Zhu Zhimin, șofer în Shanghai, lucrează 15 ore pe zi pentru a câștiga aceiași bani pe care îi câștiga în urmă cu doar câteva luni, lucrând în ture obișnuite, în timp ce un număr tot mai mare de chinezi vor să intre în industria de transport de persoane și concurența crește, potrivit Reuters.
Zhu, care încasează 400-600 de yuani (55-82 de dolari) pe zi, transportând pasageri de dimineața devreme până seara târziu, spune că nu a putut să-și ia o zi liberă timp de trei luni la începutul acestui an.
„Mă întorc la miezul nopții, fac un duș și apoi mă duc la culcare. Nu am timp liber”, a spus el din spatele volanului. „Copiii mei cresc, părinții mei îmbătrânesc, așa că familia mea are nevoie de bani”.
Redresarea slabă a Chinei de după pandemie și șomajul record al tinerilor trimit tot mai mulți oameni în sectorul ridesharing, aglomerând piața și erodând veniturile multora dintre cei 5,8 milioane de șoferi înregistrați pentru astfel de aplicații.
Recent, datele au evidențiat modul în care a doua economie ca mărime din lume a încetinit și mai mult în iulie, punând presiune pe creșterea deja șubredă.
Aproximativ 400.000 de persoane au început să conducă pentru firmele de ridesharing din China între sfârșitul lunii aprilie și sfârșitul lunii iulie, a declarat presa de stat, citând datele Ministerului Transporturilor.
Analiștii consideră această creștere de peste 7% a numărului de șoferi ca fiind o manifestare a pieței muncii în scădere. Venitul mediu al angajaților din Shanghai este de aproximativ 525 de yuani pe zi, potrivit datelor administrației locale.
„Scăderea mediului socio-economic a dus la o reducere a oportunităților de angajare și la un aflux de forță de muncă în industria de ridesharing”, a declarat Wang Ke, analist în industria auto și a călătoriilor la Analysys, o firmă de cercetare de piață.
„Un număr din ce în ce mai mare de șomeri fac din industria ridesharing prima lor alegere”.
China are peste 300 de aplicații de ridesharing, care au reprezentat anul trecut peste 40% din totalul călătoriilor cu taxiul, potrivit presei de stat.
Orașe precum Shanghai, Sanya și Changsha au suspendat emiterea de noi permise de ridesharing. Cel puțin alte patru au emis avertismente de supracapacitate, unii spunând că, în consecință, șoferii primesc mai puțin de 10 comenzi pe zi.
„Pentru că economia nu merge bine, mulți muncitori au fost concediați și au început să facă ridesharing„, a declarat James Cai, în vârstă de 33 de ani, din Haikou, capitala insulei Hainan și unul dintre orașele care au avertizat cu privire la numărul prea mare de șoferi. „Cei mai mulți dintre ei sunt tineri de 20-30 de ani”.
Cai a declarat că primește 200-300 de yuani pe zi, conducând pentru Didi Global – răspunsul Chinei la Uber – de la ora 8.00 dimineața până aproape de miezul nopții. Până de curând, el câștiga 400 de yuani pe zi plus bonusuri, plecând acasă înainte de ora 20.00.
„Acest loc de muncă nu funcționează”, a adăugat el.