Cercetătorii au dezvoltat un sistem alternativ de poziționare, considerat a fi mult mai precis decât GPS-ul, mai ales în mediile urbane. Sistemul a fost dezvoltat de cercetătorii de la Universitatea de Tehnologie din Delft, Universitatea Vrije din Amsterdam și VSL. Prototipul de lucru care a demonstrat această nouă infrastructură de rețea mobilă a atins o precizie de 10 centimetri.
Noua tehnologie este considerată importantă pentru punerea în aplicare a unei game largi de aplicații avansate bazate pe localizare, inclusiv vehicule autonome, comunicații cuantice și sisteme de comunicații mobile de ultimă generație.
În prezent, o mare parte din infrastructura noastră vitală se bazează pe sistemele globale de navigare prin satelit, cum ar fi GPS (Statele Unite) și Galileo (Uniunea Europeană), potrivit SciTechDaily.
Actualele sisteme de navigare bazate pe sateliți au limitări specifice. Atunci când sunt recepționate pe Pământ, semnalele lor radio sunt slabe, iar poziționarea precisă nu este posibilă atunci când semnalele radio sunt blocate de clădiri.
„Asta poate face GPS-ul nesigur în mediile urbane, de exemplu, ceea ce este o problemă dacă vrem să folosim vreodată vehiculele automate. De asemenea, cetățenii și autoritățile depind de GPS pentru multe aplicații bazate pe localizare și dispozitive de navigație. În plus, până acum nu am avut niciun sistem de rezervă”, a spus Christiaan Tiberius de la Universitatea de Tehnologie din Delft și coordonator al proiectului.
Proiectul intitulat SuperGPS a început cu scopul dezvoltării unui sistem alternativ de poziționare, care utilizează rețeaua de telecomunicații mobile în locul sateliților și care ar putea fi mai precis și mai fiabil decât GPS.
„Ne-am dat seama că, prin câteva inovații de ultimă oră, rețeaua de telecomunicații ar putea fi transformată într-un sistem alternativ de poziționare foarte precis, independent de GPS. Am reușit și am dezvoltat cu succes un sistem care poate oferi conectivitate la fel ca și rețelele mobile și Wi-Fi existente, precum și poziționare precisă și distribuție a timpului ca și GPS-ul” spune Jeroen Koelemeij de la Vrije Universiteit Amsterdam.
Una dintre aceste inovații constă în conectarea rețelei mobile la un ceas atomic, astfel încât să poată transmite mesaje perfect sincronizate pentru poziționare, la fel cum fac sateliții GPS cu ajutorul ceasurilor atomice pe care le au la bord. Aceste conexiuni se realizează prin intermediul rețelei de fibră optică existente.
Sistemul utilizează semnale radio cu o lățime de bandă mult mai mare decât cea utilizată în mod obișnuit.
„Clădirile reflectă semnalele radio, care pot încurca dispozitivele de navigație. Lățimea de bandă mare a sistemului nostru ajută la sortarea acestor reflexii de semnal confuze și permite o precizie mai mare a poziționării. În același timp, lățimea de bandă din spectrul radio este limitată și, prin urmare, costisitoare. Noi ocolim acest lucru prin utilizarea unui număr de semnale radio conexe cu lățime de bandă mică, răspândite pe o lățime de bandă virtuală mare. Acest lucru are avantajul că doar o mică parte din lățimea de bandă virtuală este utilizată efectiv, iar semnalele pot fi foarte asemănătoare cu cele ale telefoanelor mobile”, explică Gerard Janssen de la Universitatea de Tehnologie din Delft.
Ceasul atomic poate înlocui GPS-ul datorită unei inovaţii
Descoperire de Premiul Nobel: o parte importantă a creierului oamenilor nu doarme niciodată. Este ”GPS-ul nostru”de când ne naştem până murim