diverse conexiuni pot explica cum putem mirosi frica sau mirosul victoriei”, a mai spus Ferreira.
Având în vedere acest lucru, multe companii de produse de înfrumusețare au investit masiv în cercetarea și tehnologia neurosenzorială, deoarece posibilitățile de a crea parfumuri care să îi facă pe consumatori să se simtă bine sunt, evident, nelimitate.
Totuși, parfumierii de nișă au mers mult mai departe și au decis să creeze formule ultra-personalizate. EveryHuman, o companie cu sediul în Olanda, creează parfumuri unice în câteva minute, folosind un chestionar și algoritmi. În această lună, compania s-a diversificat și în domeniul parfumurilor de cameră, iar acum vizitatorii magazinului de mobilă Moooi din Londra pot urmări în acțiune mașina lor, care pare din universul lui Willy Wonka.
Anahita Mekanik este co-fondator al companiei EveryHuman și a lucrat timp de 20 de ani în marile case de parfumuri în echipa de marketing.
„Interesul meu pentru parfumeria algoritmică este reprezentat de accesul pe care îl oferă oamenilor pentru a se implica direct în parfumuri. În calitate de dezvoltator de parfumuri, ceea ce mi s-a părut cel mai fascinant a fost faptul că, pentru fiecare parfum lansat, se făceau și se aruncau mii de iterații. Evaluarea tuturor acelor încercări imperfecte care nu au ajuns niciodată la consumatori – unele dintre ele le-ar fi plăcut – a fost nucleul procesului de dezvoltare”, explică Anahita.
Totuși, parfumul bazat pe Inteligență Artificială nu este pentru toată lumea. Unii influenceri spun că le-ar plăcea „să își conceapă propriul parfum la fel de mult ca și cum ar zdrobi strugurii pentru propriul vin”.
A fost deslușită compoziția unui parfum roman vechi de peste 2.000 de ani
A fost creată Inteligența Artificială care identifică viața extraterestră cu o precizie de 90%
Câți ani ai, de fapt? Inteligența Artificială îți dezvăluie adevărata vârstă