Un grup de balene ucigașe (Orcinus orca) aproape că a scufundat recent un velier în Strâmtoarea Gibraltar și a urmărit nava până în port, marcând primul caz cunoscut în care aceste mamifere urmăresc o ambarcațiune după ce i-au distrus cârma.
Orcile au început să aibă un comportament neobișnuit și să atace ambarcațiuni în 2020. Din iulie 2020 au fost raportate 744 de incidente, dintre care 505 au implicat contactul dintre animale și navă, potrivit Grupului de Lucru pentru Orcile din Atlantic (GTOA). Una din cinci interacțiuni a împiedicat navele să meargă mai departe, iar trei interacțiuni s-au încheiat cu scufundarea acestora.
Cele mai multe dintre aceste interacțiuni s-au încheiat după ce orcile și-au pierdut interesul față de ambarcațiune, după ce au rupt cârma acesteia.
În timpul atacului recent, care a avut loc în noaptea de 24 mai, grupul de orci a continuat să urmărească iahtul „Mustique”, chiar și după ce a avariat nava. Nu este clar dacă acest lucru marchează o schimbare în tiparul învățat al orcilor în ceea ce privește comportamentele agresive față de veliere.
„Nu au plecat după ce a fost îndepărtată cârma”, a declarat April Boyes, un marinar care se afla la bordul Mustique, conform Live Science.
Echipajul a observat prima oară orcile în jurul orei locale 21:30, în timp ce navigau prin Strâmtoarea Gibraltar.
„Nu a durat mult până când au început să ne lovească cârma, iar forța acestora învârtea violent cârma și puteai simți violent vibrațiile prin punte”, a scris Boyes.
După ce au spart cârma, orcile au părut să-și piardă interesul și au înotat mai departe. Dar, 20 de minute mai târziu, grupul s-a întors și a început să se învârtă în jurul bărcii.
„După o oră în care orcile au continuat să lovească cârma, aceasta era în mod evident acum complet distrusă și apa a început să curgă în barcă”, a povestit Boyes.
Echipajul a alertat Paza de Coastă spaniolă, care a remorcat ambarcațiunea până în portul Barbate. Dar chiar și atunci, orcile au rămas prin apropiere.
Experții de la GTOA, care au ținut evidența întâlnirilor neobișnuite dintre orci și ambarcațiuni în largul coastei iberice, au refuzat să comenteze dacă noul comportament de urmărire a ambarcațiunii lovite a însemnat o schimbare în strategia orcilor.
„Navigatorii nu ne trimit rapoarte despre interacțiuni, așa că nu putem răspunde orbește și fără informații despre aceste cazuri”, a declarat Alfredo López Fernandez, biolog la Universitatea din Aveiro, Portugalia, și reprezentant al GTOA.
Oficialii spanioli și cercetătorii de la grupul Conservation, Information and Research on Cetaceans (CIRCE) intenționează să utilizeze dispozitive de urmărire prin satelit pentru a monitoriza șase orci care au fost implicate în atacuri. O orcă a fost deja marcată, au declarat reprezentanții guvernului într-un comunicat.
„Mulțumită GPS-ului orcilor și modelelor de predicție, dispunem de unele variabile care ne permit să prevedem unde se vor afla aceste animale”, a declarat Renaud de Stephanis, președintele CIRCE.
Până la găsirea unor soluții viabile, marinarii ar trebui „să fie pregătiți dacă navighează în acele zone, să evite să navigheze pe timp de noapte și să evite să se apropie de coastă, pe cât posibil”, a declarat López Fernandez.
Noi specii de lăcuste, numite după doi muzicieni americani legendari
Cele mai vechi fosile de pterozaur descoperite în Australia datează de acum 107 milioane de ani
Unul dintre cele mai mari mistere medicale: De ce balenele nu se îmbolnăvesc de cancer?
Imagini în premieră mondială arată marele rechin alb devorat de orci