Căutările pentru submarinul dispărut în Oceanul Atlantic de Nord, în drum spre epava Titanicului, continuă și la acest moment.
Mai jos puteți urmări cronologia evenimentelor și cele mai noi informații transmise de autorități:
Expediția organizată de OceanGate a început vineri, 16 iunie, în St John’s, Newfoundland, Canada.
„Din cauza celei mai grele ierni din ultimii 40 de ani în Newfoundland, această misiune ar putea fi prima și singura cu echipaj din acest an la epava Titanicului. O oportunitate meteorologică tocmai s-a ivit și vom încerca să ne scufundăm mâine”, scria Hamish Harding, miliardar și aventurier britanic, sâmbătă, 17 iunie. Harding este unul dintre pasagerii aflați la bordul submersibilului.
Vasul s-a scufundat duminică, 18 iunie, începând cu ora 15:00 (ora României) și era așteptat să ajungă la aproximativ 4.000 de metri adâncime, acolo unde se află epava Titanicului. Contactul cu submersibilul a fost pierdut o oră și 45 de minute mai târziu.
Submersibilul Titan era programat să revină la suprafață la ora 22:00 (ora României). La ora 22:40 (ora României), Paza de Coastă a fost anunțată că un vas de cercetare a ratat ora de întoarcere, arată The Guardian.
Luni, 19 iunie, vase și avioane canadiene și americane au împânzit zona, iar unele au aruncat dispozitive sonar în apă, la aproximativ 4 kilometri adâncime. Oficialii au cerut, de asemenea, ajutor din partea vaselor comerciale.
Marți, 20 iunie, Franța s-a oferit să ajute și a trimis nava Atalante la fața locului, un vas echipat pentru scufundări la mare adâncime (aproximativ 6.000 de metri). Totodată, sunete repetate asemenea unor „bătăi” au fost detectate de aeronava canadiană Lockheed P-3 Orion, echipată cu instrumente de monitorizare a submarinelor. Presa americană a relatat că sunetele au fost detectate la intervale de 30 de minute.
Miercuri, 21 iunie, Paza de Coastă și Marina SUA, Paza de Coastă canadiană și compania OceanGate Expeditions și-au unit eforturile în speranța de a avansa căutările.
Sursa: YouTube
Aerul din submersibil ar trebui să se epuizeze joi, 22 iunie, la ora 13:00 (ora României), potrivit estimărilor făcute de Paza de Coastă americană. La momentul plecării, Titan dispunea de aproximativ 96 de ore de oxigen.
Titan este un vas de cercetare care poate transporta la bord cinci persoane, de obicei un pilot și patru „specialiști” printre care se pot număra arheologie, biologi marini sau oricine altcineva dispus să plătească 250.000 de dolari pentru un bilet.
Făcut din „titan și fibră de carbon”, submarinul de 6,7 metri cântărește 10.432 de kilograme, echivalentul a șase mașini de dimensiuni obișnuite, fiind capabil să ajungă la adâncimi de 4.000 de metri „cu o marjă de siguranță confortabilă”, potrivit companiei operatoare OceanGate.
Vasul folosește patru propulsoare electrice pentru a se deplasa și este echipat cu mai multe camere, lumini și instrumente de scanare pentru a explora mediul din jur. OceanGate a transmis în trecut că submarinul oferă „cea mai cuprinzătoare priveliște dintre toate submersibilele de mare adâncime” și că tehnologia sa permite „o priveliște fără precedent” cu adâncurile oceanului.
Submarinul folosește, de asemenea, tehnologia satelitară Starlink a lui Elon Musk pentru a comunica, deși nu este clar dacă aceasta ar fi fost cauza pierderii semnalului. „Fără turnuri de telefonie în mijlocul oceanului, ne bazăm pe Starlink pentru comunicațiile necesare în timpul expediției din acest an la Titanic”, au transmis recent reprezentanții OceanGate.
Oricine putea controla submarinul dispărut în drum spre epava Titanicului
Călătoria cu submarinul la epava Titanicului, cea mai exclusivistă excursie de pe planetă
Un operator amator de radio a auzit semnalul SOS de pe Titanic, însă nimeni nu l-a crezut