Figura proeminentă a lui David a înglobat multiple modele de masculinitate și a marcat fiecare etapă importantă de-a lungul istoriei. Cei care au reușit să redea frumusețea acestui personaj au fost artiștii, care au lăsat în urmă capodopere culturale.
Era, la început, doar un băiețel, dar apoi a ajuns să reprezinte modelul suprem al frumuseții masculine. Acesta a ajuns atât de celebru, încât întreaga lume îl știe, simplu, doar după numele mic: David. Băiatul umil, care mergea cu oile la păscut, l-a învins în luptă pe uriașul Goliat, iar ulterior a fost încoronat drept rege al Israelului. El a devenit, astfel, o sursă de inspirație, născându-se cele mai cunoscute lucrări de artă: sculptorii consacrați ai Italiei (Donatello, Verrochio, Michelangelo și Bernini) au modelat lutul pentru a crea și ei „un David”, iar pictorii (Rubens, Reni, Guillaume Courtois și Caravaggio) au realizat capodopere emoționante.
În Biblie, David este descris drept „o apariție chipeșă, cu ochi frumoși”, ceea ce a contribuit, alături de povestea lui de viață, la conturarea unei muze perfecte pentru artiști.
Anul 1408 a fost cel când, pentru prima oară, David a furat privirile: sculptorul Donatello di Piccolo di Betto Bardi a sculptat în marmură un personaj victorios, care avea la picioare capul lui Goliat.
„Nu este nicio conotație sexuală (la sculptură, n. r.), cu excepția faptului că i se văd organele genitale. Arta nu este nimic fără un context. Dacă nu înțelegi de ce a fost realizată o sculptură, atunci deja ai pierdut cea mai mare parte din poveste. Acestea nu sunt doar obiecte decorative sau vehicule de auto-exprimare”, a spus Jason Arkles, un sculptor și profesor de artă din Florența, potrivit BBC.
După 60 de ani de la David al lui Donatello, Michelangelo aduce o capodoperă care taie răsuflarea și astăzi. Prezența lui Goliat a dispărut din lucrarea de artă, iar artistul și-a concentrat toată atenția asupra realizării lui David (1501 – 1504), un personaj care pare că își adună tot curajul pentru o luptă, captând toate privirile.
Michelangelo a realizat, în marmură, „cel mai faimos David dintre toți”, iar expunerea lui în piața centrală din Florența a stârnit la acea vreme reacții puternice. Imediat după ce colosul de 5 metri înălțime a fost gata, o frunză din alamă a fost agățată de talia sa, pentru a ascunde organele genitale.
Se spune că însăși Regina Victoria, care a primit în dar o copie a lui David al lui Michelangelo, a fost scandalizată de nuditatea lucrării și a cerut ca o frunză să îi acopere bărbăția.
De fapt, expunerea părților intime ar reprezenta o minimizare a sexualității războinicului, prin dimensiunea neobișnuit de mică a penisului, spun criticii de artă.
Nimeni nu știe nici astăzi, însă, cine a fost model pentru toate variantele „de David” pe care le putem admira. Contează doar că fiecare David are un impact.
Un desen misterios s-a dovedit a fi schița lui Michelangelo pentru Capela Sixtină
Italienii au inventat robotul care sculptează marmura aproape la fel de bine ca Michelangelo
Amprenta lui Michelangelo ar fi fost descoperită pe o sculptură din ceară