Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Ce se întâmplă atunci când un avion face o aterizare de urgență?

Ce se întâmplă atunci când un avion face o aterizare de urgență?

Publicat: 26.02.2022

Imaginează-ți că zbori cu un avion, iar dintr-o dată devine clar faptul că ceva este în neregulă. Poate că avionul se clatină sau poate că simți miros de fum, iar căpitanul anunță ca avionul va efectua o aterizare de urgență.

Ce se întâmplă după? Care sunt opțiunile pe care le au piloții și care sunt procedurile pe care trebuie să le urmeze pentru a efectua o aterizare de urgență? De ce ar lua pilotul o astfel de decizie? Potrivit căpitanului Jack Netskar, președinte al International Federation of Air Line Pilots’ Associations, există o serie de circumstanțe care pot determina o aterizare de urgență.

Printre acestea se numără „un avion incomplet operațional, combustibil insuficient, atunci când aterizarea la destinație nu este sigură, dificultăți tehnice sau incapacitatea echipajului”, indică Live Science.

Cele trei tipuri de aterizări de urgență

Prima este aterizarea forțată, pe care Netskar o descrie drept „o aterizare imediată, pe un sau de pe un aeroport, cauzată de inabilitatea de a mai continua zborul. Un exemplu tipic este atunci când aeronava trebuie să aterizeze  din cauza unei defecțiuni a motorului”.

Cea de-a doua este aterizarea de precauție, despre care Netskar spune că „este o aterizare premeditată, pe un sau de pe un aeroport, atunci când zborul viitor este posibil, dar nu este recomandat. Exemple de situații care pot cauza această manevră sunt date de deteriorarea vremii, rătăcirea, combustibil insuficient sau probleme progresive cu motorul”.

Cea de-a treia, cunoscută ca aterizare pe apă este cea mai puțin întâlnită și implică „o aterizare forțată sau precaută pe apă”. Unul dintre cele mai cunoscute exemple este așa numitul „Miracol de pe Hudson” din 2009, atunci când US Airways Flight 1549 a lovit un stol de gâște, fiind forțat să aterizeze pe râul Hudson. O sută din cei 155 de oameni de la bord au suferit răni mai ușoare sau mai grave, însă a fost clar faptul că piloții Chesley (Sully) Sullenberger și Jeffrey Skiles au efectuat o manevră aviatică extrem de dificilă.

Potrivit Aircraft Owners and Pilots Association, aceste trei tipuri de aterizări de urgență au rate ale mortalității diferite: 0,06% pentru aterizările de precauție, în vreme ce pentru aterizările pe apă urcă la 10-20%.

De ce se aruncă o parte din combustibil?

Pentru a se pregăti pentru o aterizare de urgență, piloții trebuie să îndeplinească un set de pași. Amintim aici pregătirea cabinei și trimiterea unei solicitări către serviciul de urgență, dar și trecerea în revistă a tuturor procedurilor de evacuare, constituirea unui plan de acțiune.

De exemplu, piloții pot alege să arunce o parte din combustibil pentru a reduce din greutatea aparatului. Avioanele sunt mult mai grele la decolare decât la aterizare și asta din cauza combustibilului din rezervoare. În timpul unui zbor normal, acest combustibil ar fi ars pentru obținerea propulsiei, dar la aterizări de urgență acesta ar putea fi mai greu decât ar trebui să fie.

Un Boeing 747 folosește patru litri de combustibil pentru fiecare secundă de zbor, care însumează aproximativ 150.000 de litri pentru un zbor de 10 ore. Conform expertului în aviație Mark Goertzen, asta ar însemna undeva la 108.800 de kilograme adăugate la greutatea avionului. La decolare, majoritatea avioanelor nu ar putea ateriza în siguranță, așa că în cazul unei aterizări de urgență, eliminarea combustibilului în exces este o manevră necesară.

Care este rolul echipajului într-o astfel de situație?

Echipajul are și rolul de a comunica pasagerilor momentul în care avionul va ateriza, unde și cum vor părăsi aeronava, modul în care pasagerii și copiii trebuie să se pregătească și ce ar trebui să ia cu ei.

În unele circumstanțe, echipajul trebuie să se asigure că pasagerii nu se vor strecura înapoi în avion pentru a-și recupera din bunuri. Potrivit Airbus, în timpul unei aterizări de urgență din 2008, un pasager a fost observat cum se urca înapoi pe scara de urgență pentru ași aduna bagajele.

Membrii echipajului sunt responsabili și pentru asistarea pasagerilor care au probleme de mișcare, într-o formă sau alta. Sau, poate că trebuie să ofere primul ajutor pentru cineva care are nevoie de acest lucru.

Cu toate că piloții nu doresc să aplice niciodată scenarii pentru aterizări de urgență, în unele momente aceasta este singura variantă care mai rămâne în joc, a mai spus Netskar.

Mai trebuie menționat că aterizările de urgență sunt foarte costisitoare. Potrivit Emirates, prețul pentru o astfel de situație poate varia între 50.000 și 600.000 de dolari.

Vă mai recomandăm și:

Concorde, o capodoperă tehnologică. Cine a construit primul avion supersonic de pasageri din lume

Grumman F-11 Tiger: Al doilea avion supersonic al Marinei SUA are o istorie ciudată

Elon Musk i-a oferit unui tânăr 5.000 de dolari pentru a nu-i mai urmări avionul

Iată avionul alimentat cu hidrogen care poate survola jumătate din circumferința Pământului fără să realimenteze

Vlad Constantin Voinea
Vlad Constantin Voinea
Vlad a făcut parte din echipa site-ului Descoperă.ro între februarie și august 2022, fiind pasionat de subiecte asociate cu știința, tehnologia, istoria și geopolitica. Vlad este specializat în managementul crizelor si prevenirea conflictelor, fiind absolvent al Universității Naționale ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Unde au dispărut grădinițele de stat din România?
Unde au dispărut grădinițele de stat din România?
Un studiu arată că oamenii poate absorbi vitamine direct din aer
Un studiu arată că oamenii poate absorbi vitamine direct din aer
Mulți oameni suferă fără să știe de „ura față de mișcare”
Mulți oameni suferă fără să știe de „ura față de mișcare”
Copiii neandethalieni ar fi colecționat fosile la fel cum cei de azi colecționează abțibilduri
Copiii neandethalieni ar fi colecționat fosile la fel cum cei de azi colecționează abțibilduri
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare şi până la 50 de ani nu a părăsit niciodată localitatea natală
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare ...
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”
„Ciclon bombă” în nord-vestul Statelor Unite! Sute de mii de oameni au rămas fără curent
„Ciclon bombă” în nord-vestul Statelor Unite! Sute de mii de oameni au rămas fără curent