Într-un nou studiu, epava Uluburun, veche de 3.000 de ani, a dezvăluit o rețea comercială antică complexă în timpul Epocii de Bronz târzii.
Epava Uluburun a fost descoperită de un scafandru local în 1982, aproape de țărmul de est al Uluburun (Grand Cape), Turcia.
Distribuția epavei și a încărcăturii împrăștiate indică faptul că nava avea o lungime cuprinsă între 15 și 16 metri. A fost construită prin metoda „începând cu carena”, cu îmbinări prin cepuri, similare cu cele ale navelor greco-romane din secolele următoare.
Studiul realizat de cercetătorii de la Universitatea Washington din St. Louis, SUA, a comparat staniul de pe locul epavei cu mostre de staniu găsite în comunități mici de păstori din munți care trăiesc în Uzbekistanul de astăzi.
Echipa a aplicat o analiză geochimică, care a dezvăluit că o treime din tabla de pe epavă provine dintr-o mină preistorică din Uzbekistan, la mai mult de 3.200 de kilometri de Haifa, unde nava și-a primit încărcătura.
„Se pare că acești mineri locali aveau acces la rețele internaționale vaste și, prin comerțul terestru și alte forme de conectivitate, au putut duce mărfuri extrem de importante până în Marea Mediterană”, a spus profesorul de arheologie Michael Frachetti, de la Universitatea Washington din St. Louis.
„Este destul de uimitor să afli că un sistem de comerț divers din punct de vedere cultural, multiregional și multivector a susținut schimbul de staniu eurasiatic în timpul epocii bronzului. Pentru a pune acest lucru în perspectivă, acesta ar fi echivalentul comercial al întregilor State Unite aprovizionându-și nevoile de energie din mici platforme petroliere din curțile din centrul Kansasului”, a adăugat Frachetti, potrivit Heritage Daily.
Descoperirile actuale ale cercetării rezolvă dezbaterile vechi de zeci de ani despre originile metalului de pe epava Uluburun și schimbul de staniu eurasiatic în timpul epocii târzii a bronzului. Dar încă mai există multe lucruri de explorat.
După ce au fost extrase, metalele au fost prelucrate pentru transport și, în cele din urmă, au fost topite în forme standardizate (cunoscute sub numele de lingouri) pentru transport. Formele distincte ale lingourilor au servit drept carduri de vizită pentru ca comercianții să știe de unde provin.
Multe dintre lingourile de la bordul navei Uluburun erau în formă de „piele de bou”, despre care se credea anterior că ar fi provenit din Cipru. Cu toate acestea, descoperirile actuale sugerează că această formă și-ar fi putut avea originea mai spre est.
Frachetti a spus că el și alți cercetători intenționează să continue să studieze formele unice ale lingourilor și modul în care acestea au fost folosite în comerț.
Studiul a fost publicat în Science Advances.
Exploratorul care a făcut pentru prima dată înconjurul lumii
Un mesaj în sticlă găsit în Scoția este printre cele mai vechi descoperite vreodată
Cât de frig era, de fapt, în era glaciară? Viermii de pământ dezvăluie răspunsul